نسخه چاپی

تنگناها نظامی آمریكا در عراق و سوریه

عکس خبري - تنگناها  نظامي آمريکا در عراق و سوريه

پایگاه اینترنتی ان‌بی‌سی 24 آگوست 2014 (۲ شهریور) در مقاله‌ای به تنگناها و راهبردهای نظامی آمریكا در عراق و سوریه پرداخت

گروه ترجمه ـ پایگاه اینترنتی ان‌بی‌سی 24 آگوست 2014 (۲ شهریور) در مقاله‌ای به تنگناها و راهبردهای نظامی آمریکا در عراق و سوریه پرداخت و نوشت: ویدئوی سر بریدن روزنامه‌نگار آمریکایی سبب شد این هفته باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، داعش را محکوم کند و این گروه را «غده سرطانی» بخواند. بن رادز، معاون امنیت ملی آمریکا، نیز روز جمعه گامی جلوتر گذاشت و متعهد شد آمریکا در برابر تروریست‌ها عقب‌نشینی نخواهد کرد. اوباما برای نابودی داعش سناریوهای مختلفی را در عراق و سوریه پیش روی خود می‌بیند که هر یک مزیت‌ها و چالش‌های خاص خود را دارند. از جمله این سناریوها، تداوم حملات هوایی حتی در خاک سوریه علیه داعش است. ماه جاری آمریکا حملات هدفمندی را علیه داعش در عراق آغاز کرد. آمریکا برای نابودی داعش در دیگر مناطق می‌تواند حملات مشابهی نیز در سوریه انجام دهد. سوریه همچنان پناهگاه اعضای داعش است و مقامات اطلاعاتی می‌گویند برخی از فرماندهان داعش از جمله ابوبکر البغدادی، رهبر خودخوانده داعش، طی حملات هوایی در عراق از آنجا عقب‌نشینی کرده‌اند. آقای رادز روز جمعه به‌طور خاص در مورد طرح‌های نظامی جدید اوباما سخن نگفت؛ اما پیشنهاد کرد این عملیات‌ها می‌توانند فراتر از عراق صورت گیرند.

در ادامه مقاله آمده است: آمریکا باید تصمیم بگیرد که چگونه دولت سوریه را که رابطه سردی با آن دارد، مطلع کند و نیروهای نظامی خود را با آن هماهنگ سازد. همچنین احتمال کشته شدن غیرنظامیان در سوریه در صورت حملات هوایی آمریکا وجود دارد که این مسئله تصویر آمریکا را تنها مخدوش می‌کند. از سوی دیگر، اوباما تاکنون متعهد شده که نیروهای رزمی به میدان نفرستد؛‌ اما هفته گذشته دستور اعزام 130 مشاور نظامی دیگر را به شمال عراق داد. این تعداد علاوه بر 800 نیرویی است که برای کمک و آموزش نیروهای نظامی عراق در برابر داعش فرستاده شده‌اند. نیروی نظامی مهم است؛ اما نیروهای حاضر در میدان حتی با نقشی زمینه‌ای می‌توانند با خطر مواجه شوند. دیوید گارتنستین‌راس، عضو ارشد اتاق فکر بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، می‌گوید: «اعزام نیرو پرهزینه است، خطر کشته شدن نیروها وجود دارد و نیز می‌تواند به‌عنوان نماد تهاجم آمریکا تلقی شود... مداخله نظامی آمریکا در عراق در گذشته و تداوم حضور نظامی آن در افغانستان نشان می‌دهد که چگونه اوضاع می‌تواند نتیجه عکس دهد.» سناریوی کمک به دشمنان داعش از جمله کمک به بشار اسد می‌تواند مدنظر قرار گیرد. توانایی داعش برای تسلط بر بسیاری از مناطق عراق و دستیابی آن به تسلیحات سنگین بسیار جدی است. به نظر می‌رسد این گروه در توانایی جذب منابع مالی و شبکه‌سازی، از القاعده نیز پیشی گرفته است. چنین سطحی از پیچیدگی سبب شده آمریکا کمک به دشمنان داعش (دولت عراق و کردهای شمال این کشور) را مد نظر قرار دهد.

در پایان مقاله آمده است: آقای گارتنستین‌ راس معتقد است این روند کمک‌رسانی باید ادامه پیدا کند. وی‌ می‌گوید: «در صورتی که بتوانید مکان اعضای داعش را که سرخورده شده‌اند، پیدا کنید و به آن‌ها شانسی برای بازگشت بدهید... می‌توانید مبارزه‌ای تبلیغاتی علیه داعش به راه اندازید.» معامله با بشار اسد می‌تواند گزینه‌ای مهم برای آمریکا به‌منظور ریشه‌کنی داعش باشد. در حالی که اسد و آمریکا روابط خوبی ندارند؛ اما این دشمن مشترک می‌تواند زمینه‌ساز همکاری باشد. آمریکا می‌تواند در ازای نقش‌دهی بیشتر اسد به آمریکا در ریشه‌کنی داعش، اجازه دهد اراده بخشی از سوریه همچنان در دست اسد بماند. البته کمک به دولت‌های عراق یا سوریه سبب تضمین تحسین آمریکا و سایر کشورهای غربی در منطقه نمی‌شود. کارشناسان می‌گویند آمریکا همچنان نیازمند حفظ بشار اسد در قدرت است. در عراق نیز تضمینی وجود ندارد دولت تحت رهبری شیعیان، رویکرد فراگیر برای حضور فرقه‌های مختلف در روند سیاسی کشور داشته باشد. البته سناریوی حضور کمتر آشکار و اثرگذار آمریکا نیز می‌تواند مد نظر قرار گیرد. در واقع، تداوم یا گسترش حملات هوایی آمریکا می‌تواند بار دیگر داعش را تحریک کند. کارشناسان می‌گویند که تصمیم در مورد چگونگی مقابله با داعش، بیشتر از آنکه نظامی باشد، سیاسی است.


تحلیل‌: با سر بریده شدن خبرنگار آمریکایی، دولت آمریکا با دو چالش داخلی و خارجی مواجه شد. در داخل، انتظار موضع‌گیری قاطع بود و در خارج، این پرسش انتقادی - اعتراضی که مگر مردمی که داعش تکفیری در سوریه و عراق قتل‌عام کردند، انسان نبودند؟ چرا در آن زمان، آمریکا از تروریست‌های داعش حمایت می‌کرد و با کشته شدن یک آمریکایی همه‌چیز تغییر کرد. آیا خون یک آمریکایی بر خون ده‌ها هزار انسان بی‌گناه غیر آمریکایی ترجیح دارد؟!

۱۳۹۳/۶/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...