نسخه چاپی

روحانی در دیدار سفیر آكرودیته لیتوانی:

صلح نیازمند یك اراده جمعی است

رئیس‌جمهور خشونت و افراطی‌گری را خطری برای كل جهان دانست و گفت: كشورها باید همكاری نزدیك‌تری داشته باشند و اگر اختلاف‌نظری وجود دارد راه حلی جز مذاكره وجود ندارد.

به گزارش نما به نقل از افکارنیوز، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور روز سه‌شنبه در دیدار با سفیر آکرودیته لیتوانی، همکاری در حوزه رفع معضلات منطقه و جهان را از زمینه‌های مناسب همکاری سیاسی بین دو کشور دانست و با اشاره به گسترش ناامنی‌ها در منطقه، گفت: خشونت و افراطی‌گری، خطری برای کل جهان است.

روحانی تصریح‌کرد: برخورد نظامی، مردم بی‌گناه را قربانی و زخم‌های عمیق تاریخی در روابط ملت‌ها ایجاد می‌کند بنابراین صلح نیازمند یک اراده و فرآیند جمعی است.

وی روابط ایران و لیتوانی را روابطی بلند مدت و توأم با دوستی و نزدیکی دانست و با اشاره به عهدنامه «مودت» بین دو کشور در سال ۱۹۳۰ میلادی، گفت: دو ملت ایران و لیتوانی از دیرباز به یکدیگر نزدیک بوده‌اند.

رئیس‌جمهور با ابراز علاقمندی به توسعه بیشتر روابط دو کشور در زمینه های متعدد، دوران مأموریت سفیر جدید لیتوانی در جمهوری اسلامی ایران را فرصت مناسبی برای توسعه روابط دو کشور دانست و با یادآوری توجه پژوهشگران لیتوانی به زبان فارسی، آمادگی ایران برای توسعه زبان فارسی در لیتوانی را اعلام کرد.

وی با ابراز خرسندی از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و آغاز به کار با نشاط دولت لیتوانی، گفت: حضور تجار لیتوانی در ایران، راه بسیار مناسبی برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو کشور است و توسعه توریسم نیز می‌تواند اتصال دو ملت ایران و لیتوانی را تقویت کند.

روحانی، همکاری در حوزه رفع معضلات منطقه و جهان را زمینه‌های مناسب همکاری سیاسی بین دو کشور دانست و افزود: متأسفانه شاهد گسترش نا امنی‌ها در منطقه هستیم؛ از اوکراین تا مسائل خاورمیانه و تروریسم در عراق و سوریه موجب نگرانی مشترک است.

رئیس‌جمهور خشونت و افراطی‌گری را خطری برای کل جهان دانست و تأکید کرد: کشورها باید همکاری نزدیک‌تری داشته باشند و اگر اختلاف‌نظری وجود دارد راه حلی جز مذاکره وجود ندارد، برخورد نظامی، مردم بی‌گناه را قربانی می‌کند و زخم‌های عمیق تاریخی در روابط ملت‌ها ایجاد می‌کند بنابراین صلح نیازمند یک اراده و فرآیند جمعی است.

وی خاطرنشان کرد: نحوه موضع‌گیری کشورها در سطح جهان به عمل آنهاست و باید به گونه‌ای باشد که صدای واحد به گوش هم برسانند، در عین حال، راه‌حل‌ها و مداخله نظامی و تروریسم مایه نفرت جهانیان است و ایران در این‌گونه موارد کاملا آماده است با کشور دوست لیتوانی، هماهنگی و همفکری و رایزنی داشته باشد.

طبق این گزارش، کستیتوس کوجماناس، سفیر جدید اکرودیته لیتوانی نیز در این دیدار، پس از تقدیم استوارنامه‌اش به رییس جمهوری، ایران را پتانسیل عظیمی در حوزه فرهنگ، توریسم و آموزش دانست و گفت: قرار است عده‌ای از تجار و فعالان بخش خصوصی لیتوانی بویژه در حوزه‌های مخابرات، کشاورزی و ماشین‌آلات به ایران سفر کنند.

سفیر جدید اکرودیته لیتوانی، با بیان اینکه «امنیت، منفعت مشترک همه کشورهای منطقه است»، تأکید کرد: دو کشور ایران و لیتوانی برای ثبات منطقه و مدیریت منازعات منطقه‌ای، باید راه حل مشترک داشته باشند چراکه منازعه‌ها منطقه را ناآرام می‌کند و دو کشور با نفوذی که دارند باید به رفع منازعات کمک کنند.

وی بر توسعه روابط دو کشور بخصوص گسترش روابط فرهنگی را مورد تأکید قرار داد و یادآور شد: توسعه روابط فرهنگی در توسعه سایر بخش‌ها نیز تأثیر دارد.

۱۳۹۳/۶/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...