نسخه چاپی

الزهار: با اسرائیل مذاكره مستقیم نخواهیم كرد

یكی از رهبران برجسته جنبش حماس تاكید كرد كه آنچه در رسانه‌های خبر درباره موافقت حماس با اجرای مذاكرات مستقیم با اسرائیل منتشر شد، «نیرنگ» بود.

به گزارش نما «محمود الزهار» در مصاحبه با روزنامه الاخبار لبنان درباره اظهارات «موسی ابو مرزوق» عضو دفتر سیاسی حماس در رابطه با مذاکرات مستقیم با اسرائیل گفت: این یک نیرنگ بزرگ رسانه های خبری بود و این سخنان صحت ندارد.

وی اظهار داشت: ما با اسرائیل مذاکرات مستقیم نخواهیم داشت با وجود اینکه هیچ مانع شرعی و سیاسی نیز برای آن وجود ندارد اما سیاست ما عکس این است، کسی که با اسرائیل مذاکرات مستقیم انجام می دهد محمود عباس است و او بود که در مذاکرات غیر مستقیم با رژیم اشغالگر درباره برقراری آتش بس در غزه به ما کمک کرد.

وی افزود: ما عباس را مامور اجرای مذاکرات با اسرائیل درباره برنامه سیاسی و یا مرزهای سال 1967 و یا هر چیز دیگری مامور نکرده ایم، عباس برای رفع محاصره و قضایای انسانی همانند واردات مواد و کالاها به غزه مذاکره می کند تا مسائل روشن شود، ما به عباس گفتیم که برو و هر طور که می خواهی مذاکره کن تا ما را متهم نکند که چوب لای چرخ طرح هایش می گذاریم، با این حال عباس به نمایندگی از طرف ما مذاکره نمی کند و ما نیز با طرح وی موافقت نکردیم.

وی اشاره کرد که منظور ابو مرزوق از مذاکرات با اسرائیل نیز این بوده است که اگر عباس نتواند نقش خود در مذاکرات درباره مسائل انسانی را به طور کامل ایفا کند در آن صورت ما نیز به دنبال میانجی دیگری خواهیم بود تا با اسرائیل به طور مستقیم مذاکره نماید و می توان با یک طرف عربی یا بین المللی همانند سازمان ملل صحبت کرد تا با اسرائیل درباره مسائل انسانی و نه سیاسی، مذاکره نماید.

الزهار در خصوص نقش ایران در حمایت از مقاومت در غزه نیز تاکید کرد: مردم همه می دانند که چه کسی در کنار ما ایستاده بود، برخی ها از قطر و ترکیه به دلیل مواضع آنها در بحران اخیر در جریان تجاوز اسرائیل تشکر کردند اما اگر هدف ما سخن گفتن از برنامه مقاومت است در آن صورت باید از طرف های زیادی از جمله ایران که در دوره گذشته حمایت نظامی، سیاسی و مادی بعمل آورده است، قدردانی کرد.

وی گفت: پس از بحران سوریه هرگز نخواستم از توقف حمایت مالی ایران از حماس سخن بگویم زیرا اسرائیل از این قضیه بهره می برد، اگر چه پس از حوادث سوریه که ما سعی کردیم بی طرفی خود را در آن حفظ نماییم، اندک تفاوتی بوجود آمده است، پس از خروج از دمشق ما باید به بیروت می رفتیم زیرا مردم فلسطین در آنجا هستند که ما می توانستیم در میان آنها زندگی کنیم اما اینکه چرا به بیروت نرفتیم؟ باید این سوال را کسانی که به دوحه رفته اند، پاسخ دهند اما با این حال هر کس گمان می کند که رفتن به قطر به معنای آن است که حماس علیه ایران است، این صحیح نیست، بازی در محور کشورها، ویرانگر است و بایستی روابط ما با سوریه، ایران و همه کشورها حسنه باشد.
منبع: تسنیم

۱۳۹۳/۶/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...