نسخه چاپی

فقه شیعه مرهون علم بی پایان امام صادق(ع) است

نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: با اقدامات امام صادق(ع) ۴۰۰ اصل در فقه شیعه تاسیس شد كه این اصول مبنای اجتهاد و استنباط در قرون بعد از غیبت شد و تا امروز توسعه یافته است.

به گزارش نما آیت‌الله اسدالله ایمانی در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار کرد: همه ائمه و پیشوایان دین در دوران امامت خود دو نقش عمده را که حفظ اسلام و حفظ مسلمانان بود، برعهده داشتند.

وی با اشاره به نقش نخست ائمه در زمان امام صادق(ع) گفت: در زمان امام صادق(ع) بر اثر جابه‌جایی قدرت میان بنی امیه و بنی عباس فضایی برای تبلیغ مکتب اهل بیت فراهم شده بود که امام صادق(ع) از این فرصت به طور کامل استفاده کرده بودند.

آیت‌الله ایمانی افزود: از زمان امیرالمؤمنین(ع) فرصتی برای تبلیغ فقه شیعه وجود نداشته تا اینکه در زمان امام محمدباقر(ع) و امام جعفرصادق(ع) این فرصت فراهم شد و امام صادق(ع) به بازنگری و احیا فقه شیعه پرداختند.

نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه پویایی فقه شیعه مرهون امام صادق(ع) است، خاطرنشان کرد: با این اقدام امام صادق(ع) 400 اصل در فقه شیعه تاسیس شد که این اصول مبنای اجتهاد و استنباط در قرون بعد از غیبت شد و تا امروز توسعه یافته است.

وی تصریح کرد: امام صادق(ع) در فرصت کوتاه خود شاگردان بسیاری را تربیت کردند و 900 نفر از شاگردان ایشان در مسجد کوفه کرسی تدریس داشتند که مبین فقه اسلام ناب بودند.

آیت‌الله ایمانی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه وظیفه دنباله‌روی مکتب امام صادق(ع) را به عهده دارند، اظهار کرد: حوزه‌های علمیه میراث‌دار شایسته امام صادق(ع) هستند و باید میراث شایسته آن امام را پاسداری کنند.

امام جمعه شیراز گفت: ما امروز شاهد فقه مدون و معارف اسلامی گسترده و در عین حال دور از انحراف در مکتب اهل بیت هستیم و این نشان می‌دهد که حوزه‌های علمیه رسالت خود را به خوبی انجام دادند.

وی با بیان اینکه وظیفه کنونی ما پاسداشت اهل بیت به ویژه در ایام سوگواری و سرور است، خاطرنشان کرد: بخشی از اندیشه‌ها از طریق عواطف منتقل می‌شود و برپایی مجالس عزاداری و سرور اهل بیت سبب می‌شود که با استفاده از این عواطف فضای رشد و بالندگی در جامعه به وجود آید.

۱۳۹۳/۵/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...