نسخه چاپی

انتشار اسناد انفجار نخست وزیری پس از سی سال

عکس خبري -روشنگري پرونده مسکوت 8 شهريور آمد/انتشار اسناد پس از سي سال/حجاريان از رجوي هم خطرناک تر است

كتاب «پرونده مسكوت» حاوی اطلاعات، اسناد و تمام ابعاد انفجار پیرامون پرونده نخست وزیری در هشتم شهریورماه سال 60، از سوی انتشارات مركز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد.

به گزارش نما ،مهدی رمضانی مدیر انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس پیرامون انتشار کتاب «پرونده مسکوت» اظهار داشت: این کتاب منتشر و از امروز توزیع می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه ظاهرا کتاب برای مجوز به ارشاد رفته و با اصلاحاتی همراه شده است، عنوان کرد: این اصلاحات مختصر بود، نکته خاصی از اثر حذف نشده که به روند آن ضربه بزند، اسناد کتاب هم برای اولین بار منتشر می‌شود و با توجه به اینکه 30 سال از آن اتفاق ( پرونده انفجار نخست وزیری در سال 60) می‌گذرد بسیار حائز اهمیت است.

به گفته این مدیر انتشارات، «پرونده مسکوت» شرحی از ماجراست و جمع‌بندی در آن به خواننده واگذار شده است، چرا که انفجار نخست وزیری موضوعی است که پس از حادثه به آن پرداخته نشده و در این اثر همه ابعاد، اسناد مرتبط و روایت این انفجار درج شده است.

این گزارش اضافه می‌کند، کتاب «پرونده مسکوت» نوشته حسن روزی طلب و محمدمهدی اسلامی است که در 4 فصل و با شانزده ضمیمه منتشر شده است. که برخی از گزارش‌های کتاب به شکل تفصیلی تاکنون منتشر نشده بود.

نویسندگان مهمترین هدف خود از تدوین این کتاب را مبارزه با تحریف‌ها درباره پرونده 8 شهریور بیان کرده‌اند.

این کتاب را می‌توان یکی از مهمترین کتاب‌های تاریخ سیاسی جمهوری اسلامی ایران دانست که در شمارگان 2 هزار نسخه و با قیمت 23 هزار تومان در 748 صفحه منتشر شده است.

از ویژگی‌های کتاب «پرونده مسکوت» اینکه حسن کامران اسنادی مبنی بر برائت خود در این پرونده و مشکل دار بودن فردی که به اتهام همکاری با سازمان مجاهدین خلق( منافقین) را زده است ارائه کرد که این اسناد عینا به همراه توضیحات حسن کامران در بخش اسناد کتاب قرار گرفته است.

از جمله ضمائم این کتاب مصاحبه با سعید حجاریان و گزارش لاجوردی در دادستانی پیرامون این پرونده است. نام کتاب نشان از آن دارد که نگارندگان قائل به مسکوت بودن پرونده هستند نه مختومه بودن آن.

لازم به ذکر است، مصاحبه با متهمین پرونده و استفاده از منابع متعدد از ویژگی‌های مثبت این کتاب شمرده می‌شود.

نگارنده از مرحوم حاج احمد قدیریان که امکان دسترسی به اسناد این پرونده را برای آنان فراهم کرده نیز تشکر کرده است.

در یکی از ضمائم کتاب اظهارات موسوی خوئینی‌ها درباره پرونده انفجار نخست وزیری و پاسخ یاران شهید اسدالله لاجوردی آمده منتشر شده است.

ضمیمه دیگر پاسخ سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به اتهامات پیرامون پرونده انفجار دفتر نخست وزیری است. اما نکته مهم و جالب توجه ضمیمه 5 این کتاب است که مربوط به سخنان سعید حجاریان است، حجاریان می‌گوید: شهید لاجوردی به من گفت شما از رجوی هم خطرناک‌ترید. ضمیمه دیگر کتاب شامل سخنرانی شهید لاجوردی در مراسم تودیع خودش از دادستانی است.

۱۳۹۳/۶/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...