نسخه چاپی

بازار میوه در دست چه كسانی است؟

در چند هفته گذشته خبرهای متفاوتی از فعالیت دلالان و واسطه ها در بخش كشاورزی به ویژه در بازار میوه و سبزی منتشر شد، خبرهایی كه حكایت از سودهای میلیونی دلالان در این بخش داشت.

به گزارش نما به نقل از افکارنیوز، حضور دلالان در عرصه های مختلف اقتصادی کشور مساله ای متعلق به چند ماه گذشته نبوده و قدمتی به عمر سالیان دراز داد؛ اما در چند سال گذشته این عده نظم بازار را برهم ریخته و درتعیین و افزایش قیمت ها نقش اساسی ایفا کرده اند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس به خبرنگار تراز گفت: دلالان و اسطه ها توازن حوزه کشاورزی و به ویژه بخش عرضه و تقاضا را بر هم زده اند.
علی ایرانپور افزود:‌ دلالان نقش بسیار مهمی در ایجاد تورم در بازار میوه و تره بار دارند و فعالیت این عده سبب تسری بی عدالتی در بازار شده است.

وی تاکید کرد:‌ اگر از حضور دلالان و واسطه در بازارهای مصرفی ممانعت شود حتم بدانید قیمت ها کاهش می یابد و اقشار ضعیف جامعه می توانند کالاها و محصولات کشاورزی را به پایین ترین قیمت ها خریداری کنند.

وی خاطر نشان کرد:‌ نخستین راه حل برای جلوگیری از حضور دلالان،‌حمایت های دولتی از کشاورزان به عنوان تولید کنندگان است زیرا متاسفانه کمترین حمایت ها از این قشر صورت می گیرد در حالی که با این کار به طور غیر مستقیم از مصرف کنندگان نهایی نیز حمایت خواهد شد.

وی توضیح داد:‌ دولت با ارائه تسهیلات به کشاورزان و خرید تضمینی محصولات می تواند نقش مهمی در کوتاه کردن دست واسطه‌ها و دلالان از حوزه کشاورزی ایفا کند.
نماینده مردم مبارکه در خانه ملت تصریح کرد:‌بخش کشاورزی اکنون به دست چند هزار دلال کنترل می شود و نتیجه ای جز روان شدن سودهای کلان به جیب آنها ندارد.

وی اظهار داشت: میوه ها با حداقل قیمت از کشاورز و باغدار خریداری می شود اما دلالان و اسطه ها آنها را با بالاترین قیمت ها به مصرف کنندگان هایی عرضه می کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت:‌این مساله نتیجه ای جز ضرر تولیدکننده و مصرف‌کننده نهایی ندارد.
وی بیان کرد:‌ با برنامه‌ریزی صحیح می توان محصولات کشاورزی را به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری کرد و با این کار حتم بدانیددست دلالان از این عرصه به طور کلی قطع می شود.

وی ادامه داد:‌ یکی از مهمترین راهکارها،‌ تشکیل و تقویت شرکت‌ها و تعاونی‌های روستایی است.
ایرانپور در پایان خواستار شد:‌دولت و مسوولات وزارت صنعت و معدن و همچنین وزارت کشاورزی باید روی فعالیت واحدهای عرضه محصولات کشاورزی نظارت بیشتری داشته و با تخلفات به جدیت برخورد کنند.

۱۳۹۳/۶/۱۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...