نسخه چاپی

غرب در آستانه دومینوی جدایی‌طلبی

در آستانه همه پرسی تاریخی اسكاتلند، استقلال طلبان ایالت كبك كانادا با دقت به بررسی همه پرسی استقلال از بریتانیا می پردازند.

به گزارش نما تنها یک روز مانده به همه پرسی استقلال اسکاتلند از بریتانیا، جوش وخروش انتظار نتیجه همه پرسی نه تنها میان استقلال طلبان اسکاتلند بلکه در میان استقلال طلبان دیگر کشورهای اروپایی و حتی آمریکای شمالی در جریان است.

روزنامه آمریکایی استیت گزارش داد ایالت فرانسوی زبان کبک کانادا، که پیشتر در دو همه پرسی استقلال با شکست مواجه شده بودند،‌ با نزدیک شدن به همه پرسی تاریخی اسکاتلند در انتظار نتیجه آن هستند تا از تجربه این اتفاق تاریخی درس بگیرند.

استقلال طلبان اسکاتلند هم پیشتر از نصایح استقلال طلبان کبک در جریان استقلال از کانادا استفاده کرده و هرگونه موفقیت در همه پرسی هفته جاری منجر به تقویت خواسته مردم کبک برای استقلال از کانادا خواهد شد.

به گفته روزنامه استیت، سال ۲۰۱۱ هیئتی از اسکاتلندی های خواهان استقلال با سفر به ایالت کبک کانادا خواستار استفاده از تجارب یکدیگر در این زمینه شدند.

هم چنین روزنامه انگلیسی تلگراف در یادداشتی روز چهارشنبه با اشاره به همه پرسی تاریخی اسکاتلند نوشت مردم کبک کانادا امیدوارند شاهد استقلال تاریخی اسکاتلند از بریتانیا باشند.

به گزارش تلگراف یکی از رهبران استقلال طلب کبک به اسکاتلندی ها درباره وعده های لندن هشدار داده و وعده های غیرعملی شده اوتاوا به کبک را به آنها یادآور شده است.

هم چنین وی هشدار داد که در صورت رای به استقلال از بریتانیا، هجمه‌های بسیاری علیه اقتصاد و امنیت اسکاتلند وجود خواهد داشت.

این رهبر استقلال طلب کبک در ادامه خاطر نشان کرد استقلال اسکاتلند از بریتانیا به معنای تخریب وجهه آن و یا تضاد با آن نیست بلکه مساله اصلی ایجاد پدیده جدیدی است.

با نزدیک تر شدن به همه پرسی استقلال اسکاتلند از بریتانیا کشورهای بسیاری در اروپا نگران خیزش‌های این چنین هستند.

کاتالونیا در اسپانیا یکی از این استقلال طلبان است و انتظار می رود دیگر کشورهای اروپایی هم چون بلژیک، ایتالیا و یا آلمان هم شاهد چنین خیزش هایی باشند.

آمریکای شمالی نیز از پیامد همه پرسی استقلال طلبی اسکاتلند در امان نبوده و مردم فرانسوی زبان کبک کانادا نیز خواستار استقلال از حکومت مرکزی اوتاوا هستند و تحولات اسکاتلند را با دقت بررسی می کنند.

۱۳۹۳/۶/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...