نسخه چاپی

سرنوشت اقتصادپاكستان بدون گازایران

پایگاه خبری اكسپرس تریبیون پاكستان روز دوشنبه با بیان اینكه پاكستان باید مقامات آمریكایی را نسبت به واردات گاز از ایران توجیه كند، نوشته است اگر این فرصت از دست برود، اقتصاد پاكستان فرومی‌پاشد.

به گزارش نما به نقل از فارس، پایگاه خبری اکسپرس تریبیون پاکستان روز دوشنبه در گزارشی با موضوع خط لوله انتقال گاز از ایران به این کشور، نوشته است که اسلام‌آباد باید در برابر فشارهای واشنگتن برای متوقف کردن این پروژه بایستد، چراکه از دست رفتن فرصت واردات گاز از ایران، به معنی کمبود انرژی در پاکستان و فروپاشی اقتصاد در این کشور است.

این گزارش با اشاره به قرارداد گازی ایران با عمان و تلاش کویت برای انعقاد قرارداد با ایران، نوشته است: «در ماه دسامبر، «تنر یلدیز» وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد که ایران، قصد دارد خط لوله‌ای را به اروپا بکشد تا گاز خود را به کشورهای خواستار واردات، منتقل کند. اگر در مورد این برنامه توافق شود، و ایالات متحده و اروپا نیز با ایران به توافق برسند، امیدهای طولانی پاکستان برای واردات گاز از ایران، به باد می‌رود.»

این گزارش می‌افزاید: «خط لوله گاز ایران-پاکستان سال‌هاست که به واسطه تهدید تحریم از سوی ایالات متحده، متوقف شده است. با وجود آنکه اسلام‌آباد خواستار تخفیفاتی از جانب ایالات متحده شده تا راه برای ساخت خط لوله باز شود، اما این درخواست در جا رد شده است. موعد (دسامبر ۲۰۱۴) برای آغاز انتقال گاز در پروژه خط لوله ایران-پاکستان به سرعت نزدیک می‌شود و پاکستان ممکن است به دلیل ناتوانی در تکمیل سهم خود در ساخت خط لوله، روزانه میلیون‌ها دلار جریمه شود. ایران سهم خود از خط لوله را ساخته است.»

نویسنده این یادداشت با اشاره به تلاش اسلام‌آباد برای فرصت گرفتن از ایران، نوشته است که ایران از تأخیر پاکستان ناراحت است و به همین جهت انتظار می‌رود طرفین ماه آینده دیداری داشته باشند. بنا بر این گزارش، اسلام‌آباد در این دیدار تلاش می‌کند تا ایران را آرام کند.

اکسپرس تریبیون همچنین به نیاز روزافزون پاکستان به انرژی و کاهش میزان تولیدات انرژی این کشور اشاره کرده و نوشته است: «کارشناسان معتقدند که پاکستان باید این موضوع را به صورت راهبردی حل کند و بار دیگر آن را با مقامات آمریکایی در میان بگذارد. آن‌ها باید این سوال را از آمریکا بپرسند که چرا پاکستان تحت فشار قرار داده می‌شود، در حالی که دیگر کشورها با ایران قرارداد منعقد می‌کنند.»

در پایان این گزارش آمده است: «این کشورها سیاست‌های اقتصادی را به عنوان بخشی از سیاست خارجی خود در نظر گرفته‌اند، پاکستان نیز باید برای تأمین منابع انرژی خود همین مسیر را پی بگیرد. در غیر این صورت، این کشور فرصت واردات گاز ارزان‌تر را از دست داده و اقتصاد آن زیر بار کمبود انرژی، فرومی‌پاشد.»

۱۳۹۳/۶/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...