راهكارهای ساده برای صرفه جویی در مصرف آب

احمد جنیدی، رئیس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت در پیامی به مناسبت روز جهانی آب سال ٢٠٢٠، بر ارتباط ناگسستنی آب و تغییرات اقلیمی، تاكید كرد.




به گزارش نما، احمد جنیدی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در پیامی به مناسبت روز جهانی آب سال ٢٠٢٠، بر ارتباط ناگسستنی آب و تغییرات اقلیمی، تاکید کرد.

اخبار اقتصادی- در این پیام آمده است: روز جهانی آب سال ۲۰۲۰، در مورد آب و تغییرات اقلیمی و ارتباط ناگسستنی بین آنها است.سازگاری با تاثیر تغییرات اقلیم بر آب از سلامت و جان انسان‌ها حفاظت می‌کند. استفاده بهینه از آب باعث کاهش گازهای گلخانه ای می‌شود.

دسترسی به آب آشامیدنی سالم یکی از نیازهای اساسی جامعه بوده و به عنوان مهم ترین منبع حیاتی محسوب شده و اهمیت بسزایی در زندگی انسان دارد.

امروزه تامین آب آشامیدنی سالم مورد نیاز و ارائه خدمات آبرسانی به مردم، یک مشکل اساسی در اغلب شهرها و روستاها است. محدودیت منابع آب، تغییر اقلیم، افزایش جمعیت و آلودگی منابع آب، تامین آب آشامیدنی را با چالش مواجه می‌کند. تأمین و توزیع آب آشامیدنی سالم در جوامع شهری و روستایی یکی از راهکارهای اجرایی مهم در جهت حفظ سلامتی مردم و ارتقای سطح بهداشت عمومی است.

روز جهانی آب که از سال ۱۹۹۳ هر سال در ۲۲ مارس مصادف با ۲ فروردین برگزار می‌شود، یک مراسم سالانه سازمان ملل است که بر اهمیت آب شیرین تمرکز دارد.

موضوع روز جهانی آب سال ۲۰۲۰، در مورد آب و تغییرات اقلیم و ارتباط ناگسستنی بین آنهاست. سازگاری با تاثیر تغییرات اقلیم بر آب از سلامت و جان انسان‌ها حفاظت می‌کند.

محورهای کلیدی شعار سال ۲۰۲۰ عبارت است از :

-ما نمی‌توانیم منتظر بمانیم. سیاست گذاران در حوزه اقلیم باید آب را در قلب برنامه‌های عملیاتی قرار دهند.

- آب می‌تواند به مبارزه با تغییرات اقلیم کمک کند. راه حل های پایدار، مقرون به صرفه و قابل اجرا برای آب و فاضلاب وجود دارد.

- هرکس نقشی برای ایفا کردن دارد. در زندگی روزانه ما، گام های بسیار(شگفت آور) آسانی وجود دارد که می‌توانیم برای رفع تغییرات اقلیم انجام دهیم.

پنج وظیفه شهروندی در جهت حفظ آب سالم

با انجام پنج تغییر همه ما می‌توانیم نقش مهمی را در حفظ آب ایفا کنیم:

- دوش ۵ دقیقه‌ای بگیرید؛ در حال حاضر کمبود آب از هر ده نفر ۴ نفر را متاثر می‌کند. با توجه به ۸۰ درصد فاضلابی که هرگز تصفیه نخواهد شد، دوش‌های کوتاه مدت راه بسیار خوبی برای حفظ این منبع ارزشمند است.

- از مواد غذایی گیاهی بیشتر استفاده کنید؛ تغییر در رژیم غذایی به ویژه مواد غذایی گیاهی می‌توانند انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا ۸ گیگاتن در سال بر حسب دی اکسید کربن کاهش دهند.

- مواد غذایی قابل خوردن را دور نریزید؛ تقریبا یک سوم کل غذای تولید شده در جهان از بین رفته و به زباله تبدیل می‌شود. کاهش دورریز غذای شما باعث کاهش نیاز به کشاورزی می‌شود که یکی از بزرگترین مصرف کنندگان آب محسوب می‌شود.

- فناوری را خاموش کنید؛ در حال حاضر ۹۰ درصد از تولید برق به صورت آبی تولید می‌شود. با خاموش کردن دستگاه‌ها زمانی که از آنها استفاده نمی‌کنیم، نیاز به تولید انرژی هم کمتر می‌شود.

- خرید بادوام؛ برای تولید یک جفت شلوار جین معمولی، ۱۰ هزار لیتر آب مصرف می‌شود که این معادل با آبی است که یک فرد در مدت ۱۰ سال برای آشامیدن مصرف می‌کند. تولید کالاهای مورد نیاز از منابع معتبر و بادوام می‌تواند تاثیر زیادی در مصرف آب و سایر منابع ضروری داشته باشد.

۱۳۹۹/۱/۴

اخبار مرتبط