نسخه چاپی

اولین اظهارنظر وزارتخانه درباره"فساد درفوتبال"

معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش وزیر ورزش و جوانان معتقد است فوتبال ایران فاسد و آلوده است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش وزیر ورزش و جوانان معتقد است فوتبال ایران فاسد و آلوده است."عبدالحمید احمدی" در کرمان گفت: من روزنامه نگار ورزشی هستم و در این عرصه فعالیت‌های خوبی داشته‌ام. باید تاکید کرد رسانه‌ها نقش مهمی در جهت توسعه ورزش دارند. همه ما در یک هدف مشترک هستیم و آن هم توسعه ورزش است. یک حرکت هم‌افزار با اتکا به همه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها نتیجه بخش خواهد شد.


وی ادامه داد: همه بخش‌ها باید دست به دست هم بدهند تا چرخ ورزش بچرخد و گام‌های ورزش بلندتر از قبل برداشته شود. رسانه‌ها در مسیر توسعه ورزش و قرار گرفتن ورزش در مسیر اصلی نقشی تاثیرگذار و موثر دارند.

احمدی تصریح کرد: رسانه‌ها فقط نقش اطلاع رسانی ندارند. رسانه‌ها امروزه با نقش‌های تحلیلی، کارشناسانه، ارزیابی عملکرد و انتقادی که دارند می‌توانند به مدیران کمک کنند تا مسئولان از این طریق همه زوایا، مشکلات و تنگناها را بهتر ببینند. دراین بین رسانه‌ها می‌توانند با در پیش گرفتن این مسیر در جهت انعکاس مسائل و مشکلاتش پیش‌روی مدیران به مسئولان بالا دستی خود نقش مهمی را بر عهده داشته باشند و بازتات دهنده مطالبات و نیازهای جامعه ورزش باشند.

احمدی در ادامه با اشاره به اینکه برنامه و مسیر درستی برای آغاز حرکتی نو در ورزش کرمان تدوین و ارائه شده است، گفت: شخص اول استان کرمان در این برنامه نقش مهمی را ایفا می‌کند. استاندار کرمان به ورزش نگاه مثبت دارد و امیدوارم با رسانه‌ای شدن برنامه‌ای که برای ورزش استان تدارک دیده شده، کرمان با اتکا به همه ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها در بعد ورزش همگانی، قهرمانی و توسعه زیر ساخت‌ها عملکرد موفقیت آمیزی داشته باشد و پاسخ خوبی به نیازهای جوانان و علاقمندان ورزش دهد.

وی درباره تهیه‌ی لیستی متشکل از مافیای فوتبال کشور توسط وزارت ورزش و جوانان نیز گفت: نباید بر روی واژه مافیا تاکید کرد چرا که طرح این عنوان می‌تواند چهره منفی را از فوتبال ما به نمایش بگذارد و آن وقت است که ما با استفاده از این واژه فوتبال خود را دچار سیاه نمایی کرده‌ایم. البته نمی‌خواهم بگویم در فوتبال ما مشکل و معضلی وجود ندارد.

فساد و آلودگی‌ها در فوتبال ما وجود دارد

احمدی گفت: گستردگی و پیچیدگی فوتبال، حرفه‌ای شدن و پرداخت‌های مالی زیاد، عدم وجود ضوابط و مقررات و همچنین حضور افرادی در فوتبال که به دنبال کسب شهرت و سود از کنار فوتبال هستند موجب شده است تا فوتبال ما دچار آفت‌ها و فساد شود. برخی برای آن که در فوتبال مطرح شوند اقداماتی انجام داده‌اند که تنها فوتبال از این اقدامات متضرر شده است. به نظر من موضوعی که همواره در ورزش حرفه‌ای مطرح بوده است، حفظ ورزش از آلودگی‌ها است؛ آلودگی‌هایی که همیشه ورزش را با آسیب‌هایی روبرو کرده است.

وی خاطرنشان کرد: این نکته را می‌پذیریم و قبول دارم که در فوتبال ما به دلیل نبود مقررات مناسب و ضوابط و آئین نامه دچار مشکلاتی شده‌ایم که در نهایت فوتبال از این مسائل و موضوعات لطمه خورده است. همه آنهایی که در فوتبال مسئولیت دارند، مدیر، مربی، بازیکن، عوامل اجرایی، داوران و رسانه‌ها باید بیش از هر چیز مسئولیت خود را در قبال فوتبال سالم و پاک بدانند و دراین بین از هرآنچه سلامت فوتبال را تهدید می‌کند دوری کنند.

