نسخه چاپی

راهبرد‌های روسیه و تمركز بر تهدید ات داعش

در ماه‌های اخیر، بحران اوكراین و وخیم‌ شدن روابط روسیه و غرب با بحران خاورمیانه نیز همراه شده است. گسترش ناگهانی و سریع تروریسم در غرب آسیا و شمال آفریقا و نیز موفقیت‌های نظامی تروریست‌ها در عراق سبب شده روسیه تمركز بر منطقه را در اولویت‌های خود قرار دهد.

گروه ترجمه - پایگاه اینترنتی المانیتور 9 سپتامبر 2014 (18 شهریور) در مقاله‌ای به سیاست‌های روسیه در قبال تهدید تروریسم در غرب آسیا و شمال آفریقا پرداخت و نوشت: در ماه‌های اخیر، بحران اوکراین و وخیم‌ شدن روابط روسیه و غرب با بحران خاورمیانه نیز همراه شده است. گسترش ناگهانی و سریع تروریسم در غرب آسیا و شمال آفریقا و نیز موفقیت‌های نظامی تروریست‌ها در عراق سبب شده روسیه تمرکز بر منطقه را در اولویت‌های خود قرار دهد. به‌علاوه، دلایل بسیاری وجود دارد که باور داشته باشیم اهمیت خاورمیانه رو به فزونی است؛ به‌ویژه آنکه در حال حاضر نشانه‌های اولیه پیشرفت در اوضاع اوکراین و افزایش اعتماد روسیه به توان مدیریت تأثیر تحریم‌های غرب بروز کرده است. رهبران روسیه حتی در مورد بسیج منابع داخلی مفید در نتیجه تحریم‌های غرب سخن گفته‌اند. اوضاع بی‌ثبات منطقه، روابط روسیه با جهان عرب و بازیگران غیرعرب منطقه مانند ایران، ترکیه و اسرائیل [رژیم صهیونیستی] را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

در ادامه مقاله آمده است: مسکو مدت‌ها تلاش کرده توجه شرکای خارجی خود را به ضرورت مبارزه با گروه‌های تروریستی در سوریه جلب کند. روسیه حمایت کامل خود را از عراق در جنگ علیه داعش اعلام کرد و به‌سرعت تصمیم به ارسال نخستین هواپیمای سوخو-25 گرفت. همچنین این کشور خواستار تصویب قطعنامه‌ای در محکومیت جنایات داعش در جلسه ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل در 1 سپتامبر شد. در عین حال، دیپلمات‌های روسی بار دیگر تأکید کرده‌اند که افزایش تهدید تروریسم به دلایل مختلف، نتیجه مداخله نظامی غیرقانونی خارجی در کشورها به‌منظور تحقق دستورکار ژئوپلیتیک و مزدورانه بوده است. با وجود این، حملات نیروی هوایی آمریکا به مواضع شبه‌نظامیان داعش در عراق به واکنش‌های منفی در مسکو منجر نشده است؛ در درجه اول به این دلیل که این حملات پس از درخواست مقامات عراقی صورت گرفت. همچنین روسیه به نابودی هسته‌های تروریستی در منطقه به‌شدت علاقه‌مند است، زیرا خود نیز هدف تهدیدات تروریستی به شمار می‌رود. تنها تعداد اندکی از کارشناسان انتقاد کرده‌اند؛ اما همگی در مورد مشروعیت اقدامات آمریکا ابراز تردید نکرده‌اند. برخی متذکر شدند که مخالفت غرب با تروریست‌ها گزینشی و با رویکرد غیرمنصفانه همراه است. یا اینکه غرب در مقابله با جهادی‌ها موفق نخواهد شد و یا لابی جنگ‌طلب آمریکا شبه‌نظامیان بی‌رحم داعش را هدایت می‌‌کند.

در پایان مقاله آمده است: توجه فزاینده روسیه به منطقه نیز از حوادث مربوط به کشمکش اسرائیل و فلسطینی‌ها ناشی می‌شود. همچنین روسیه پس از اقدام 31 آگوست در تصرف حدود 400 هکتار از اراضی بیت‌اللحم واکنش نشان داد و از اسرائیل خواست این طرح‌های خود را مورد بازنگری قرار دهد، زیرا این گونه اقدامات به چشم‌انداز روند صلح اسرائیل و فلسطینی‌ها آسیب خواهد زد. در هر حال، در پرتو افزایش اهمیت خاورمیانه برای روسیه، نمی‌توان همکاری روسیه و ایران را نادیده گرفت که مهم‌ترین اقدام در این مسیر، توافق‌نامه راهبردی خرید نفت ایران توسط روسیه است.

۱۳۹۳/۶/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...