نسخه چاپی

دكتر لاسجردی در گفتگو با نما:

غزه همچنان در محاصره است/عقب نشینی حقیقی زمانی است كه اسرائیل محو شود

عکس خبري -غزه همچنان در محاصره است/عقب نشيني حقيقي زماني است که اسرائيل محو شود

كارشناس مسائل بین الملل گفت:غزه الان هم در محاصره زمینی دریایی و هوایی است‎ و فقط اسراییل كمی عقب نشینی كرده‎ كه احتمال دارد هر زمانی این موضوع لغو شود.

به گزارش نما ، فلسطین در جنگ با رژیم صهیونیستی در غزه پیروز شد. اما تلفات بسیاری داد. تخریب های زیادی در غزه صورت گرفت و افراد زیادی هم به شهادت رسیدند. حال می خواهیم بدانیم چرا باید  با وجود تلفات سنگین فلسطین را پیروز این میدان بدانیم. گفتگوی ما با دکتر حسن لاسجردی کارشناس مسائل بین الملل و عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در باره همین موضوع است.
 
برخي نسبت به پيروزي جبهه مقاومت در جنگ اخير غزه ترديد مي كنند؛ به چه دلیل باید مقاومت را پیروز این جنگ بدانیم؟
ببینید آن چیزی که در سرزمین های فلسطین در این پنجاه روز اتفاق افتاده است به نظر من هم یک پیروزی بسیار افتخار آفرین است. این نبرد نبردی نابرابر بوده است و  رژیم صهیونیستی به دنبال این بوده که با تخریب زیر ساخت ها به نوعی یک ضربه کاری به نیروهای مقاومت وارد کند.  از طرفی به دلیل آن که  غزه در حقیقت خاستگاه نیرو های مقاومت است، اگر آنها بتوانند غزه را منهدم کنند یا به آن آسیب بزنند به همان اندازه هم توانسته اند به مقاومت آسیب بزنند. نگاهی که اسرائیل در شرایط فعلی دارد این است که با فشار و تخریب غزه به نوعی بتواند مقاومت را وادار به تسلیم کند. نکته دیگری که در همین زمینه مهم است این که در هر صورت یکی از دلایل اصلی که اسرائیل به غزه حمله کرد وضع آشتی ملی نیروهای فلسطینی بوده است. نکته ديگر اینکه حالا دیگر شاید در جریان این نزاع یا در جریان جنگ بسیار نابرابر نیروهای مقاومت توانستند بخشی از متغیر های جنگ را در میدان عملیاتی تغییر بدهند که این هم می تواند به نوعی تأثیر گذار در بحث پیروزی باشد.اولاً به اندازه ای که خسارت دیده اند یا به اندازه یک مقابله ویک مقایسه خسارت های زیادی به اسرائیل زدند. نکته دوم آن که قدرت تهاجمی نیرو های مقاومت در این نزاع و در این مخاصمه بخش مهمش به بلوغ وظهور رسید و آنها توانستند در حقیقت موازنه ای بین خود واسرائیل برگزار کنند و در نهایت با توجه به اینکه ما با غزه محاصره شده چندین ساله توسط  اسرائیل مواجه بودیم کسی فکر نمی کرد و در مجموع به رغم همه تلفات و خسارات و جنایاتی که انجام شد می توان گفت که فلسطینی ها در این جنگ سر بلند بیرون آمده اند.
البته نبايد فراموش كرد كه محاصره اسراییل شکسته نشده و روزی عقب نشینی معنی حقيقي می یابد که اسراییل محو شود ان شالله‎. چون غزه الان هم در محاصره زمینی دریایی و هوایی است‎ و فقط اسراییل کمی عقب نشینی کرده‎ که احتمال دارد هر زمانی این موضوع لغو شود.

نقش مصر در سازش نقش واقعی بود؟ یعنی باید باور کنیم که مصر باعث شد که توافق نامه امضا شود؟
ببینید همان طور که مثال زدم من معتقد هستم که مصر تلاش کرد که در حقیقت دو طرف را بر اساس مصالح خودش بر سر میز بنشاند. اولاً نظامیانی که الان در مصر حکومت می کنند نظامیانی هستند که به نوعی با اهداف غرب یا با کلیات آن در منطقه همراهند. از طرف دیگر نظامیانی که امروز بر سر کار هستند تفاوتشان با نظامیان قبلی این است که یک مقداری معتدل تر و به نوعی با اصول دموکراسی همراه تر از حکومت مبارک هستند. در نهایت، نگاهی که امروز مصری ها را هدایت می کند از نظر کلی با شاخص قبلی مبارک در تناقض است. مصر علاقمند است که با دو طرف ارتباط داشته باشند و به نوعی می خواهد شرایط امنیتی و اشتراک نظامی اسرائیل و فلسطین تأثیر زیادی در شرایط آنها نداشته باشد.
طی این سال ها به طور حتم تلاشی که تیم جدید نظامیان در مصر کردند توانسته دو طرف را سر میز بکشاند. مردم مصر به اهداف وبه آرمان های فلسطین نزدیک تر و پایبند تر هستند در حالی که نظامیان منافع و مصالح سیاسی را فقط در نظر می گیرند و زیاد اهل مبارزه و اهل اندیشه و عقیده از نوع اعتقادی اش نیستند بلکه بیشتر از نگاه ناسیونالیسم نگاه می کنند که این ناسیونالیسم بر اساس کسب منافع و مصالح آنها است.

۱۳۹۳/۶/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...