سهم ۶۹ درصدی نیسان، وانت پیكان و پراید در مردودی تست آلایندگی

مدیرعامل ستاد مركزی معاینه فنی شهر تهران با اشاره به سهم خودروهای مختلف در تست آلایندگی، سهم نیسان، وانت پیكان و پراید در مردودی تست آلایندگی ۶۹ درصد اعلام كرد.

به گزارش نما، سیدنواب حسینی‌منش مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران صبح امروز در نشستی خبری به اقدامات این ستاد در خصوص معاینه فنی خودروهای شهر تهران و تمهیدات لازم برای سفرهای نوروزی شهروندان پرداخت.



مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران در سخنانی با تاکید بر ضرورت معاینه فنی پیش از سفرهای نوروزی گفت: تعداد زیادی از تصادفات جاده‌ای به علت ناآگاهی مالکان نسبت به نقص ایمنی خودروی خود بوده است. بیش از یک میلیون معاینه فنی در سال جاری توسط این ستاد انجام شده و امیدواریم با توجه به این معاینات فنی میزان تصادفات در نوروز امسال کاهش یابد.



وی وظیفه نهادهای استاندارد را تا مرحله تولید خودرو و وظیفه ستاد معاینه فنی را کنترل ایمنی خودروها به هنگام بهره‌برداری از خودروها اعلام کرد و گفت: خودروها باید از ابتدای استفاده تا پایان کاربری آنها مورد نظارت و معاینه قرار گیرند.



حسینی‌منش با اشاره به طرح کاهش و افزایش معاینه فنی خودروهای تهران پس از اجرای این طرح گفت: 80 درصد معاینه‌های فنی در پی طرح کاهش، افزایش داشته و در تابستان و پاییز سال 95 پیک معاینه فنی را داشته‌ایم.



به گفته مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران در شهریور سال 95 معاینه فنی خودروها 174 درصد، در مهرماه 395 درصد و در آبان 95، 334 درصد رشد داشته است.



وی همچنین از جریمه شدن 500 هزار دستگاه فاقد معاینه فنی به صورت مکانیزه و با دوربین از ابتدای طرح کاهش خبر داد.



در ادامه حسینی‌منش به درصد خودروهای مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی پرداخت و گفت: از میان 870 هزار دستگاه مراجعه‌کننده به سامانه‌های معاینه فنی 230 هزار خودرو پراید بوده است و خودروهایی که پس از پراید بیشترین حضور را داشته‌اند به ترتیب، پژو 206، پژو 405 و پژو پارس بوده‌اند.



مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران بیشترین مردودی به علت نقص فنی را متعلق به خودروی نیسان دانست و گفت: 55 درصد خودروهای نیسان وانت به علت نقص فنی در مراجعه اول مردود شدند، 47 درصد وانت پیکان، 38 درصد پراید و 28 درصد MVM110 نیز در نخستین مراجعه به معاینه فنی مردود شدند.



به گفته وی وانت نیسان، وانت پیکان و خودروی RD از جمله خودروهایی بودند که بیش از یک ایراد را در مردودی داشتند.



حسینی‌منش در خصوص خودروهایی که بدون هیچگونه نقص فنی تایید شده‌اند، گفت: خودروی تندر 90 با 88 درصد، خودروهای گروه کیا با 87.3 درصد و گروه هیوندایی با 86.1 درصد نسبت به مراجعات خودرو تاییدیه معاینه فنی را دریافت داشتند.



در ادامه مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران به خودروهایی که به علت عیوب ظاهری مردود شدند پرداخت و گفت: وانت پیکان، وانت نیسان، پراید و MVM 530 خودروهایی بودند که به دلیل عیوب ظاهری در معاینه فردی مردود شده‌اند.



وی با اشاره به اینکه 3 خودروی اول مردود شده به لحاظ ظاهری خودروهایی هستند که برای کار در سطح شهر استفاده می‌شوند، گفت: مردودی این خوردوها نشان دهنده آن است که صاحبان آنها به ظاهر خودروهای خود به صورت مناسب رسیدگی نمی‌کنند و خودروی MVM 530 نیز علت اصلی مردودی‌اش نیز به علت نامرغوب بودن این خودرو است.



حسینی‌منش به تست آلایندگی خودروهای تهران پرداخت و گفت: 28 درصد از خودروهای وانت نیسان در تست آلایندگی مردود شدند، 25.6 درصد وانت پیکان و 15 درصد خودروی پراید نیز در تست آلایندگی مردود شده‌اند.



به گفته مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران حدود 69 درصد خودروهای مردودی در تست آلایندگی نیسان، وانت پیکان و پراید می‌باشد. کمترین درصد مردودی نیز در آزمون آلایندگی مربوط خودرو تندر 90 می‌باشد. در خصوص تست آزمون ترمز نیز 29 درصد نیسان وانت، 12 درصد وانت پیکان، 9 درصد خودروی روآ و 7 درصد پراید در آزمون ترمز مردود شدند.



وی از شهروندان درخواست داشت که به مسئولیت اجتماعی خود توجه نمایند و گفت: شهروندان خودشان مسئولیت‌پذیر باشند شاید نیم ساعت معاینه فنی به طول بکشد اما در این مراکز 18 آیتم که 14 موارد آن به مباحث ایمنی خودرو برمی‌گردد توسط کارشناسان بررسی و به اطلاع مراجعه‌کننده می‌رسد.



حسینی‌منش تاکید کرد که امیدمان این است که با توجه عمومی مردم به معاینه فنی تصادفات به شدت کاهش یابد.



مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران از صاحبان خودروهایی با عمر کمتر از 5 سال که به لحاظ قانونی نیاز به دریافت معاینه فنی نیستند خواستار شد برای معاینه فنی خود اقدام کنند چرا که نکاتی از ایمنی خودروها نیز در معاینه فنی به اطلاع صاحبان خودروها رسانده می‌شود.

۱۳۹۵/۱۲/۹

اخبار مرتبط