مداحی در تراز هیئت انقلابی

عکس خبري -مداحي در تراز هيئت انقلابي

با آغاز مجالس سوگواری سید و سالار شهیدان آنچه اهمیت دارد این است كه جهت‌گیری این جلسات در راستای اقامه امر سیدالشهداء(ع) و مبتنی بر اهداف و آرمان‌های نهضت حسینی باشد.


با آغاز مجالس سوگواري سيد و سالار شهيدان آنچه اهميت دارد این است که جهت‌گيري اين جلسات در راستاي اقامه امر سيدالشهداء(ع) و مبتني بر اهداف و آرمان‌هاي نهضت حسيني باشد.
در اين ميان مراسم مداحي و ذکر مصيبت که توسط ذاکران و مداحان اهل بيت(ع) اجرا مي‌شود، يکي از ارکان هيئات مذهبي به حساب مي‌آيد که بايد برنامه آنان در تراز آموزه‌هاي اسلامي بوده و از انحراف به دور باشد، که این امر با توجه به ملاحظاتی ممکن خواهد بود.
1ـ يکي از اين ملاحظات توجه به محتواي کلام و روضه‌هايي است که خوانده مي‌شود. از تريبون مداحي انتظار آن است که در راستاي ارتقاء سطح فرهنگي‌ـ معرفتي جامعه مخاطب تلاش کند و از ارائه هرگونه خرافه و انحراف و مطالب سخيف و کم‌عمق در اين عرصه به دور باشد. لذا حکیم انقلاب ضمن آنکه به مداحان تأکيد دارند که «نبايد بگذاريد منبرِ 10 دقيقه‏‌ای يا 20 دقيقه‏‌ای شما از معارف خالي بماند.» مي‌افزايند: «مداح‏‌ها بدانند چه مي‏‌خوانند و چه مي‌‏گويند»!
2ـ ملاحظه ديگر الفاظ و تعابيري است که وسيله انتقال معنا بوده و يکي از مهم‌ترين ابزار مداحي به حساب مي‌آيند. اين الفاظ بايد مبتني بر اصول و چارچوب و قاعده‌اي انتخاب شود و اين‌گونه نيست که هر لفظي براي انتقال مفاهيم مقدس مناسب باشد.
3ـ اثرگذارترين بخش مداحي، ريتم و آهنگي است که بر الفاظ بار مي‌شود تا کلام را به يک اثر هنري بدل کرده و بر اعماق جان‌ها اثرگذار شود و عواطف و احساسات را برانگيزد و شور و شوق و تحول و حرکت ايجاد کند. لذا ظریف‌ترين بخش کار نيز همين بخش است و به تعبير رهبر معظم انقلاب «هر آهنگ و آوازي به درد شما نمي‏‌خورد.» و موسيقي مناسب است که متناسب با شأن اهل بيت(ع) باشد.
4ـ و سرآخر آنکه، آنچه از محتوا و لفظ و ريتم و موسيقي گفتيم، براي آن است که اهداف هيئت که حرکت در مسير مکتب اهل بيت(ع) است محقق شود. به واقع جهت‌گيري کلي مداحي نيز بايد در جهت اهداف نهضت ائمه(ع) باشد. از جمله اين اهداف؛ اعتلاي کلمه اسلام، تربيت نيروي مؤمن انقلابي، بسط و گسترش اخلاق اسلامي، تقويت نظام اسلامي و آرمان‌های آن و به طور ويژه «حفظ وحدت جامعه اسلامي و پرهيز از اختلاف است. لذا مداحي که با صداي خود اختلافات جامعه اسلامي را افزون مي‌کند، در مسير مکتب اهل بيت(ع) حرکت نمي‌کند و آن مجلس، مجلس مورد رضای اهل‌بیت(ع) نخواهد بود!

۱۳۹۸/۶/۱۴

اخبار مرتبط