نسخه چاپی

جنتی: كمبودهای فرهنگی را قبول دارم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سخنان مسئولان شهریار در زمینه برخی نارسائیها و كمبود امكانات فرهنگی شهرستان بیان كرد: كاملا به این موضوع اذعان و اعتراف دارم و تلاش می كنیم تا حد ممكن برای ایجاد فضاهای فرهنگی از طریق بخش خصوصی جذب سرمایه داشته باشیم.

به گزارش نما به نقل از مهر، ظهر امروز پنجشنبه همایش هفته دولت با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد در مجلس، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، فرمانده نیروی انتظامی ویژه غرب استان تهران، فرماندار شهریار و جمعی از مسئولان در این شهرستان برگزار شد.

علی جنتی در این مراسم با اشاره به نامگذاری مدبرانه رهبری در سال گذشته و جاری اظهار داشت: سال گذشته که به تدبیر رهبر معظم انقلاب حماسه سیاسی و اقتصادی نام گرفت، مردم با حضور حداکثری در انتخابات 24 خرداد حماسه ای بزرگ آفریدند و رئیس جمهوری فرهیخته، مدبر و ولایت مدار را برای تصدی امور اجرایی کشور انتخاب کردند اما بخش حماسه اقتصادی هنوز بطور کامل تحقق نیافته و دولت تدبیر و امید نیز برای رونق اقتصاد کشور تلاش می کند.

این مسئول عنوان کرد: دولت یازدهم کشور را با تورمی 40 درصدی تحویل گرفت و با برنامه ریزی و هدفگذاری مناسب این رقم در اواخر سال گذشته کاهش محسوسی یافت، برنامه ریزی بعدی دولت نیز بر این بود که نرخ تورم تا پایان سالجاری به 25 درصد کاهش یابد اما با تلاشهای صورت گرفته این رقم هم اکنون به 22.5 درصد رسید است.

وی تلاش برای خروج کشور از رکود اقتصادی را دیگر اولویت دولت یازدهم برشمرد و افزود: بسیاری از کارخانجات ما در حال حاضر با 50 و حتی 30 درصد ظرفیت خود مشغول فعالیت هستند و به همین دلیل نیز طی سنوات گذشته متاسفانه این واحدها بسیاری از کارگران خود را اخراج کردند زیرا هزینه ها با درآمد همخوانی نداشت.

170 طرح دولت برای خروج از رکود اقتصادی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تحریمهای ظالمانه موجب کاهش شدید درآمدهای کشور شد بگونه ای که در سالهای 90 و 91 صادرات نفت کشور به زیر یک میلیون بشکه رسید این در حالیست که طی سالهای 85 و 86 بالغ بر دو میلیون و 300 هزار بشکه نفت از ایران صادر می شد، از سویی دیگر نیز درآمدهای حاصل از فروش نفت در سالهای گذشته به دلیل تحریم های بانکی امکان ورود به داخل کشور را نداشت و آمریکا و سایر مستکبران جهان با اطلاع از اینکه اقتصاد ما هنوز تا حد زیادی وابسته به نفت است، درصدد بودند با ادامه این روند تولید و صادرات ایران را به صفر برسانند.

جنتی متذکر شد: در این زمینه دولت تلاش کرد با تنش زدایی و مذاکره با قدرتهای بزرگ دنیا، گام های مثبتی بردارد که در نهایت نیز به کاهش تحریمها انجامید و هم اکنون نیز برای شکستن رکود اقتصادی 170 طرح تهیه شده که از این تعداد 30 مورد در قالب لایحه به مجلس ارائه شده و امید می رود پس از تصویب مجلس شورای اسلامی در آینده ای نزدیک اجرایی شود.

کشور دچار بیماری مزمن بیکاری است/ بیکاری زمینه ساز فساد جوانان است

وزیر ارشاد اشتغالزایی و رفع بیکاری را یکی دیگر از اولویتهای دولت یازدهم خواند و اظهار داشت: یکی از مسائل اصلی کشور بیکاری جوانانی است که عمدتا تحصیلکرده و دارای مهارت هستند، دولت در سنوات گذشته بسیار متورم شده و هم اکنون دو الی سه میلیون کارمند دارد که باید اداره کند لذا نمی تواند نیروی جدید بپذیرد از سویی دیگر نیز به دلیل کاهش سرمایه گذاریها، بخش خصوصی نیز توان بکارگیری افراد جویای کار را ندارد.

وی با اشاره به ابزار نگرانی رهبر معظم انقلاب از بیکاری جوانان کشور بیان کرد: بیکاری مزمنی در کشور وجود دارد که موجب فساد و نابسامانی اجتماعی شده است زیرا جوان بیکار که نمی تواند مسکن، ازدواج و... داشته باشد به سمت اعتیاد و ناهنجاریهای مختلف کشیده می شود و اتفاقا بخش اعظمی از مشکلات کشور نیز ناشی از همین نابسامانی ها است.

