تراز تجاری كشور منفی ۴ میلیارد دلار! + جدول

جزییات آمارهای تجارت خارجی كشور در نیمه نخست سال نشان می‌دهد، با رشد ۱۵ درصدی واردات و افت ۳درصدی صادرات تراز تجاری كشور حدود ۴ میلیارد دلار منفی شده است.

به گزارش نما به نقل از تسنیم؛ بر اساس جزئیات آمارهای تجاری خارجی کشورمان در شش ماهه نخست سال جاری، در حالی 17 میلیون تن کالا به ارزش 23.6 میلیارد دلار به کشور وارد شد که در مدت مشابه سال قبل تنها 15.9 میلیون تن کالا به ارزش 20.4 میلیارد دلار کالا وارد ایران شده بود. به این ترتیب واردات به لحاظ وزنی 7.9 درصد و به لحاظ ارزش دلاری بیش از 15 درصد رشد داشته است.

13960721104236519122117610.jpg


از سوی دیگر در نیمه نخست سال جاری بیش از 58 هزار تن کالا به ارزش 20.5 میلیارد دلار صادرات محقق شده، در حالی که در مدت مشابه سال 95، رقم صادرات کشور بیش از 61 میلیون تن کالا و به ارزش 21.2 میلیارد دلاربوده است. به این ترتیب تراز تجاری کشور با رقم منفی 3.9 میلیارد دلاری در آستانه منفی 4 میلیارد دلار قرار گرفته و این تراز تجاری یک رکورد بسیار نامناسب در طی دو سال اخیر به حساب می‌آید.

به این نکته توجه داشته باشیم که قبل از سال 94 همواره تراز تجاری کشور منفی بوده و واردات از صادرات پیشی می‌گرفت. در آن سال با افت شدید واردات(بیش از 10 میلیارد دلار) و افزوده شدن میعانات گازی به عنوان یک ردیف تعرفه مستقل در فهرست کالاهای صادراتی، تراز تجاری کشور حدود 900 میلیون دلار مثبت شد. در واقع در سال 94 بدون در نظر گرفتن صادرات میعانات گازی نه تنها تراز تجاری کشور مثبت نمی‌شد، بلکه تراز تجاری کشور نیز نسبت به سال 93 به میزان تقریبا زیادی افت می‌کرد. گفتنی است، همین روند در سال 95 نیز ادامه پیدا کرد و تراز تجاری ایران با رقم حدودی 240 میلیون دلار مثبت ماند.

ذکر این نکته ضروری است که با تغییر وضعیت در تجارت خارجی کشور، در ماههای منتهی به انتخابات اخیر ریاست جمهوری تراز تجاری از سوی دولت اعلام نشد و بحثهای مختلفی در این باره در رسانه‌ها شکل گرفت. اما در دو ماه اخیر با انتشار جزییات آمارهای تجارت خارجی و مشخص شدن منفی شدن میلیارد دلاری تراز تجاری، هیچ واکنشی مشخصی از سوی مسئولان دولتی درباره دلایل این چالش مشاهده نشد.

در حال حاضر نیز تراز تجاری کشور، اعم از ارزش کالاهای صادراتی و حجم و ارزش واردات وضعیت نامناسبی داشته و این شاخص مهم اقتصادی در آستانه رکورد جدید منفی شدن با رقم 4 میلیارد دلار قرار دارد.

گفتنی است، چندی قبل علی آبادی فراهانی از مسئولان ارشد وزارت صنعت و مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات، در یک گفتگوی رادیویی در خصوص علل منفی شدن تراز تجاری کشور در 5 ماهه نخست سال، تنها به بیان این موضوع بسنده کرده بود که برای مشخص شدن تراز واقعی کشور باید تا پایان سال منتظر ماند.

۱۳۹۶/۷/۲۱

اخبار مرتبط