نسخه چاپی

تحریم‌ها مانع فروش محصولات شیمیایی ایران می‌شوند

معاون مدیرعامل شركت ملی صنایع پتروشیمی ایران به خبرگزاری بلومبرگ می‌گوید تحریم‌ها هنوز باعث ایجاد موانعی بر سر راه فروش محصولات شیمیایی ایران هستند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، «محمدحسین پیوندی»، معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران به خبرگزاری بلومبرگ می‌گوید تحریم‌های ضدایرانی هنوز باعث ایجاد موانعی در فروش محصولات پتروشیمی ایران می‌شوند و این در حالی است که به‌موجب توافقنامه موقت ژنو قرار است محدودیت‌های ناظر بر فروش این محصولات، در حین ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 به حالت تعلیق درآیند.

آقای «پیوندی» ضمن اعلام این خبر می‌گوید انتقال وجوه ناشی از فروش این محصولات و فراهم آوردن پوشش بیمه‌ای برای صادرات آنها کماکان بزرگ‌ترین مانع پیش روی تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی در ایران به شمار می‌رود.

وی گفت: «برای صادرات محصولات پتروشیمی موانعی وجود دارد، اما این موانع به مسائل مربوط به بیمه ارتباط دارند. اوضاع بهتر شده است. تولیدات و صادرات محصولات ما ظرف سه تا چهار ماه گذشته بین 4 تا 6 درصد افزایش داشته است».

«پیوندی» با ارائه توضیحاتی بیشتر در این رابطه می‌افزاید: «ما به‌دلیل مدیریت صنعتی و شرایط اقتصادی بهتر و تورم پایین‌تر شاهد افزایش تولیدات شیمیایی ایران از 40.6 میلیون تن و افزایش صادرات آن از 13 میلیون تن در سال تقویمی در نظر گرفته شده تا مارس 2014 بوده‌ایم».

ایران و گروه 1+5 در سوم آذرماه سال 1392 به توافقی موقت بر سر برنامه هسته‌ای ایران رسیدند که به‌موجب آن مقرر شد ایران به‌ازای محدود کردن بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای خود، از برخی مزایای مربوط به کاهش موقت نظام تحریم‌ها تا 6 ماه برخوردار شود.

آقای «پیوندی» با اشاره به توافق موقت ژنو می‌گوید به‌موجب مفاد این توافقنامه شرکت‌های بیمه‌ای می‌توانند برای کشتی‌های حامل محموله‌های ایرانی پوشش بیمه‌ای فراهم آورند، ضمن اینکه شرکت‌های آمریکایی و اروپایی نیز می‌توانند همانند سابق محصولات پتروشیمی ایران را خریداری کنند. با این حال، به‌گفته وی، چشم‌انداز کوتاه‌مدتی که برای این توافقنامه در نظر گرفته شده باعث می‌شود برخورداری از مزایای مربوط به کاهش تحریم‌های فروش محصولات شیمیایی یا کاهش تحریم‌های بانکی با مشکلات مواجه شوند.

۱۳۹۳/۶/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...