میرزاده در گفت و گو با نما:

مشكل حدود ۱۵۴۰ كد رشته محل با سه شرط حل می شود\جزئیات تفاهم دانشگاه آزاد و وزارت علوم در بهارستان

عکس خبري -مشکل حدود ???? کد رشته محل با سه شرط حل مي شود\جزئيات تفاهم دانشگاه آزاد و وزارت علوم در بهارستان

سخنگوی كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: بر اساس توافق انجام شده و در نظر گرفتن سه شرط مشكل حدود ۱۵۴۴ كد رشته محل حل می شود.

میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با خبرنگار نما پیرامون دستور کار هفته گذشته کمیسیون متبوع خود اظهار داشت: در جلساتی که با معاونت آموزشی وزیر علوم و هیئت همراه داشتیم بیشتر در مورد بحث آمایش سرزمین و گسترش دانشگاهها و رشته ها و سیاست هایی که دارند صحبت کردیم.
میرزاده درباره جلسات متعدد این کیمسیون درباره تعیین و تکلیف کد رشته های مورد بحث دانشگاه ازاد اسلامی گفت: نمایندگان از دانشگاه آزاد و مسئولان وزارت علوم سوالاتی داشتند که پاسخ خود را دریافت کردند و گزارش مفصلی ارائه شد، موضوع کد رشته محل های دانشگاه آزاد مطرح شد و بر توافقی که در جلسه قبل داشتیم سه گذاشته شد.
میرزاده با اشاره به اینکه در جلسه گذشته توافق شد که با سه شرط دانشگاه های آزاد می توانند در سطح کارشناسی ارشد در این رشته‌ها پذیرش دانشجو داشته باشند ادامه داد: واحدهایی ای که دکترای یک رشته را دارند می توانند ارشد آن رشته را نیز داشته باشند و همین طور واحدهایی که در یک رشته ارشد فارغ تحصیل داشته اند باز می توانند پذیرش دانشجو داشته باشند و سومین شرط واحدهایی که ۳ استادیار تمام وقت و ۲ استادیار نیمه وقت داشته باشند می‌توانند به کار خود ادامه دهند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود : برای نهایی شدن این سه شرط بحث‌های مطرح شده بود دوستان (وزارت علوم و دنشگاه ازاد )دوباره اعلام کردند همان توافقی جلسه گذشته به قوت خود باقی است و بر اساس این توافق حدود ۱۵۴۰ کد رشته محل مشکل شان حل می شود.
میرزاده در پایان خاطرنشان کرد: دیگر مشکل خاصی وجود ندارد و شاید یک واحد دانشگاهی اطلاعات خود را به طور کامل ارائه نکرده باشد و مشکلی داشته باشد اما واحدهایی که آن سه شرط را داشته باشند مشکلی در پذیرش دانشجو ندارند.
مشکل کد رشته محل های دانشگاه آزاد مرتفع شد
شریعتی معاون آموزشی وزیر علوم گفت: طرح آمایش آموزش عالی مصوبه شورای انقلاب عالی انقلاب فرهنگی است و بند بند آن را موظف هستیم دنبال کنیم.
مجتبی شریعتی معاون آموزشی وزیر علوم نیز در گفتگو با خبرنگار نما پیرامون جلسه با کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره دانشگاه آزاد اظهار داشت: در جلسه ای که با کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس داشتیم گفت و گو های خوبی صورت گرفت و دوستان ابهاماتی در رابطه با مصوبات دانشگاه آزاد در زمینه سیاست های آموزش عالی در دانشگاه پیام نور و آموزش های مهارتی و همچنین در سطح کلان آمایش آموزش عالی داشتند که توضیح توضیحاتی ارائه شد.
وی در ادامه افزود : مصوبات طرح آمایش آموزش عالی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و هر ۸ بند تکلیفی که در این طرح وجود دارد را برای نمایندگان در کمیسیون تحقیقات و آموزش توضیح دادیم.
شریعتی با تاکید بر اینکه بند بند این طرح را موظف هستیم دنبال کنیم، گفت: بخشی از مفاد این آمایش که در واقع عملیاتی شده به استحضار نمایندگان رسید و بخش هایی هم که در دست تدوین است خدمت دوستان عرض کردیم.
معاون آموزشی وزیر علوم اظهار داشت: در جلسه اخیر با نمایندگان کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس انتظاراتمان را مطرح کردیم چه موضوع خوبی بود انتظارات ما این است که کمیسیون آموزش و تحقیقات به جای اینکه به صورت موردی و در رابطه با مصادیق مسئولین آموزش عالی را دعوت کنند کار خوب تری را انجام دهند و یک فرصت تفصیلی در نظر بگیرند تا بتوانیم وضعیت آموزش عالی و چالش های پیشرو را تحلیل کنیم و اعضای کمیسیون آموزش عالی وضعیت آنچه را که در گذشته تحویل گرفتیم و آنچه را که انجام دادیم از زبان مجریان امر بشنوند.
وی با اشاره به اینکه این بحث زمینه برداشت بهتر را از تصمیمات آموزش عالی فراهم می کند گفت اگر احیاناً بحث ماموریت گرایی را مطرح می‌کنیم و مایل هستیم در رابطه با یک دانشگاه پیاده شود اگر بحث ساماندهی را مطرح می‌کنیم و علاقه‌مندیم در بعضی از زیر نظام ها پیاده شود و همچنین اگر بحث سطح بندی را مطرح می کنیم که طبعا امکان توسعه را برای موسساتی که از سطح پایین‌تری برخوردار هستند محدود می‌کند.
وی تصریح کرد: اگر این سیاست ها را اتخاذ می‌کنیم فکر می‌کنم اگر اعضای کمیسیون نسبت به وضعیت کنونی و آموزش عالی توجیه باشند بهتر خواهند توانست ما را یاری کنند و در جهت تحقق برنامه‌های آموزش عالی که در راستای طرح آمایش آموزش عالی است کمک کنند.
شریعتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نظرات وزارت علوم در بخش کد رشته محل ها تامین شده است گفت: این توافقی که با دانشگاه آزاد کرده بودیم و در کمیسیون نیز همان توافقات مطرح شد و اعضای کمیسیون از برنامه های پیشنهادی استقبال کردند.
وی ضمن تقدیر از مدیریت دانشگاه آزاد به ویژه معاون آموزشی دانشگاه آزاد گفت: انتظار ما این است که با یک رویکرد جدیدی برای تحول اساسی به سمت کیفی گرایی دانشگاه آزاد گام بردارند و گفتگوهای را نیز داشتیم و بر این اساس کد رشته محل های دانشگاه آزاد بررسی و مشکل برطرف شد.

۱۳۹۶/۴/۲۴

اخبار مرتبط