تجلیل از مهرآیین، جوانمرد انقلاب و ورزش:

پهلوانان واقعی تنها به تشك رقابت فكر نمی كنند

عکس خبري -پهلوانان واقعي تنها به تشک رقابت فکر نمي کنند

مراسم تجلیل از محمد مهرآیین، از فعالان سیاسی و مبارزان علیه حكومت پهلوی و پیشكسوت ورزش ایران كه سابقه ریاست در چند فدراسیون از جمله كاراته، تكواندو و جودو را دارد، روز گذشته 23 اسفندماه در مركز همایش‌های كتابخانه ملی برگزار شد.

مراسم تجلیل از محمد مهرآیین، از فعالان سیاسی و مبارزان علیه حکومت پهلوی و پیشکسوت ورزش ایران که سابقه ریاست در چند فدراسیون از جمله کاراته، تکواندو و جودو را دارد، روز گذشته 23 اسفندماه در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد.

در این مراسم محمود گودرزی وزیر پیشین ورزش و جوانان، محمد پولادگر رئیس فدراسیون تکواندو، امیر حسینی رئیس فدراسیون ورزش کارگری، بهرام افشارزاده، محمدرضا مظلومی رئیس فدراسیون نابینایان، حمیدرضا گرشاسبی عضو هیئت مدیره پرسپولیس، محمود خسروی‌وفا رئیس کمیته ملی المپیک و عبدالحمید احمدی معاون فرهنگی وزارت ورزش و جوانان حضور داشتند.

علیرضا صفارزاده، مدیرعامل انجمن فرهنگ و مرام پهلوانی در ابتدای این مراسم به بخش‌هایی از شخصیت مهرآئین و سابقه فعالیت‌های مبارزاتی او علیه رژیم پهلوی اشاره کرد و گفت: مهرآیین، جوانمردی است که عمر پربرکت خود را در مجاهدت فی‌سبیل‌الله، پیروزی و استقرار انقلاب و نظام اسلامی صرف کرد. خدمت به جامعه، دستگیری ضعفا و رشد و اعتلای ورزش و ورزشکاران ازجمله ویژگی‌های اخلاقی این جوانمرد ورزش و تاریخ انقلاب است.

مدیرعامل انجمن فرهنگ و مرام پهلوانی به نقش مهرآئین در تربیت قهرمانان ورزشی در رشته‌های مختلف از جمله کاراته، ورزش‌های رزمی و جانبازان و معلولان اشاره کرد و افزود: او کنار عملکرد درخشان، دارای حسن خلق است. رفتار و گفتارش همواره نمایانگر خصلت‌های پهلوانی از جمله ظلم‌ستیزی، یاری مظلومان، دستگیری ضعفا، ایثار و فداکاری و عشق به قله و مولای جوانمردان عالم بشریت، یعنی علی(ع) بوده است.

وی همچنین در ادامه سخنان خود به چرایی راه‌اندازی انجمن فرهنگ و مرام پهلوانی اشاره کرد.

صفارزاده با بیان اینکه وجود گنجینه تاریخی و فرهنگی ارزشمند با پیشینه‌ای بیش از سه هزار سال، ثبت ملی این فرهنگ پهلوانی در میراث معنوی کشور و ثبت جهانی این فرهنگ تاریخی به‌عنوان میراث معنوی بشریت در سازمان بین‌المللی یونسکو از پشتوانه‌های این انجمن است، افزود: همچنین روزی به نام فرهنگ پهلوانی در تقویم کشور ثبت شده است و مسئولان کشور نیز همواره ورزشکاران را به داشتن این روحیه تشویق می‌کنند.

اسدالله بادامچیان، عضو حزب مؤتلفه اسلامی هم در ادامه برگزاری مراسم‌های این‌چنینی را امری پسندیده دانست و گفت: تقدیر از ارزش‌ها و ارزش‌گذاری‌ها به‌خصوص در ورزش که با زیبایی‌های فطری بشر آمیخته شده است، به‌ویژه آیین نکوداشت محمد مهرآئین که در خصلت آن، جوانمردی، فتوت، استقامت، انسانیت و گذشت نهفته است، امر نیکویی است.

