تركیه در لیست كشورهای خطر قرار گرفت

یك رسانه آلمانی از تصمیمات برلین برای قرار دادن نام تركیه در لیست كشورهایی كه دارای خطرات امنیتی خاص هستند در پی تشدید تنش‌های بین آنكارا-برلین خبر داد.

به گزارش نما به نقل از افکارنیوز، در جریان مناقشات با ترکیه، دولت آلمان و سازمان های امنیتی آن ظاهرا در نظر دارند که ترکیه را در لیست کشورهایی با خطرات امنیتی خاص قرار دهند. کشورهایی در این لیست قرار دارند که در بخش های اطلاعاتی آن ها خطرات امنیتی ویژه ای انتظار می رود.

به گزارش برخی رسانه های آلمانی از جمله زوددویچه سایتونگ، این تصمیم دولت آلمان به ویژه شامل حال مقامات و کارکنان سرویس های اطلاعاتی می شود. بر این اساس ، لیست کشورهای خطر از طرف دولت آلمان مورد تجدید نظر قرار گرفته است.

یک سخنگوی وزارت کشور آلمان در این باره به روزنامه زوددویچه سایتونگ گفته است که وزارت کشور در این ارتباط این مسئله را مورد ارزیابی قرار می دهد که آیا ترکیه را هم در این لیست قرار دهد.

بر اساس این گزارش، در درجه اول عمدتا به ویژه کارکنان و مقامات امنیتی مانند سرویس های اطلاعاتی، دادستانی کل فدرال آلمان و یا اداره فدرال پلیس جنایی آلمان تحت تاثیر این اعمال محدودیت ها قرار خواهند گرفت و برای آن ها قوانین سختگیرانه تری اعمال می شود.

چنین تصمیمی عواقب جدی برای هزاران نفر از کارکنان این سازمان ها به دنبال خواهد داشت؛ از جمله سفر به ترکیه برای آن ها ممنوع خواهد شد. همچنین روابط آن ها با شرکای ترکیه ای خود می تواند به عنوان خطر محسوب شود.

در حال حاضر حدود 30 کشور در لیست خطر آلمان قرار دارند که از جمله آن ها کشورهای چین، روسیه، پاکستان و کره شمالی هستند. آلبانی هم در این لیست قرار داشت که با عضویت در ناتو در سال 2008 از این لیست خارج شد.

بر اساس اطلاعات وزارت امور خارجه آلمان همچنین به دلیل تشدید تنش ها با ترکیه دولت آلمان بسیاری از صادرات تسلیحات به آنکارا را به حال تعلیق درآورده است. البته آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان توقف کامل صادرات سلاح به ترکیه را رد می کند.

حزب سبز آلمان نیز خواستار قطع صادرات تسلیحات به ترکیه شده است.

وزارت امور خارجه آلمان همچنین به خاطر شرایط در ترکیه اخیرا سطح هشدارهای سفر به این کشور برای شهروندانش را افزایش داده است. علت این مسئله ادامه دستگیری اتباع آلمانی در کشور ترکیه است.

به نوشته هفته نامه "اشپیگل"، بعد از دستگیری یک زوج آلمانی دیگر در ترکیه بحث ها درباره دادن یک هشدار سفر رسمی به آنکارا در محافل دولتی آلمان بالا گرفته است.

وزارت خارجه آلمان بر این باور است که یک هشدار سفر رسمی به ترکیه عواقب مهمی خواهد داشت. وزارت خارجه این طور ارزیابی می کند که ده ها هزار شهروند آلمانی در حال حاضر در ترکیه در حال گذراندن تعطیلات هستند و در صورت هشدار سفر رسمی به این کشور برای شهروندان آن ها بلافاصله سفر خود را متوقف خواهند کرد و برلین باید برای این تخلیه ناگهانی توریست های خود از این کشور تمهیداتی بیاندیشد.

به نوشته هفته نامه اشپیگل روز دوشنبه در پشت درهای بسته به صورت فشرده بحث هایی در این باره انجام شده است. وزیر امور خارجه آلمان اعلام کرده است که این تصمیم را با هماهنگی کامل صدر اعظم آلمان اتخاذ خواهد کرد.

۱۳۹۶/۶/۲۲

اخبار مرتبط