برای كاهش آلودگی هوا منتظر معجزه نباشید

نقش مردم در راستای رسیدن به هوای پاك با استفاده نكردن از خودروهای شخصی به ویژه در روزهای آلوده در كلانشهرها بسیارپررنگ است و براین اساس آذرماه 94 پویش سه شنبه های بدون خودرو در كشور شكل گرفت.

به گزارش نما به نقل از ایرنا: نقش مردم در راستای رسیدن به هوای پاک با استفاده نکردن از خودروهای شخصی به ویژه در روزهای آلوده در کلانشهرها بسیارپررنگ است و براین اساس آذرماه 94 پویش سه شنبه های بدون خودرو در کشور شکل گرفت.

حدود 50 هفته است که پویش سه شنبه های بدون خودرو در کشور فعالیت خود را آغاز کرده است، این پویش با هدف کاهش آلودگی هوا همراه با کم کردن استفاده از خودروهای شخصی و حرکت به سمت استفاده از دوچرخه از اراک آغاز شد و اکنون جنبه ملی پیدا کرده است.

شاید این روزها که کلانشهرها به ویژه تهران با معضل آلودگی هوا مواجه شده است اهمیت بها دادن به این گونه پویش ها بیش از پیش روشن شود اما بنا به گفته محمد بختیاری بنیانگذار پویش ' سه شنبه های بدون خودرو' این پویش در تهران آنطور که باید مورد استقبال و حمایت قرار نگرفت و فقط در حد حرف باقی ماند.

بختیاری که مدیر موسسه زیست محیطی محافظان طبیعت اراک نیز است روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: آذرماه سال 94 طرح سه شنبه های بدون خودرو را مطرح کردیم هدف ما از این طرح کاهش سفرهای غیر ضروری، تک سرنشین و دو سرنشین است تا مردم بیشتر به سمت استفاده از وسایل نقلیه عمومی و دوچرخه سواری، پیاده روی و حتی استفاده از خودروهای اشتراکی روی بیاورند.

وی افزود: بررسی ها نشان می دهد خودروهای شخصی آسیب زیادی به هوا و اقتصاد کشور وارد می کند، 20 درصد از سوخت مورد نیاز از کشورهای خارجی وارد می شود که ضرر بزرگی برای اقتصاد کشور است و روزانه حدود 70 میلیون لیتر بنزین مصرف می شود.

وی اظهار کرد: اگر بیاییم سفرهای درون شهری را کاهش دهیم و تا جایی که امکان دارد از حمل و نقل عمومی استفاده کنیم، مسیرهای کوتاه تر را با پیاده روی یا دوچرخه سواری در قالب سفر سبز طی کنیم قطعا می توانیم انتظار آسمان آبی و هوای پاک را داشته باشیم.
وی به بروز برخی بیماری های ناشی از کم تحرکی اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال یکی از دلایل بروز دیابت کم تحرکی است که می توان با پیوستن به پویش سه شنبه های بدون خودرو و کمتر استفاده کردن از خودروی شخصی مانع بروز بیماری های غیر واگیر در کشور شد.

بختیاری درباره علت انتخاب روز سه شنبه را برای این پویش توضیح داد: سه شنبه وسط هفته و اوج تردد خودروها و آلودگی است و چون به یک روز هدف نیاز داشتیم از این رو سه شنبه را برای این پویش انتخاب کردیم.

وی با بیان اینکه این پویش وارد هفته 50 شده است گفت: پویش سه شنبه های بدون خودرو از اراک آغاز و بعد رفسنجان به آن پیوست و اکنون تمام استان های کشور عضو این پویش هستند، سازمان حفاظت محیط زیست، هنرمندان و ورزشکاران زیادی به آن پیوستند که این خود جای دلگرمی و امیدواری دارد.

وی افزود: ستادهایی در شهرهایی مانند اصفهان، شیراز، خراسان رضوی و خراسان جنوبی ایجاد کردیم و یکی از بهترین شهرها که خوب حمایت کرد اصفهان بود، روز سه شنبه چهارباغ عباسی به طور کامل به روی خودروها بسته می شود و مسیری برای تردد عابران پیاده و دوچرخه سواران می شود.

بختیاری ادامه داد: شیراز هم همکاری خوبی داشت در ابتدا روزهای سه شنبه عفیف آباد را به پیاده راه تبدیل کرد و اکنون هر ماه یک خیابان را برای این کار انتخاب می کند.

وی درباره استقبال از پویش سه شنبه های بدون خودرو گفت: این پویش اواسط فعالیتش به صورت ملی اعلام شد، ماه گذشته در نشستی که در نیشابور برگزار شد، شبکه ملی محیط زیست از این پویش به عنوان برترین پویش مردمی تقدیر کرد.