وی با اشاره به اینکه کسانی که دارای یک عضو معلول هم هستند، با روح بلند و شجاعت و اقتدار به‌گونه‌ای عمل کردند که نه نقص عضو بلکه مقاومت و پایداری‌شان در صفحات تاریخ ماندگار شد، گفت: فداکاری‌ها، ارزش‌گذاری‌ها، شجاعت و شهامت مهرآیین مربوط به قبل از انقلاب است که در دوران مبارزه، انواع و اقسام جهادها که سخت‌ترین آن جهاد مسلحانه بود، تجربه کرد.

بادامچیان با اشاره به اینکه با آغاز شکل‌گیری جهاد مسلحانه، نیاز به فراگیری آموزش رزمی بود، گفت: مهرآیین مسئولیت این بار را به دوش کشید و با جدیت و فداکاری زیر سایه خفقان رژیم طاغوت این وظیفه را انجام داد. طبعاً در این حرکت اساسی، زمینه برای آموزش یاران امام(ره) نیز فراهم شد. در سال 49 عملیات مسلحانه شکلی جدی‌تر به خود گرفت و با انحراف سازمان منافقین، مسئولیت مهرآئین در این رابطه بیشتر شد. او در این راه پرمشقت نه‌تنها سست نشد، بلکه مقاوم‌تر شد و به راه خود ادامه داد؛ تا جایی که زیر شکنجه‌های ساواک، کمرش شکست اما تا آخر لب به اعتراف باز نکرد.

محسن رفیق‌دوست یار و همرزم محمد مهرآیین هم در سخنان کوتاهی از وی به‌عنوان ولایتمداری واقعی نام برد و گفت: مهرآیین، فردی متدین، راسخ در دین و مردم‌دوست بود که به‌جز برای خدا در مقابل هیچ‌کس سر تعظیم خم نمی‌کرد. جوانمردی مهرآیین در همه مراحل زبانزد بود که در تمامی مسئولیت‌ها، خستگی‌ناپذیر بود و هرکاری که به او سپرده می‌شد، به‌نحو احسن انجام می‌داد.

رفیق‌د‌وست در پایان خاطره‌ای از همراهی خود با مهرآیین تعریف کرد.

دیگر سخنران این مراسم، حجت‌الاسلام و المسلمین محمود دعائی، سرپرست روزنامه اطلاعات بود که از مهرآ‌یین به‌عنوان شخصیتی که در همه دوران، جوانمردی را سرلوحه کار خود قرار داده بود، یاد کرد و گفت: زمان آشنائی من با مهرآیین به تشکیل یک جریان سیاسی در قبل از انقلاب بازمی‌گردد که هر دو در یک مسیر واحد قرار گرفتیم.

دعائی با ابراز اینکه از مهرآیین خاطرات زیادی به یاد دارد، گفت: ما در شمال لبنان مبارزات رزمی و جودو را توسط شاگردان ایشان که در ایران فرا گرفته بودند، آموختیم. در دوران نمایندگی مجلس از دوره نخست تا ششم وقتی به مهرآیین بی‌ادعا که در آن زمان در کارپردازی و تدارکات مجلس خدمت می‌کرد، مراجعه می‌کردیم با صمیمیت و الطاف خود ما را شرمنده می‌کرد.

در این مراسم حاج محمد مهرآیین در سخنان کوتاهی گفت: بنده خودم را لایق این‌همه محبت و بزرگواری شما دوستان و بزرگواران نمی‌دانم. ان‌شاء‌الله خداوند در این دنیا و آخرت به شما اجر دهد و برای بیماران دعا کنید، ضمن اینکه خدا سایه رهبر معظم انقلاب را بر سر ملت‌های مسلمان و ملت عزیز ایران همواره مستدام بدارد.

در پایان این مراسم نیز از سردیس و کتاب آیین مهرآ‌یین رونمایی شد و در پایان از سوی نهادها و ارگان‌های مختلف، لوح‌ها و جوایزی تقدیم حاج محمد مهرآیین شد.
منبع: تسنیم

۱۳۹۵/۱۲/۲۵

اخبار مرتبط