نسخه چاپی

مصداق‌های توهین به قوه‌قضاییه از دید دادستان‌تهران

دادستان تهران ضمن گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهارات اخیر احمد توكلی مدیر مسوول سایت الف در خصوص محكومیت خود را فاقد توجیه قانونی خواند.

به گزارش نما، عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران، اظهارات اخیر احمد توکلی مدیر مسوول سایت الف در خصوص محکومیت خود را فاقد توجیه قانونی خواند.

وی با اشاره به اظهارات احمد توکلی مبنی بر این که انتساب اتهام توهین از باب انتشار کامنت‌ها و نظرات مردم و در جهت دفاع از حق آزادی بیان برای مردم بوده اظهار داشت: محکومیت احمد توکلی مطابق قانون از جمله براساس حکم مندرج در تبصره‌ی ماده‌ی 3 قانون مطبوعات است که مقرر می‌دارد: «انتقاد سازنده مشروط به دارا بودن منطق و استدلال و پرهیز از توهین، تحقیر و تخریب می‌باشد».

دادستان تهران در ادامه به چند نمونه از کامنت‌هایی که در سایت مذکور درج شده و جنبه‌ی توهین و افترا به مقامات قضایی و مسئولان کشوری داشته است، اشاره نمود و گفت: درج کامنت‌های مندرج در سایت از جمله: «در تمام دنیا پلیس و قوه قضاییه همیشه مورد نقد آزادانه مردم قرار می‌گیرند اینجا انتقاد از این دو نیرو شما را روانه زندان خواهد کرد»، «نهادهای نظارتی خودشان آلوده شده‌اند ... می‌دونی چرا قوه قضاییه توانایی برخورد با غول‌های فساد را نداره چون غول‌ها قوی هستند مدارکی دارند که اگه رو بشه برای خیلی‌ها بد می‌شه ... از سیستمی که دست آفتابه دزد را قطع می‌کنه و توانایی برخورد با غول‌های فساد را ندارد باید بر حذر بود ... خیالتان جمع باشد این قوه (قضاییه) هیچ وقت درست نخواهد شد ... آیا با این قوه قضاییه می‌شود جلوی فساد را گرفت جایی که خودش درگیر فساد است، چگونه می‌خواهد جلوی فساد را بگیرد»؛ به نوعی باز نشر مفاد توهین‌آمیز مطرح از سوی دیگران بوده و جنبه‌ی مجرمانه دارد.

جعفری دولت آبادی خاطر نشان کرد: در بخشی از مطالب درج شده در سایت مذکور، با کنایه به لزوم وارد کردن قاضی از چین و ذکر این مطلب سخیف که «ما که همه آت و آشغال از چین وارد می‌کنیم، چهار تا قاضی مرد هم وارد کنیم»، به تمامی قضات توهین شده است.

وی افزود: طبق تبصره‌ی هفت ماده‌ی 9 قانون مطبوعات مدیر مسئول پایگاه خبری مسوولیت مقالات و مطالبی که در آن پایگاه منتشر می‌شود عهده‌دار است. ضمن این که درج کامنت‌هایی واجد مفاد توهین‌آمیز، رکن مادی جرم توهین از سوی نشر دهنده‌ی این مطالب را تشکیل می‌دهد و از آقای توکلی به عنوان نماینده‌ی مجلس انتظار می‌رود مرز میان انتقاد و توهین را تشخیص دهد.

وی خاطر نشان کرد: اصرار بر اظهاراتی که موید عناوین مجرمانه باشد قابل تعقیب مجدد خواهد بود.
جعفری دولت آبادی در بخش دیگری از این گفت‌وگو، در پاسخ به سوالی در خصوص فروش باشگاه راه آهن که از اموال متهم بابک زنجانی می‌باشد، اعلام نمود: پس از انتشار دو نوبت آگهی مزایده برای فروش باشگاه پیشنهادهایی برای خرید باشگاه ارائه شده است که موضوع در دست بررسی است.

دادستان تهران ضمن اعلام انتصاب محمدرضا صاحبی پسندیده معاون این دادسرا به عنوان سرپرست دادسرای جرایم پولی و بانکی، از تشکیل دادسرای مذکور ظرف دو ماه آینده خبر داد و افزود: با توجه به نقش مهم و موثر بانک‌ها و موسسات پولی و اعتباری به عنوان بستر ارتکاب چنین جرایمی، و با لحاظ عزم جدی قوه قضاییه در مبارزه قاطع با جرایم پولی و بانکی با اولویت‌بخشی به انجام اقدامات پیشگیرانه، مقرر گردید آقای پسندیده نسبت به پیش‌بینی تمهیدات و تهیه مقدمات لازم برای راه‌اندازی دادسرای جرایم پولی و بانکی حداکثر ظرف دو ماه آینده اقدام نماید.

منبع: روابط عمومی دادستانی تهران

۱۳۹۴/۳/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...