دشمنان به دنبال تغییر سبک زندگی و فرهنگ ایرانیان هستند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فرهنگ، جزئی از هویت ملی ما است، ما ملتی با فرهنگ و تمدن چندین هزار ساله هستیم که با ورود اسلام، فرهنگ ایرانی با فرهنگ اسلامی عجین شد و امروز دشمنان به رغم تمام کارشکنیها به تمدن ایران اسلامی اذعان دارند و در کنار این اعتراف بزرگ، برای مسخ فرهنگی ایران تلاش می کنند.

جنتی با انتقاد از گسترش بی رویه ماهواره و شبکه های اجتماعی خاطرنشان کرد: تمام شبکه های ماهواره ای، اجتماعی، اینترنت و... در کنار منافع خود، تکیه اصلی بر این امر دارند که سبک زندگی ایرانیان و مسلمانان را تغییر دهند و بر روی فرهنگ ملی ما تاثیر بگذارند، این تلاش متاسفانه حتی در نوع لباس پوشیدن، غذا خوردن و نوع ارتباطات ما نیز تاثیر گذاشته است به نحوی که امروز بسیاری از خانواده های ما به دلیل نوع روابطی که از طریق شبکه های ماهواره ای ترویج داده می شود، از هم پاشیده اند.

این مسئول وظیفه اصلی مسئولان را حفظ و حراست از فرهنگ ملی، بومی و تکیه بر داشته های خود دانست و یادآور شد: امروز خوشبختانه در تمام استانها و شهرستانهای کشور دغدغه فرهنگی مسئولان قابل مشاهده است و شورای فرهنگ عمومی فعالیت پویایی دارد.

به کمبودهای فرهنگی اعتراف می کنم/ باید از بخش خصوصی کمک بگیریم

وی با اشاره به سخنان مسئولان شهرستان شهریار در زمینه برخی نارسائیها و کمبود امکانات فرهنگی بیان کرد: کاملا به این موضوع اذعان و اعتراف دارم و تلاش می کنیم تا حد ممکن برای ایجاد فضاهای فرهنگی از طریق بخش خصوصی جذب سرمایه داشته باشیم، در حال حاضر 18 هزار و 500 کانون فرهنگی هنری در مساجد کشور فعال است که برنامه داریم این مراکز را نیز به لحاظ کمی و کیفی توسعه دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گسترش فرهنگ قرآنی و حمایت از فعالان این عرصه را از دیگر برنامه های این وزارتخانه دانست و افزود: یکی از مطالبات رهبری این است که در کشوری با 75 میلیون نفر جمعیت، حداقل 10 میلیون حافظ قرآن کریم وجود داشته باشد لذا به دنبال این هستیم که با همکاری مثبت سازمانهای تبلیغات اسلامی و اوقاف و امور خیریه در آینده ای بسیار نزدیک به این هدف مهم و متعالی دست پیدا کنیم.

گرانی کاغذ؛ کتاب را از سبد خانوارها حذف کرد/ نهضت کتاب مجازی آغاز شد

جنتی با اشاره به سایر بخشهای فرهنگی و هنری متذکر شد: در موسیقی نیز به دنبال شناسایی استعدادها و توسعه آموزشگاه ها در بخش خصوصی هستیم چراکه رهبری بارها بر ضرورت احیای موسیقی فاخر ایرانی اسلامی تاکید کرده اند که این مهم وقتی محقق می شود که صدها موسیقیدان در کشور وجود داشته باشد و از میان آنها آثار فاخر تولید شود.

این مسئول بر ضرورت تقویت فرهنگ کتابخوانی در کشور تاکید کرد و اظهار داشت: متاسفانه امروز به دلیل گرانی قیمت کتاب و کاغذ، علاقمندان به مطالعه نمی توانند کتاب خریداری کنند که برای رفع این مشکل نهضتی در قالب انتقال کتابها به فضای مجازی آغاز شد، همچنین باید کتابخانه های عمومی را توسعه و تقویت کرد.

هزینه احداث ساختمانهای اداری صرف امور زیربنایی شود

وی پتانسیل اصحاب فرهنگ و هنر شهریار را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و ادامه داد: این شهرستان هنرمندان مطرح و صاحب سبک بسیاری دارد لذا باید فضایی برای بهره مندی از توان این افراد ایجاد شود، با ارتقای سطح تقسیمات کشوری به استان، توسعه ایجاد نمی شود آنچه که موجب رشد و پیشرفت است در واقع همت مردم و مسئولان در استفاده بهینه از ظرفیتها و فعالیتهای اقتصادی، عمرانی و فرهنگی است، هر منطقه ای که استان شد هزینه بسیار بالایی صرف احداث ساختمانهای اداری می شود که می توان این هزینه را صرف امور زیربنایی نظیر آب، کشاورزی، بیمارستان و... کرد.

این مسئول گفت: مطمئن باشید با تلاش و همت مردم و مسئولان، این کشور با اراده والا، رهبری آگاه و حکیم و تلاش نخبگان در تمام دنیا سربلند و سرافزار خواهد بود.

۱۳۹۳/۶/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...