موگرینی: علاقه‌ای ندارم وضع ایران و كره شمالی یكسان دانسته شود

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنرانی جلسه پارلمان اروپا در خصوص وضعیت كره شمالی اعلام موضع كرد و شباهت این كشور با ایران را نادرست خواند.

به گزارش نما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اقدام خارجی اتحادیه اروپا (EEAS) ، خانم فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی روز گذشته در جلسه این پارلمان در خصوص تحریم های جدید کره شمالی اظهار نظر کرد و اعلام کرد که شباهت این کشور با ایران کاملا نادرست است، چرا که ایران دارای فرهنگ غنی و تمدن است.

اظهار نظر موگرینی از آنجایی صورت می گیرد که آنگلا مرکل صدراعظم آلمان چندی پیش در اعلام موضع این کشور در قبال ازمایش هسته کره شمالی گفت که مدل برجام می تواند برای کره شمالی هم راهگشا باشد و ما می توانیم از این راه با پیونگ یانگ وارد مذاکره شویم.

بر همین اساس خانم موگرینی در جلسه عمومی روز گذشته پارلمان اروپا ضمن حمایت از برجام و اجرای مدل آن بر روی سیاست های پیونگ یانگ گفت: من بویژه علاقه ای ندارم وضع ایران و کره شمالی یکسان دانسته شود. نظام سیاسی و سوابق دو کشور متفاوت است و آنها کاملا با یکدیگر متفاوت هستند.

موگرینی افزود: فکر نمی کنم که یکسان دانستن وضع این دو کشور در خدمت واقعیت تاریخ و موقعیت کنونی است و اتحادیه اروپا آماده است از صلاحیت، مهارت و تجربه خود در این زمینه برای همراهی در روند (مذاکرات با کره شمالی) استفاده کند، به شرط اینکه شاهد گشایشی در اراده سیاسی برای تعامل جدی جهت یافتن راه حلی صلح آمیز در تنش کنونی باشیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: اتحادیه متبوعش مسئولیت هدایت مذاکراتی را داشت که برجام منتتهی شد و نتایج موفقیت آمیزی داشته است. وحدت جامعه بین المللی در این زمینه کلیدی بود. در عین حال عامل مهم دیگری نیز وجود داشت که اکنون در باره کره شمالی وجود ندارد و آن اراده سیاسی است.

موگرینی با بیان اینکه 'ما به همکاری برای منع گسترش تسلیحاتی در سراسر جهان کمک خواهیم کرد'، اضافه کرد، اتحادیه اروپا از اجرای کامل برنامه هسته ای حمایت خواهد کرد و این امر به جهان نشان داده که با صبر و حوصله، ثبات قدم، دیپلماسی و اراده سیاسی منع گسترش تسلیحاتی قابل حصول است.

سخنان موگرینی ساعاتی بعد از صدورقطعنامه 2375 شورای امنیت علیه کره شمالی مطرح شده است.

وی ضمن تقدیر از این اقدام شورای امنیت گفت: جامعه بین المللی با تشدید فشار بر کره شمالی و در عین حال درخواست راه حل صلح آمیز برای رفع این بحران از طریق مذاکرات سیاسی معنادار و معتبر کار درستی را انجام داده است.
موگرینی پیشتر بر ضرورت افزایش تحریم های اتحادیه اروپا علیه کره شمالی تاکید کرده بود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پنجشنبه پیش در اجلاس غیر رسمی وزیران امور خارجه و دفاع در استونی گفته بود مسیری که کره شمالی در پیش گرفته خطرناک و غیرمسئولانه و غیرقانونی است؛ آنان با آتش بازی می کنند و شعله های آن می تواند بسرعت به کل منطقه و جهان سرایت کند.

به گزارش خبرآنلاین، شورای امنیت سازمان ملل در روز دوشنبه علیه کره شمالی تحریم های جدید را بدون یک رای مخالف تصویب کرد، این اقدام شورای امنیت بازتاب فراوانی در سطح بین المللی داشت .

۱۳۹۶/۶/۲۲

اخبار مرتبط