نسخه چاپی

اختصاصی

نمایش آمریكا برای مقابله با داعش

مطابق گفته مقامات ارشد دولت آمریكا، دولت آمریكا سرگرم آماده‌سازی حملات علیه داعش است كه احتمالاً سه سال به طول انجامد و مستلزم تلاش مداومی است كه می‌تواند حتی پس از پایان ریاست‌جمهوری اوباما نیز ادامه یابد.

 گروه ترجمه - روزنامه نیویورک‌تایمز 8 سپتامبر 2014 (17 شهریور) در مقاله‌ای به راهبردهای آمریکا برای مقابله با گروه تروریستی داعش پرداخت و نوشت: مطابق گفته مقامات ارشد دولت آمریکا، دولت آمریکا سرگرم آماده‌سازی حملات علیه داعش است که احتمالاً سه سال به طول انجامد و مستلزم تلاش مداومی است که می‌تواند حتی پس از پایان ریاست‌جمهوری اوباما نیز ادامه یابد. مرحله نخست با تقریباً 145 حمله هوایی در ماه گذشته به‌منظور عقب‌نشینی داعش از شمال و غرب عراق، محافظت از اقلیت‌های قومی و مذهبی و پرسنل دیپلماتیک، اطلاعاتی و نظامی آمریکا و تأسیسات آن‌ها صورت گرفت. مرحله بعدی که با شکل‌گیری دولتی فراگیرتر در عراق آغاز می‌شود، این هفته در دستورکار قرار می‌گیرد که دربرگیرنده تلاش جدی‌تر برای آموزش، مشاوره یا تجهیز نیروهای نظامی عراقی، نیروهای کردی و احتمالاً اعضای قبایل سنی است. آخرین مرحله که دشوارترین و احتمالاً به لحاظ سیاسی، مناقشه‌برانگیزترین مرحله عملیات است، نابودی ارتش تروریستی داعش در سوریه است که احتمالاً تا دوره بعد ریاست‌جمهوری آمریکا طول خواهد کشید. در واقع، برخی طراحان پنتاگون برنامه حملات نظامی به مدت حداقل 36 ماه را مد نظر دارند. آقای اوباما از سخنرانی روز چهارشنبه برای مردم استفاده خواهد کرد که حملات تحت رهبری آمریکا علیه شبه‌نظامیان سنی را تشریح و مردمی را که به جنگی دیگر در خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا] تمایلی ندارند، متقاعد کند.

در ادامه مقاله آمده است: حملات نظامی مد نظر آقای اوباما بی‌سابقه است. برخلاف عملیات‌های ضدتروریسم آمریکا در یمن و پاکستان، انتظار می‌رود به حملات پهپادها علیه رهبران شبه‌نظامی محدود نباشد. برخلاف جنگ افغانستان، دربرگیرنده به‌کارگیری نیروهای نظامی نیز نخواهد بود. در برنامه‌ریزی برای مقابله با داعش و ایجاد ائتلاف، آمریکا در نظر دارد نقش محوری ایفا کند. جان کری، وزیر خارجه آمریکا، هفته گذشته در نشست ناتو گفت: «توانایی نابودی داعش را داریم... ممکن است یک، دو یا سه سال به طول انجامد، اما مصمم هستیم به چنین هدفی دست یابیم.» آنتونی جی‌ بلینکن، معاون مشاور امنیت ملی دولت اوباما، پیشنهاد کرده که آمریکا مأموریتی طولانی‌مدت را برعهده گیرد. قرار است جان کری به منظور تقویت ائتلاف ضدداعش به‌زودی به خاورمیانه سفر کند. چاک هگل، وزیر دفاع آمریکا، نیز به‌منظور جلب‌نظر متحد بالقوه دیگر در جنگ علیه داعش دوشنبه به ترکیه سفر می‌کند. اگرچه در مورد جزئیات نحوه مقابله این ائتلاف نوظهور علیه داعش همچنان تصمیم‌گیری نشده؛ اما بسیاری از مقامات آمریکایی می‌گویند فهرست متحدان تاکنون شامل کشورهای زیر است: اردن (ارائه کمک‌های اطلاعاتی)، عربستان (دارای نفوذ در قبایل سنی عراق و سوریه و حامی مالی شورشیان میانه‌رو سوری)، امارات متحده عربی (کمک به حملات هوایی در عراق)، آلمان (ارسال تسلیحات برای نیروهای پیشمرگه در کردستان). افزایش نگرانی در مورد شبه‌نظامیان خارجی که از سوریه و عراق به کشورهای غربی بازمی‌گردند، احتمالاً سبب ترغیب استرالیا، بریتانیا، دانمارک و فرانسه به پیوستن به این ائتلاف شده است. با وجود این، مقامات دولت آمریکا تأیید کرده‌اند کسب موافقت این کشورها برای حملات هوایی در سوریه دشوارتر خواهد بود.

در پایان مقاله آمده است: یک مقام دولت آمریکا که نخواست نامش فاش شود، گفت: «در مورد عراق اتفاق‌نظر وجود دارد؛ اما هنگامی که صحبت سوریه مطرح می‌شود، نگرانی بیشتری در مورد پیامد حملات هوایی وجود دارد.» به هر حال، این مقام دولت آمریکا اظهار اطمینان کرد که این کشورها در نهایت با جنگ در سوریه نیز موافقت خواهند کرد؛ تا حدی به این دلیل که واقعاً جایگزین دیگری وجود ندارد. گفت‌و‌گوهای میان آقای هگل و رهبران ترکیه ممکن است در این مورد که آمریکا روی ترکیه در جبهه‌های مختلف از جمله بستن مرز ترکیه به روی نیروهای خارجی حساب باز کند یا خیر، حیاتی و مهم است؛ اما مقامات ترکیه نگران اقدامات داعش به‌ویژه علیه 49 دیپلمات گروگان خود در دست داعش هستند. کاخ سفید روی تلاش مقامات آمریکایی، عراقی و عرب‌های خلیج‌فارس به‌منظور ترغیب قبایل سنی در غرب عراق که در حال حاضر با داعش متحد هستند، حساب می‌کند. یکی از رهبران قبایل در استان انبار می‌گوید: «حتی اگر آن‌ها تلاش کنند، ما نخواهیم پذیرفت... در گذشته ما با القاعده جنگیدیم و منطقه را از آن‌ها پاک کردیم؛ اما آمریکایی‌ها اداره عراق را به مالکی دادند که دستگیری، کشتن و تبعید بیشتر فرماندهان قبایل را که رهبری جنگ علیه القاعده را برعهده داشتند، آغاز کرد.»


تحلیل‌:کسانی که ماهیت آمریکا را می‌شناسند، با دیدن چنین نوشته‌های تبلیغاتی و نمایشی متوجه می‌شوند که آمریکایی‌ها در پی نمایش جدیدی هستند که آمریکا را قهرمان و منجی باز آفریده‌شده نشان دهد.

۱۳۹۳/۶/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...