نسخه چاپی

به مناسبت اولین سالگرد كودتا بر ضد مرسی

رسانه ها و كودتا بر ضد دولت مرسی

عکس خبري -رسانه ها و کودتا بر ضد دولت مرسي

مرسی، رهبران اخوان المسلمین و حزب آزادی و عدالت در فاصله دو ماه تا كودتا ، بارها رسانه ها را به نشر شایعات و حمله ناجوانمردانه به حكومت متهم می نمودند.

عدلی منصور رییس دولت موقت کودتا در اولین مصاحبه تلویزیونی خود پس از برکناری مرسی در مصاحبه مطبوعاتی گفت رسانه ها همچون مشعلی ، مسیر مردم را به کشف ماهیت دولت مرسی و سقوط آن هموار کردند.
اما آیا به راستی رسانه ها باعث کنار رفتن اولین رییس جمهور منتخب برآمده از دموکراسی در مصر بودند ؟

مرسی، رهبران اخوان المسلمین و حزب آزادی و عدالت در فاصله دو ماه تا کودتا ، بارها رسانه ها را به نشر شایعات و حمله ناجوانمردانه به حکومت متهم می نمودند. وی در آخرین سخنرانی خود در دفاع از سیاستهای دولت ، عوامل امنیتی و اقتصادی را متهم به خرید رسانه ها و تهییج آنها در حمله به دولت و تشویش وجهه آن در مقابل مردم نمود.

منظور مرسی دو شبکه "دریم" و "سی بی سی" و بخصوص برنامه های تاک شو آن از قبیل ده شب (دریم) و برنامه پرمخاطب البرنامج سی بی سی با اجرای باسم یوسف بود.

عمده رسانه های مصر تحت تملک سرمایه داران است. در هنگام انقلاب 2011 اکثر این رسانه ها تا لحظات آخر از حسنی مبارک حمایت می کردند و بعد از پیروزی انقلاب به ظاهر به آن پیوستند.

مالک شبکه دریم تاجری به اسم احمد بهجت است که متهم به عدم اختلاس میلیاردی می باشد. شبکه"سی بی سی" را تاجری به اسم محمد الامین مدیریت می کند که ستاره اقبال وی بعد از انقلاب روشن شد. شبکه "التحریر" را نیز تاجری به اسم سلیمان عار برعهده دارد که دو سال قبل متهم به رانت خواری و رشوه به وزیر کشاورزی سابق مصر ، یوسف والی بود. شبکه "صدی البلد" را نیز تاجری به اسم محمد ابوالعینین از رهبران سابق حزب ملی دموکراتیک به رهبری حسنی مبارک مالکیت می کند.

تاثیر برنامه البرنامج با اجرای باسم یوسف در انتقاد بر مرسی با تولید ویدئوهای تمسخرآمیز از مرسی و انتشار آن در یوتیوب به حدی بود که مجله تایم آمریکا وی را در لیست یکی از 100 شخصیت تاثیرگذار جهان قرار داد. وی همچنین به اهانت به ادیان و محمد مرسی در دادگاه متهم است.
نخستین واکنش به احضار باسم یوسف، از سوی محمد البرادعی از رهبران اپوزیسیون مصر صورت گرفت. او در صفحه توئیتر خود به این اقدام دادستاتی مصر اعتراض کرد.

پس از آن باسم یوسف در صفحه توئیتر خود نوشت:'' ممنونم از دادستانی، بسیار متشکرم که باعث شد البرادعی اسم من را ببرد...وووووووووواوواو...''

نخستین جلسه تحقیق با باسم یوسف برگزار شد. او در حالی که کلاهی بزرگ، شبیه کلاهی که محمد مرسی در سفرش به پاکستان بر سر گذاشته بود، روی سر خود داشت. به دادستانی رفت. پس از اجرای مرحله نخست تحقیق، باسم یوسف به قید وثیقه آزاد شد.

باسم یوسف ۲۲ مارس ۱۹۷۴ متولد شده است. او در سال ۱۹۹۸ دکترای خود در جراحی قلب را از دانشگاه قاهره دریافت کرد.
ماه مارس ۲۰۱۱ پس از انقلاب مصر، باسم یوسف، ضبط برنامه های طنز با عنوان ''باسم یوسف شو'' را آغاز کرد و فیلم های ضبط شده را بر روی شبکه یوتیوب قرار می داد. در آن هنگام امکاناتش کم بود. او در این برنامه، انتقادهای خود را بر روش پوشش دادن انقلاب توسط رسانه های مصر متمرکز کرد. این برنامه در سه ماه نخست، بیش از پنج میلیون ببیننده در یوتیوب به خود جذب کرد. شبکه "سی بی سی" به باسم یوسف، پیشنهاد تهیه برنامه طنزی با نام ''البرنامج'' را داد و برای این برنامه، بودجه ای در حدود نیم میلیون دلار در نظر گرفت.
یوسف دربرنامه خود سخنرانی ها ، معاهدات و برنامه های دولت مرسی را با زبان طنز و تمسخر بیان می کند و برنامه وی به کارخانه تولید و اشاعه جملات سخره آمیز بر ضد وی بدل شد. ده ها تلویزیون اسلامی طرفدار دولت مرسی نیز از مقابله با آن عاجز بودند.
اصطلاحات باسم یوسف مانند آتشی نه فقط در بین مردم مصر بلکه در سراسر جهان عرب از طریق شبکه های اجتماعی گسترش می یافت و حتی در برنامه های تلویزیونی شبکه های دیگر توسط کارشناسان و تحلیلگران بکار می رفت.
تمسخر تلاش محمد بدیع مرشد اخوان مسلمین برای اجبار مرسی از کلمه قصاص در کنفرانس مطبوعاتی قبل از انتخاب به ریاست جمهوری ، دست مایه قراردادن اشتباهات مرسی در صحبت به زبان انگلیسی در یکی از سخنرانی هایش در آلمان و استفاده از لغات عربی ، تمسخر گردهمایی طرفداران اسلام گرای مرسی و تشبیه میدان رابعه العدویه به یک چهارراه ، از جمله این موارد است.
اما آیا یک برنامه به تنهایی این تاثیر را گذاشت ؟ آیا رسانه های مصری تواستند مرسی را ساقط کنند ؟ این جدال در مورد رسانه ها طولانی است و بین کارشناسان اختلاف نظر وجود دارد. با اینحال شکی نیست رسانه ها نقش کاتالیزور را در سقوط دولت مرسی داشتند.

در آخرین کنفرانس مطبوعاتی مرسی که وی شبکه های تلویزیونی وابسته به تجار را سرزنش می نمود به خطاهای خود نیز اعتراف کرد و گفت مصر از کمبود انرژی ؛ قطع مکرر برق ، وضعیت امنیتی نامطلوب و اوباشگری و تضعیف پول ملی رنج می برد.
مشکلاتی که مرسی به آن اشاره نمود سبب اصلی تظاهرات اعتراضی مردم برای سرنگونی وی شدند. نقش رسانه ها در بزرگنمایی نکات منفی و مهندسی کودتا موثر بود. اما عامل اصلی بحرانهای معیشتی و امنیتی و ناتوانی حکومت در مقابله با آن مشکلات بود

۱۳۹۳/۶/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...