گزارش خبرنگار نما از سومین مهرواره تئاتر ماه؛

مستندنگاری از واقعه كربلا در غالب هنر نمایش

عکس خبري -مستندنگاري از واقعه کربلا در غالب هنر نمايش

كارگردان نمایش شیدایی گفت: تئاتر «شیدایی» به روایتی مستندنگاری است از واقعه كربلا كه ما آن ر ادر غالب داستان در معرض نماش گذاشته قرار داده ایم.

به گزارش خبرنگار نما؛ درسومین «مهرواره تئاتر ماه» دو نمایش از استان‌های فارس و مازندران در تماشاخانه‌های مهر و ماه حوزه هنری در حال اجرا است.نمایش «شیدایی» به نویسندگی و کارگردانی اصغر گروسی از استان فارس از ۱۶ تا ۲۸ مهرماه ساعت ۱۸ در تماشاخانه ماه حوزه هنری به صحنه می‌رود.
اصغر گروسی کارگردان نمایش شیدایی در مصاحبه با خبرنگار نما گفت: حادثه کربلا جریانی است که بسیار جذابیت دارد،اگر از همان لحظه وقوع به حادثه عظیم نگاهی داشته باشیم می بینیم که هنرمندان زیادی بوده اند که در این عرصه خلق اثر داشته اند.هر چقدر هم به این حادثه عظیم نگاهی ویژه ای داشته باشیم ،ابعاد جدیدی از آن واقعه به دست می آوریم.
وی تصریح کرد: به طور یقین هیچ هنرمند دغدغه مندی وجود نداشته است که به سمت این واقعه کشانیده نشده باشد و دستی بر آتش نداشته باشد.به خاطر اهمیت فراوان، این موضوع را انتخاب کردم که از میان شهدای کربلا به حر پرداختم.به هر حال هرکدام از شخصیت هایی که در روز عاشورا به شهادت رسیده اند قابل بررسی هستند،شخصیت حر هم برای من جالب بود زیرا در لحظه ای مال و مکنت را رها می کند و از میان لشکر کفر به لشکر حق می پیوند.
وی افزود: با استناد به کتب تاریخی مرجع و واکاوی آن کتاب‌ها در قالبی داستانی و معماگونه در این نمایش، ذهن پرسشگر مخاطب امروز را درباره واقعه کربلا به چالش می‌کشیم.
هیار هزارجریبی؛ نویسنده و کارگردان نمایش«سرخ اُو» از استان مازندران هم درمصاحبه باخبرنگار نما گفت: نمایش سرخ اُو از ۱۶ مهر در تماشاخانه مهر حوزه هنری و در قالب سومین «مهرواره تئاتر ماه» به روی صحنه رفته است،که داستان این تئاتر حول قصه مادر شهیدی است که بر اصول خود استوار می‌ایستد.
وی در مورد داستان نمایش سرخ او گفت:داستان حول دو رزمنده به نام های خسرو و فرهاد است که جزو غواصان شرکت‌کننده در عملیات کربلای ۴ هستند، که قرار است به اروند بزنند که یکی از آنها یعنی خسرو دچار تردید می‌شود و وارد اروند نمی‌شود، فرهاد برای آنکه شناخته نشود پلاکش را به خسرو می‌دهد.کمی بعد بر اثر انفجار خسرو و فرهاد به شهادت می‌رسند و جسد فرهاد به عنوان شهید گمنام و جسد خسرو به اسم فرهاد به یکی از روستاهای مازندران فرستاده می‌شود.
این کارگردان تئاتر ادامه داد: بعد از سال‌ها سدی بر یکی از رودهای مازندران زده شده و مهندس همه روستا را خالی کرده است تا سد را آب‌گیری کندف اما حوا مادر فرهاد حاضر نیست مزار فرزندش جابجا شود و از طرفی خودش هم نمی‌خواهد روستا را ترک کند.گلنسا همسر فرهاد حوا را راضی می‌کند تا مزار پسرش منتقل شود که داستان حول این موضوع می چرخد.
هزارجریبی با اشاره به این کار مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در برگزاری این مهرواره گفت: بسیاری از آثار شهرستانی اجرای عمومی آثار نمایشی خود را در پایتخت و در فضایی به دور از جشنواره نیز تجربه می‌کنند که از نکات مثبت این مهرواره می باشد، همچنین شاهد اجرای تدریجی آثار نمایشی شهرستانی هستیم .
گفتنی است که نمایش«سرخ اُو»هر شب ساعت ۱۹ در تماشاخانه مهر حوزه هنری به روی صحنه می رود .
کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی در خصوص برگزاری سومین مهرواره تئاتر سوره ماه به خبرنگار ما گفت:این مهرواره در ماه مهر برگزار می شود و نقطه مقابل جشنواره قرار دارد،مهرواره یعنی همایشی توام با رفاقت که همایش سراسری تئاتر استان ها است.در واقع به این معنی که گروه های تئاتر موفق شهرستانی که در استان های خود نمایش های موفقیت آمیزی داشته اند ما آنها ر اکشف می کنیم و شرایط اجرای عمومی را برای آنها فراهم می کنیم.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی افزود:این آروز را برای بچه های شهرستان مهیا کردیم تا بتوانند در تهران آثار خود را به روی صحنه ببرند و رویکرد ما حمایتی است از این گروههای تئاتری در شهرستان ها که تا مدت 15 شب به هر کدام لز این گروهها سالن نمایش اختصاص داده ایم و این روند هم تا مهر ماه سال 97 در حوزه هنری ادامه خواهد داشت

۱۳۹۶/۷/۱۹

اخبار مرتبط