نسخه چاپی

اسرائیل در پندار حمله مجدد به غزه؟

عکس خبري -اسرائيل در پندار حمله مجدد به غزه؟

پرتاب موشك از داخل فلسطین كه از سوی مبارزان فلسطینی شلیك نشده سبب تقویت گمانه تلاش اسرائیل برای آغاز جنگ جدید را به اذهان نزدیك می كند.

در واپسین ساعات سه شنبه شب خبری منتشر شده که از نوار غزه یک موشک به سوی اسرائیل شلیک شد.در حالی که جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اعلام کرد از انجام حمله خمپاره ای به اسرائیل بی اطلاع است و فلسطینیها همچنان به آتش بس پایبندند.
این رخداد سبب تقویت گمانه تلاش اسرائیل برای آغاز جنگ جدید را به اذهان نزدیک می کند.
دکتر جواد ایزدی در این خصوص معتقد است : به طور قطع می توان گفت، حمله نظامی علیه غزه به تأخیر افتاده، اما مشخص نیست رژیم صهیونیستی تا چه زمان این جنگ را به تأخیر خواهد انداخت، زیرا آنها پس از جنگ اخیر، درباره هرگونه اقدامی درغزه باید سه گزینه مهم را لحاظ کنند :

اول: پیروزی باید سریع بوده تا زمان نبرد ، به یک جنگ فرسایشی و بمباران شهرها تبدیل نشود .

دوم: قاطع بوده و محدود یا موقت نباشد . یعنی همه اهدافش را تحقق بخشد نه بخشی از آن را

سوم: واضح و روشن باشد تا دستاوردهای آن را بتوانند به صراحت ارایه کنند .

از این رو ارزیابی های آنها این است که هرگونه جنگی در آینده نزدیک، از منظر هدف قرار دادن امکانات، توانمندی‌ها و قدرتهای مقاومت و امکانات موشکی آن بسیار دشوار خواهد بود. در ابتدای جنگ غزه، اسراییل با تکیه بر تجربه و عبرتهای قبلی در سطح آموزشی و تجهیزاتی جنگ را شروع کرد، در حالی که می پنداشت همه خلأها و نقاط ضعف را ترمیم کرده و علاوه بر آن احاطه اطلاعاتی زیادی به اوضاع غزه دارد، اما با این وجود هیچ نتیجه ای را بدست نیاورد.

از سوی دیگر، در کنار احتمال شکست نظامی باید توجه داشت، در حال حاضر محیط پیرامونی اسراییل به گونه ای ترسیم شده که توان آغاز یک جنگ دیگر را ندارد . مقامهای اسراییلی به توان حزب ا... برای مقابله با ارتش این رژیم و وارد ساختن خسارتهای گسترده به آن واقف هستند و می دانند که حزب ا... قادر است در جنگ آینده خسارتهای زیاد و بی سابقه ای به آنها وارد کند و هر نقطه ای از فلسطین اشغالی را هدف قرار داده و زیرساختهای آن از جمله نیروگاه ها، فرودگاه ها، بنادر، پایگاه های نظامی و مناطق اقتصادی را منهدم سازند.

این توانایی ها سبب شده است تا مسؤولان اسراییلی امکان آغاز هرگونه جنگی را در این مرحله بعید بدانند. در عین حال ، گروه های تکفیری تروریستی به گمان باطل خود برای وادار کردن حزب ا... به خروج از سوریه، علاوه بر جنایات تروریستی در اماکن عمومی وقتل عام شهروندان بی گناه، گاه گاهی با شلیک موشک به فلسطین اشغالی تلاش می کنند تا مرزهای جنوبی لبنان را بحرانی و متشنج کنند.

مقامهای اسراییلی بر این نکته اتفاق نظر دارند که به هیچ وجه نمی توان قدرت زرادخانه نظامی حزب ا... را در زمان حاضر با آنچه که در جریان جنگ ۳۳ روزه شاهد بوده اند، مقایسه کرد و در صورت وقوع جنگ، شهرک نشینان صهیونیست شدیدترین آسیبها را از زمان تأسیس این رژیم جعلی در سال ۱۹۴۸ شاهد خواهند بود. در زمان حاضر به نظر می رسد که اعتراف مقامهای اسراییلی به توان نظامی حزب ا... و درعین حال تحرکات مرزی و تهدیدهای آنها به شروع جنگی جدید علیه لبنان، برای این است که هم جنگی در نگیرد وهم اعتراضهای شهرک نشینان صهیونیست را خاموش کنند.

در شرایط کنونی مقامهای اسراییلی از وجود هزاران پایگاه نظامی حزب ا... در مناطق مختلف لبنان که در جنگ آینده از آنها استفاده می شود، ابراز نگرانی می کنند. با همه این اوصاف، حزب‌ا... لبنان بارها اعلام كرده كه هيچگاه آغازگر جنگ عليه اسرایيل نخواهد بود. سيد حسن نصرا... گفته است كه نيروي مسلح حزب‌ا... يك سازمان چريكي است و اين نيرو زماني وارد عمل مي‌شود كه اسرایيل به سرزمين لبنان تجاوز کند.

با این وجود، اسراییل مراقب همه تحولات و تحرکات در منطقه است و برای شروع جنگ جدید شتاب ندارد، اما زمانی که فضا به نفع منافع اسراییل دگرگون شود و فرصت برای تهدید فراهم آید، این رژیم حتماً از فرصت استفاده خواهد کرد، بویژه اینکه غزه در محاصره قرار دارد، جهان عرب چند دسته شده و اوضاع جهانی و منطقه ای نامناسب و اهتمام کشورهای عربی به امور غیر از این معطوف است.
اما با همه اینها خوب است محاسبه گران صهیونیست این جمله از گزارش دیروز هاآرتص به نقل از یک مقام ارشد نظامی صهیونیست را نیز به یاد داشته باشند که "در نبرد بعدی حزب الله اسرائیل را به تصرف در خواهد آورد."

۱۳۹۳/۶/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...