اختصاصی نما

گل مالدیو به دیپلماسی خنده

عکس خبري -گل مالديو به ديپلماسي خنده

دولت جزایر كوچك مالدیو در حالی برای ایران شاخ و شانه كشیده است كه در آینده نزدیك این كشور به تاریخ خواهد پیوست.

صادق رخ فرد-وزارت امور خارجه مالدیو با انتشار بیانیه‌ای از تصمیم دولت این کشور برای قطع روابط دیپلماتیک با کشورمان خبر داد و این ادعای واهی را مطرح کرده که دولت جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه و به ویژه منطقه خلیج فارس سیاست‌هایی اتخاذه کرده که "برای صلح و امنیت منطقه زیان‌بار بوده" و این مسأله در ابعاد متعددی به ثبات، صلح و امنیت مالدیو نیز مرتبط است.
به گزارش نما مالدیو از چند جزیره تشکیل شده است که در اقیانوس هند و در جنوب شرقی هند واقع شده است؛ تنها 328 هزار نفر جمعیت دارد که یک سوم آن را کارگران مهاجر تشکیل می دهند. از آنجا که کمک‌های نقدی‌ عربستان صرف پرداخت حقوق تعداد زیاد کارمندان دولت مالدیو می‌شود، به شدت متاثر از آل سعود است.
اما نکته قابل توجه این است که مالدیو در حالی برای ایران شاخ و شانه کشیده است که در آینده نزدیک این کشور به تاریخ خواهد پیوست. مجمع الجزایر مالدیو از سطح دریا تنها سه متر ارتفاع دارد و هنگامی که معمولا در محافل علمی از بالا آمدن سطح آب دریا به علت ذوب شدن یخچال های قطب شمال صحبت می شود ، نام این کشور به زبان آورده می شود. هشتاد درصد خاک مجمع الجزایر مالدیو از سطح دریا کمتر از یک متر(نود و دو سانت) ارتفاع دارد.

براساس برخی ارزیابی های بسیار نگران کننده ،اگر هیچ کاری برای مبارزه با گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی صورت نگیرد،طی قرنی که در آن هستیم سطح آب دریا هفت متر دیگر بالا خواهد آمد و این بهشت کوچک را خواهد بلعید. این امر به قدری جدی است که محمد نشید، رئیس جمهور پیشین مالدیو هفت سال قبل یکی از جلسات کابینه خود را در زیر آب دریا تشکیل داد تا نظر رسانه های جهان را به این مسئله جلب کند.
ایرانی ها مالدیو را بیشتر به خاطر بازی فوتبال جام جهانی 98 و 17 گلی که بعید است در تاریخ فوتبال دیگر تکرار شود، می شناسند.
اینک مالدیو که جزو کشورهای بی نیاز از روادید برای سفر با گذرنامه ایرانی بود؛ پس از جیبوتی به دولت روحانی گل زد تا گذرنامه ای که قرار بود با سازش با کدخدا اعتبار یابد، با چالش های بیشتری روبرو گردد.

تصاویر زیر عظمت این کشور را بیشتر نشان می دهد:

2.jpg

4.jpg

3.jpg

۱۳۹۵/۲/۲۹

اخبار مرتبط