احمدی افزود: به نظر من سرایت بیشتر مشکلات، معضل‌ها و آسیب‌ها به ورزش منجر به ورود دستگاه‌های قضایی امنیتی و اطلاعاتی به فوتبال خواهد شد و این موضوع موجب می‌شود تا ورزش از دست فوتبالی‌ها خارج شود.

وی در ادامه درپاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا چنین لیستی در وزارت ورزش و جوانان وجود دارد، گفت: نیاز به تهیه لیست نیست. همه کسانی که در فوتبال دستی بر آتش دارند اسم این افراد را به خوبی می‌دانند.

"فرهنگی"، عنوان زائد پیشوند باشگاه‌ها است

احمدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا باشگاه‌ها بر خلاف یدک کشیدن پیشوند یا پسوند فرهنگی نتوانسته‌اند در خصوص ترویج و توسعه فرهنگ اقدامات مناسبی در حوزه ورزش از خود برجای گذارند می‌گوید: خود ورزش یک فرهنگ است و برگزاری مسابقات ورزشی به معنی ترویج فرهنگ است.

احمدی افزود: به نظر من این عنوان یک عنوان زائد است و باشگاه‌ها بیایند و عنوان کنند ما اصلا به دنبال کار فرهنگی نیستیم. بنده اعتقاد دارم هرچه در ورزش به عنوان فعالیت، رویداد و اقدام هست یک کار فرهنگی است و اینها همه فی نفسه برای ما پیامدهای فرهنگی دارد. ورزش تاثیرگذاری‌های فرهنگی فردی و اجتماعی دارد.

وی افزود: هر ورزشکاری وارد فضای ورزش می‌شود آموزه‌های فرهنگی زیادی را در ورزش فرا می‌گیرد. سخت‌کوشی صداقت، احترام، اعتماد، تلاش همه ارزش‌های فرهنگی هستند. شما ببینید ورزش در بعد اجتماعی تاثیرات فرهنگی فراوانی دارد، باشگاه‌های بزرگ دنیا و چهره‌های حرفه‌ای و مطرح پیام‌های فرهنگی موثری را به واسطه ورزش برای جامعه صادر می کنند چراکه ورزش قدرت تاثیرگذاری و قدرت نفوذ بالایی دارد.

احمدی بیان کرد: متاسفانه در باشگاه‌های ورزشی ما به مسائل تربیتی فرهنگی و آموزشی کمتر توجه می‌شود، در حالی که این مسائل از مهمترین وظیفه باشگاه‌ها است. به نظر من مسائل فرهنگی باید در اولویت همه امور در باشگاه‌های ورزشی باشد.

آئین نامه‌ای برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها در دست تدوین است

معاون وزیر ورزش و جوانان با اشاره به اینکه بحث حضور بانوان در ورزشگاه‌ها مدتی است مطرح شده، گفت: بلاتکلیفی در سال‌های اخیر همواره در خصوص حضور بانوان در ورزشگاه‌ها وجود داشته است. برخی بانوان که از عوامل اجرایی مسابقات ورزشی بودند در هنگام برگزاری مسابقه در سالن حضور داشتند و از حضور برخی ممانعت می‌شود که این مسئله کم کم به یک معضل و تعارض بدل شد.

احمدی افزود: مسئله ورود بانوان به ورزشگاه‌ها تنها در حیطه اختیارات وزارت ورزش نیست. نهادهای دیگری هم در این موضوع دخیل هستند. ما باید بتوانیم مقررات و دستورالعمل‌هایی را وضع کنیم تا با رعایت ارزش‌های اعتقادی و فرهنگی و همچنین تامین نظر علما و مراجع دینی بتوانیم این معضل را حل کنیم تا در نهایت مسئله حضور بانوان در ورزشگاه‌ها از وضعیت بلاتکلیفی خارج شود.

وی تصریح کرد: آئین نامه این طرح اکنون در دستور کار وزارت ورزش قرار گرفته است. امیدوارم بتوانیم تا با هماهنگی نهادهای مسئول زمینه حضور بانوان در برخی رشته‌های ورزشی را در سالن‌ها و ورزشگاه‌ها فراهم کنیم.

۱۳۹۳/۶/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...