مدیر موسسه زیست محیطی محافظان طبیعت اراک افزود: این پویش فقط در ایران مورد استقبال قرار نگرفته است بلکه ایرانیان مقیم در کشورهایی مانند آلمان، امریکا، اتریش، نروژ و استرالیا هم به آن پیوسته اند.

وی ادامه داد: هفته چهلم فعالیت این پویش از اتریش کاورهایی را با طرح سه شنبه های بدون خودرو برای ما فرستادند تا همدلی خودشان را با این پویش نشان دهند، هموطنان در خارج از کشور برای حمایت از این پویش روزهای سه شنبه از خودروی شخصی استفاده نمی کنند، عکس های خود را می فرستند و ما آنها را در صفحه های اجتماعی قرار می دهیم تا انگیزه ای برای هموطنان در کشور شود.

بختیاری اظهار کرد: به طور کلی از فعالیت این پویش راضی هستیم، مردم زیادی در سراسر کشور به آن پیوسته اند البته تا رسیدن به هدف اصلی راه زیادی در پیش است.

وی تاکید کرد: یکی از اهداف این پویش کاهش استفاده از خودروهای شخصی و استفاده از حمل و نقل عمومی و دوچرخه است اما متاسفانه ناوگان حمل و نقل عمومی در کشور زیر ساخت مناسبی ندارد از این رو دولت هم باید دست در دست ملت بگذارد تا زیر ساخت مناسبی شکل گیرد، خودروهای شخصی از سطح شهر جمع و سفرهای سبز جایگزین خودروهای شخصی شود.

بختیاری تاکید کرد: یکی از اهداف اصلی من در مورد مطرح کردن پویش سه شنبه های بدون خودرو این است که بگویم باید از خودمان شروع کنیم، فرد دیگری نمی تواند ما را نجات دهد، همه می دانند که هوا آلوده است اما گامی برای کاهش آن بر نمی دارند به نظر می رسد منتظر یک شوالیه با اسب سفید هستند تا نجاتشان دهد.

وی تاکید کرد: اگر بیایم عادت کنیم که یک روز درهفته از خودروی شخصی استفاده نکنیم به مرور به یک فرهنگ تبدیل می شود تا کمتر از خودروی شخصی استفاده کنیم.

بختیاری گفت: از مسئولان می خواهیم تا آنجایی که می توانند از این طرح ها و به طور کلی طرح هایی که منجر به کاهش آلودگی هوا می شود، حمایت کنند، اینکه یک مسوول با دوچرخه به سر کار برود وظیفه اجتماعی هر شخصی است و کار بزرگی نیست.

وی تاکید کرد: تا جایی که می توانند مسئولان زیر ساخت ها را فراهم کنند تا مردم راحت تر از حمل و نقل عمومی و مسیرهای ایمن برای دوچرخه سواری استفاده کنند.

بنیانگذار پویش ' سه شنبه های بدون خودرو' گفت: حمایت مسولان در برخی شهرها خیلی خوب بود اما در برخی شهرها مانند تهران آنطور که انتظار می رفت حمایت نشد، دفتر محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران تاکنون سه جلسه با حضور نمایندگان 20 نهاد مرتبط برگزار کرد اما شهرداری در عمل حمایت جدی نکرده است.

وی افزود: چند وقتی است که در حدود 10 ایستگاه مترو هم پوسترهای سه شنبه های بدون خودرو را نصب کرده اند که کار فرهنگی خوبی است اما این پویش نیاز به حمایت عملی دارد.

بختیاری ادامه داد: وقتی با تعدادی از شهروندان تهرانی در خصوص این پویش سوال کردیم، استقبال کردند اما از فاصله زیاد ایستگاه های دوچرخه ناراضی بودند و بانوان هم بسیار ناراضی بودند زیرا به راحتی نمی توانند از دوچرخه استفاده کنند.

مدیر موسسه زیست محیطی محافظان طبیعت اراک اظهار کرد: با اینکه بانوان نقش اساسی در جامعه دارند و مجبورند برای خرید از خودروی شخصی استفاده کنند، از این رو فراهم کردن زیرساختی برای استفاده راحت تر از دوچرخه برای بانوان الزامی است.

وی تاکید کرد: از مردم دعوت می کنیم به این پویش بپیوندند چون جز ما فرد دیگری نمی تواند ما را نجات دهد خودمان هستیم که باید برای خود، کشور و نسل آینده قدم برداریم، محیط زیست امانتی است در دست ما و باید درست حفظ کنیم و به نسل های آینده بسپاریم.
بختیاری گفت: محیط زیست ارث پدری ما نیست که به راحتی آنرا از بین ببریم و پا روی تمام آرمان ها بگذاریم مردم را دعوت می کنیم تا خودشان برای خودشان کاری انجام دهند.

۱۳۹۵/۸/۲۵

اخبار مرتبط