سرمربی تیم ملی والیبال در گفت و گو با نما:

برابر همه رقبا برای پیروزی وارد زمین می‌شویم

عکس خبري -در برابر همه رقبا براي پيروزي وارد زمين مي‌شويم

همان گونه كه اطلاع دارید بهترین تیم‌ها به جز ژاپن در این تورنمنت حضور دارند و این تیم‌ها در بالاترین رنكینگ جهانی قرار دارند و برای پیروزی در هر بازی به میدان می‌روند. به نظرم صحبت از این كه ایران قرار است كه چه عملكردی را در این تورنمنت داشته باشد باید به بعد از مسابقات موكول شود، اما مطمئنا در برابر همه رقبا برای پیروزی وارد زمین می‌شویم

تیم ملی والیبال تمرینات خود برای حضور در رقابتهای جام قهرمانان قارهها که به میزبانی ژاپن برگزار میشود را آغاز کرده است. این رقابتها که با حضور ایران، برزیل، فرانسه، آمریکا، ایتالیا و ژاپن به صورت گروهی برگزار میشود جایزه 250 هزار دلاری برای تیم نخست به همراه دارد و البته تمامی تیمها به غیر از تیم ششم در پایان رقابتها نسبت به رتبهای که کسب کرده اند پاداش دریافت میکنند گفتگوی کوتاهی را با ایگور کولاکوویچ سرمربی تیم ملی والیبال انجام داده ایم که در ذیل می خوانید.



 لطفا کمی درباره شرایط آماده‌سازی تیم‌ ‌ملی برای خوانندگان ما بگویید؟

در ابتدا این را باید بگویم که تمرینات آماده سازی ما روند بسیار خوبی را دارد. در روزهای گذشته نظری‌افشار و میرزاجانپور کمی دچار بیماری شدند و خوشبختانه آسیب‌دیدگی‌ هم نداریم. غفور هم کمی دچار کسالت شد و در تمرینات حاضر نیست، ولی اگر مشکل دیگری پیش نیاید همه بازیکنان در آمادگی کامل به سر می‌برند و با نهایت توان به ژاپن می‌رویم.


 شانس ایران برای قرار گرفتن بر روی سکوی جهانی چه میزان است؟

همان گونه که اطلاع دارید بهترین تیم‌ها به جز ژاپن در این تورنمنت حضور دارند و این تیم‌ها در بالاترین رنکینگ جهانی قرار دارند و برای پیروزی در هر بازی به میدان می‌روند. به نظرم صحبت از این که ایران قرار است که چه عملکردی را در این تورنمنت داشته باشد باید به بعد از مسابقات موکول شود، اما مطمئنا در برابر همه رقبا برای پیروزی وارد زمین می‌شویم.


شنیده ایم فرهاد نظری‌افشار، بازیکن با تجربه تیم‌ ‌ملی والیبال پس از جام قهرمانی قاره‌ها خداحافظی می کند؟

من واقعا می‌خواستم درباره خداحافظی نظری‌افشار توضیح دهم. به نظرم او بهترین الگوی یک بازیکن ‌ملی محسوب می‌شود. من او را در دوره دوم آماده‌سازی تیم‌ ‌ملی به اردوها دعوت کردم و در هر لحظه‌ای که با تیم بود به من نیز کمک کرد و همواره الگوی بسیار خوبی مثل عبادی‌پور، میرزاجانپور و سال‌افزون بوده است. جالب اینجاست که او هر روز از من می‌خواست که بیشتر تمرین کند تا آمادگی جسمی و فیزیکی خود را بالا ببرد و تصور این که یک بازیکن 33 ساله چنین خواسته‌ای را داشته باشد که بیشتر از جوانان تمرین کند بسیار برایم خوشحال کننده است و به نظرم او یک الگوی خوب برای جوانان به حساب می‌آید. واقعا خوشحال هستم که بازیکنی مانند نظری‌افشار را در اختیار داشتم و با او در یک تیم بودم. او بیشتر از 100 درصد توانایی‌اش را در تمرینات و زمین ارائه می‌داد و مطمئن هستم که در آینده می‌تواند در نقش دیگری آن هم به عنوان مربی در کنار تیم‌ والیبال ایران حضور پیدا کند.


در ترکیب اصلی تیم از جوانان بیشتری استفاده خواهید کرد؟
 من بارها راجع‌ به جوان‌گرایی توضیح دادم. مسابقات مختلف ملی در رده‌های سنی در جهان به تازگی به پایان رسیده است و چگونه ممکن است بازیکنان رده‌های نوجوانان، جوانان و امید که با تیم‌های خودشان بودند در این مدت کم وارد ترکیب تیم‌ ‌ملی بزرگسالان شوند؟ عقیده من از همان ابتدا این بوده است که از جوانان بهره ببرم و بر این عقیده استوار هستم، ولی چون جوانان نمی‌توانند پروسه کامل آماده‌سازی را با تیم بزرگسالان طی کنند فعلا از همین بازیکنان استفاده می‌کنیم. معنوی‌نژاد و عبادی‌پور از همان ابتدا با تیم‌ ‌ملی والیبال بزرگسالان بوده‌اند و تاکنون نیز در اردوها حضور دارند. در لیست اولیه برای جام قهرمانی قاره‌ها نام برخی از بازیکنان زیر 23 سال وجود داشت و این نشانه‌ای است برای این که به دیگران نشان دهیم که بازیکنان امید پتانسیل‌ پوشیدن پیراهن تیم‌ ‌ملی بزرگسالان را نیز دارد. در فصل پیش‌رو این بازیکنان جوان باید در باشگاه‌های خود عملکرد خوبی را ارائه دهند و در فصل بعدی می‌توانند به همراه تیم‌ ‌ملی والیبال هم باشند.


هدف‌گذاری والیبال ایران پس از جام قهرمانی قاره‌ها و اهداف پیش رویتان چه چیزهایی است؟
 بازیکنان تیم‌ ‌ملی والیبال این فرصت را دارند تا ایران را به افتخار و قهرمانی برسانند. این بازیکنان نشان دادند که از کیفیت خوبی در والیبال و قدرت ذهنی مناسبی برخوردار هستند. ایران در رده‌های سنی نتایج بسیار خوبی را در جهان کسب کرده است و در این رده‌ها بازیکنان باهوش و با استعدادی وجود دارند که والیبال ایران می‌تواند بر روی آنها حساب باز کند. من یا هر مربی دیگری باید این را بداند که از پتانسیل‌ این جوانان می‌شود استفاده کرد و باید به جوانان بها داد. جوانان هم برای حضور در تجربه بالاتر باید بیشتر تلاش کنند و از همه می‌خواهم که با صبوری از تیم‌ ‌ملی حمایت کنند. در سال‌های اخیر ایران نتایج خوبی را کسب کرده است و حفظ این نتایج کار دشواری است. سطح تیم‌ها در اروپا و جهان بسیار به هم نزدیک شده است و اختلاف چندانی در بین تیم‌ها وجود ندارد. برای مثال تیم آلمان که در سطوح پایین لیگ جهانی حضور دارد در قهرمانی اروپا به فینال رسید. ما کار آسانی را پیش رو نداریم و باید سخت تلاش کنیم. من مطمئن هستم که آینده والیبال ایران بسیار درخشان است.


۱۳۹۶/۶/۲۱

اخبار مرتبط