نسخه چاپی

مواضع كشورهای اروپایی و عربی در قبال ائتلاف ضد داعش

آمریكا درحالی به دنبال تشكیل ائتلاف بین‌المللی علیه گروه دولت اسلامی عراق و شام است كه موضع همپیمانان این كشور كه قرار است در این ائتلاف واشنگتن را همراهی كنند مشخص نیست.

به گزارش نما، پایگاه المسله در مطلبی با عنوان شفاف بودن موضع عراق و مبهم بودن شرکای ائتلاف درجنگ داعش آورده است:عراق از این منظر دنیا را خطاب قرار داد که تروریسم تنها عراق را تهدید نمی کند بلکه همه کشورهای منطقه، کشورهای اروپایی و آمریکا را تهدید می کند.

این رسانه می نویسد: عراق ائتلاف جنگ علیه تروریسم را مستلزم استقلال عراق و تمامیت ارضی آن دانسته است و ابراهیم الجعفری وزیر خارجه عراق اعلام کرده است که عراق نیازی به نظامیان خارجی ندارد اما با توجه به شفاف بودن موضع عراق اما کشورهایی که از ائتلافی که آمریکا امیدوار به تشکیل آن ضد داعش در عراق و سوریه موضع مبهمی دارند و نقش آنها مشخص نیست.

در زیر به فهرست کشورهایی که در ائتلاف آمریکا علیه دولت اسلامی مشارکت می‌کنند و مواضع آنها می‌پردازیم:

فرانسه

فرانسه اعلام کرده است که از حملات هوایی در عراق حمایت م یکند نیروهای ویژه برای کمک به هدایت و راهنمایی هواپیماها و آموزش نیروهای مسلح عراق اعزام می کند.فرانسه کردها را نیز به سلاح تجهیز می کند.فرانسه از دشواری های حقوقی و نظامی درباره دخالت در سوریه سخن گفته است وبیان کرده که ضرباتی علیه داعش به گونه ای که بشار اسد رئیس جمهوری سوریه از آن استفاده کند را نمی خواهد.فرانسه با وجود بیش از 5000 نظامی در غرب آفریقا در معرض فشار قرار دارد.بودجه دفاعی سالانیه عملیات برون مرزی به سه برابر مبلغ وارد در طرح اصلی بودجه می رسد و این در حالی است که دولت فرانسه در معرض فشارهای زیادی برای کاهش بودجه قرار دارد.

انگلیس

انگلیس اعلام کرده است که هر حمله هوایی در سوریه پیچیده خواهد بود.این کشور گزینه های نظامی را بعید ندانسته است اما به صراحت اعلام نکرده است که در حملات هوایی در عراق مشارکت می کند یا خیر.انگلیس کمک های تسلحیاتی به کردها می کند و وعده ارائه کمک های آموزشی کرده است.تا انتخابات پارلمانی در انگلیس کمتر از 9 ماه بیشتر نمانده است و لندن در حالت نگرانی قبل از همه پرسی روز پنجشنبه درباره استقلال اسکاتلند به سر می برد.دولت انگلیس از مخالفت های مردمی درباره نقش انگلیس در جنگ عراق و همپیمانی با آمریکا در سال 2003 آگاه است.دیوید کامرون همچنان ازناکامی که در تابستان هنگامی که اعضای مجلس عوام با اقدام نظامی در سوریه مخالفت کردند با آن روبرو شد رنج می برد.اعضای دولت خواستار رای گیری درباره این موضوع قبل از مشارکت در حملات جدید هستند.

آلمان

با وجود وعده ای که آلمان داده است مبنی بر اینکه پس از جنگ جهانی دوم در جنگ مشارکت نکند اما با ارسال سلاح برای کردها موافقت کرده است.این کشور مانند دیگر کشورهای اروپایی تمایل خود را برای کمک های بشردوستانه و لجستیکی اعلام کرده است اما بعید است که در حملات هوایی به سبب موضع تاریخی ضد جنگ از زمان جنگ جهانی دوم به بعد مشارکت کند.

ترکیه

بعید است که ترکیه به عنوان عضو ناتو و همپیمان نزدیک آمریکا که مرزهای مشترک با سوریه و عراق دارد در جنگ مشارکت کند.این کشور نگران مشارکت آن جان 40 تبعه این کشور که در گروگان داعش هستند را به خطر اندازد.ترکیه ازمخالفان سوری حمایت کرده است و از آن هراس دارد که هر اقدام نظامی علیه داعش به تضعیف دشمنان بشار اسد بیانجامد.ترکیه با تقویت کردها در عراق و سوریه مخالف است و نگران تشدید انگیزه های جدایی طلبانه کردهای ترکیه است.

کشورهای عربی

کشورهای عربی تاکنون مشخص نکرده اند که در ائتلاف نظامی مشارکت می کنند یا خیر به ویژه که غرب مشارکت آنها با هدف جلوگیری از وارد شدن به جنگ صلیبی غربی جدید در خاورمیانه را ضروری می داند. بعید است که کشورهای عربی در حمله زمینی مشارکت کنند حتی کشورهای که توان برخورد با گروههای متمرد را دارند مانند مصر و اردن.

واشنگتن اعلام کرده است که سعودی ها میزبان مخالفان (به اصطلاح میانه رو) سوری مورد حمایت غرب در خاک خود خواهند بود.کشورهای عربی دیگر نقش خود را شرح نداده اند اما به احتمال زیاد نقش آفرینی آنها شامل مشارکت در حملات هوایی، شناسایی،ارائه کمک های انسان دوستانه، بازسازی و فراهم آوردن به کارگیری پایگاه ها خواهد بود.

بیشتر کشورهای عربی در معرض فشار قرار دارند زیرا با مشکلات امنیتی داخلی بی شماری دست و پنجه نرم می کنند و اولویت آنها مهار نزاع هایی که در نزدیکی آنها قرار دارد و کنترل مرزهایشان است.
منبع: تسنیم

۱۳۹۳/۶/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...