چرا رای می دهیم؟

ملاحظات پایانی انتخابات مجلس شورای اسلامی

عکس خبري -ملاحظات پاياني انتخابات مجلس شوراي اسلامي

كمتر از 48 ساعت تا آغاز رأی‌گیری و شروع آزمونی بزرگ برای ملت ایران باقی مانده و همه چشم‌ها منتظر است تا حركت بزرگ ملت ایران را در روز دوم اسفند نظاره‌گر باشد.

کمتر از 48 ساعت تا آغاز رأی‌گيري و شروع آزموني بزرگ براي ملت ايران باقي مانده و همه چشم‌ها منتظر است تا حرکت بزرگ ملت ايران را در روز دوم اسفند نظاره‌گر باشد. رفتن به پاي صندوق‌هاي رأي با ملاحظات و نکاتي همراه است که آن را با هم مرور مي‌کنيم:
1ـ ضرورت حضور پرشور و حداکثري مردم در پاي صندوق رأي مهم‌ترين شاخص انتخابات مطلوب نظام اسلامي است که تا روز جمعه بايد براي تحقق آن تلاش شود. حضور در انتخابات «جهادی عمومی» است که به فرموده همه بزرگان ديني و مراجع عظام تقليد حضور در آن فريضه‌اي الهي و واجبي عيني است و ترک آن بدون عذر شرعي جايز نیست؛ از این‌ رو ضمن اینکه خودمان در انتخابات شرکت خواهيم کرد، بايد سعي کنيم آشنایان، وابستگان دور و نزديک و همه آنهايي را که به نحوي بر رأي و نظرشان تأثيرگذار هستیم، به حضور در پاي صندوق‌هاي رأي دعوت کنیم.
2ـ نکته ديگر توجه به حرمت «رأي سفيد» است. در استفتائي از رهبر معظم انقلاب اسلامي پرسيده شده است: «حکم رأي دادن سفيد و بي‌نام چيست؟ در صورت عدم شناخت و تحقيق، يا تحقيق کافي و عدم وصول به نتيجه و تحير در انتخاب اصلح چطور؟» معظم‌له در جواب فرموده‌اند: «در هر صورت اگر رأي سفيد دادن موجب تضعيف نظام اسلامي باشد، حرام است.» با وجود چنين استفتائي بايد از اين عمل پرهيز کرد.
3ـ حکيم انقلاب اسلامي از گذاشتن جاي خالي در ليست انتخاباتي نيز پرهيزمان داده‌اند و تأکيد دارند: «توصيه‌ من اين است که[مردم] از همه‌ حق‌شان استفاده کنند؛ مثلاً در تهران که ما 30 نفر را بايد انتخاب کنيم و همچنين در هر نقطه‌اي، هر تعدادي که نامزد انتخاباتي آنجا هست.» (1386/12/24)
تحقق اين امر با مشورت با افراد آگاه و قابل اعتماد يا مراجعه به ليست‌هايي که کارشناسان امين آن را براي انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان تنظيم کرده‌اند، ممکن خواهد شد.
همه اين تلاش‌ها و دقت نظرها براي آن است که در نهايت مجلسي قوي شکل گيرد که بتواند بر مشکلات فائق آيد و به فرموده حکيم انقلاب: «يک مجلس قوي داشته باشيم؛ مجلسي که در مقابل توطئه‌هاي دشمن، با وضع قوانين لازم، با هدايت دولت‌ها به سمت مطلوب، بتواند کشور را مصونيت ببخشد.» (1398/11/29) و اين مهم به حول و قوه الهي با حضور ملت در پاي صندوق‌هاي رأي محقق خواهد شد.

۱۳۹۸/۱۱/۳۰

اخبار مرتبط