فوتبال رئیس ضدفساد می‌خواهد

سعید احمدیان


این هفته‌ها گمانه‌زنی‌ها درباره انتخابات فدراسیون فوتبال که قرار است ۲۵ اسفند برگزار شود در حال بالا گرفتن است و تحرکات زیادی از سوی گروه‌های مختلف برای رسیدن مدیران مورد نظرشان به صندلی ریاست فوتبال آغاز شده است. ائتلاف‌ها شکل گرفته و گفته می‌شود که برخی نامزد‌ها در لابی با یکدیگر به دنبال بالا بردن شانس خود در انتخابات ۲۵ اسفند فدراسیون فوتبال هستند و در آخرین اخبار شنیده شده که از ۹ نامزد، شش مدیری که برای پست ریاست ثبت‌نام کرده‌اند، توانسته‌اند ۱۰ فرم تأیید از اعضای مجمع بگیرند و یک قدم به انتخابات نزدیک‌تر شوند. حالا آن‌ها باید منتظر بررسی احراز صلاحیت‌ها از سوی نهاد‌های نظارتی باشند تا بتوانند مجوز نهایی برای شرکت در انتخابات فدراسیون فوتبال را بگیرند.

با تمام این تفاسیر در این بین نقش اعضای مجمع فدراسیون که باید با رأی شان رئیس جدید فوتبال را انتخاب کنند، اهمیت بسیار زیادی دارد، به‌خصوص که شنیده می‌شود نامزد‌های انتخابات فوتبال برای تطمیع این اعضا به انواع و اقسام ترفند‌ها رو آورده‌اند. با این حال بررسی شرایط فوتبال ایران به‌خصوص در ۱۲ سال اخیر نشان می‌دهد که فدراسیون فوتبال به یک خانه‌تکانی اساسی و هوای تازه نیاز دارد. انکار شدنی نیست که فوتبال به‌رغم موفقیت‌هایی که در یک دهه گذشته داشته است، هرچه می‌گذرد بیشتر در منجلاب فساد و سوء‌مدیریت فرو می‌رود. چنین مسئله‌ای سبب شده در سال‌های اخیر بار‌ها نهاد‌های نظارتی مانند مجلس به اتفاقاتی که در این رشته پرطرفدار رخ می‌دهد ورود کنند و نسبت به گردش سالانه مالی هزار میلیاردی فوتبال باشگاهی و ملی در ایران که بیشتر آن از منابع دولتی و بیت‌المال تأمین می‌شود، سؤالاتی جدی را مطرح کنند.

نمونه آن پرونده فساد در فوتبال بود که توسط مجلس گذشته آماده شد. اگرچه این پرونده توسط نمایندگان فعلی مجلس با یک نگاه سیاسی بایگانی شد، اما یکی از مهم‌ترین واکنش‌های نهاد‌های نظارتی به گسترش فساد در فوتبال بود، پرونده‌ای که فقط متن گزارش قرائت شده آن در صحن علنی مجلس که تنها نگاهی تیتروار به تخلفات صورت گرفته داشت، واقعیت‌های تلخی را برملا کرد که نشان می‌داد فوتبال با توجه به اهمال دستگاه‌های بازرسی و قضایی به یک حیاط خلوت برای بخش زیادی از مربیان، بازیکنان، مدیران و دلال‌ها برای سوء‌استفاده از بیت‌المال تبدیل شده است. بخش عمده‌ای از پرونده فساد در فوتبال به فساد در فدراسیون فوتبال بر‌می‌گشت، مجموعه‌ای که در روز‌های ریاست علی کفاشیان و مهدی تاج تخلفات و سوء‌استفاده‌های مالی گسترده‌ای را که منجر به حیف و میل بیت‌المال و فساد شده، ثبت کرده است.

با وجود چنین پرونده‌های محرزی از فساد مدیران فدراسیون فوتبال که در مجلس تهیه شده، دستگاه‌های قضایی با بی‌تفاوتی از کنار آن گذشتند، به طوری که شرایطی پدید آمده که مدیران فعلی فدراسیون فوتبال که سهم زیادی از فساد در فوتبال نشئت گرفته از مدیریت آن‌ها بوده است، همچنان برای ماندن در فوتبال در حال لابی هستند تا با همراهی اکثریت اعضای مجمع به حضورشان در فوتبال ادامه دهند. حتی یکی از مدیران سابق فدراسیون که به بهانه بیماری از فوتبال کنار رفت هم گفته می‌شود در پشت پرده به دنبال مهندسی انتخابات و ادامه سلطه مدیران فعلی فدراسیون است. مدیری که آقازاده خودش را هم وارد این بازی کرده و گفته می‌شود که انتصاب اسکوچیچ به عنوان سرمربی جدید تیم ملی فوتبال نیز توسط این آقازاده منتسب به مسئول سابق فدراسیون صورت گرفته است.
در این شرایط در حالی انتخابات فدراسیون فوتبال نزدیک است که فوتبال برای رسیدن به یک هوای تازه و دور از فساد و سوء‌مدیریت به کوتاه کردن دست مدیرانی که نقش زیادی در فساد در فوتبال داشته‌اند، احتیاج دارد و این مسئله سبب شده وظیفه اعضای مجمع با توجه به رأیی که ۲۵ اسفند به صندوق خواهند انداخت، سنگین‌تر شود. اعضای مجمع فدراسیون فوتبال باید با درک شرایط ویژه‌ای که فوتبال پیش‌رو دارد در مسیر اصلاح وضعیت مفسده‌انگیز مدیریت فدراسیون قدم بردارند و آن هم انتخاب یک مدیر ضدفساد برای عبور از فساد در فوتبال است.

در چنین شرایطی اعضای مجمع فدراسیون فوتبال باید به دور از هیاهوی مدیرانی که نقش زیادی در ایجاد چنین شرایطی در فوتبال داشته‌اند با یک انتخاب درست، فوتبال را از مسیر نادرست و پر از فساد، به‌خصوص در ۱۲ سال اخیر خارج کنند و به مسیر درست برگردانند.

۱۳۹۸/۱۱/۲۹

اخبار مرتبط