«علی كریمی» می‌تواند «زیدان» شود؟

عکس خبري -«علي کريمي» مي‌تواند «زيدان» شود؟

مثلی در فوتبال وجود دارد كه می‌گوید: «معمولاً بازیكنان بزرگ مربیان بزرگ نمی‌شوند»

مهدی یکتا- مثلی در فوتبال وجود دارد که می‌گوید: «معمولاً بازیکنان بزرگ مربیان بزرگ نمی‌شوند».

پله، مارادونا، پلاتینی و... مصداق بارز این مثل هستند، اما مثال نقض هم وجود دارد. کمتر کسی تصور می‌کرد «زین‌الدین زیدان» مربی شود چه رسد به آن که مربی رئال مادرید و فرد موفقی در این عرصه شود، اما این اتفاق افتاد! چه طور؟

زین الدین زیدان قبل از سرمربی شدن نقش‌های مختلفی در رئال مادرید بر عهده گرفت. او مشاور سرمربی بود. به دانشگاه رفت و در حوزه مدیریت ورزش تحصیل کرد. به آکادمی باشگاه رفت و توانایی‌هایش را در تیم‌های پایه به عنوان مربی محک زد و... بالاخره دستیار سرمربی و در نهایت سرمربی رئال مادرید شد. در مورد موفقیت او خیلی‌ها تردید داشتند گرچه می‌دانستند بهترین‌ هافبک 50 سال اخیر دنیا بوده است. «زیدان» اما بر همه تصورات خط بطلان کشید. او رئال مادرید را قهرمان لالیگا و لیگ قهرمانان اروپا کرد و برای اولین بار در سال‌های اخیر این عنوان را تکرار کرد.

گرچه مدتی است رئال زیدان دچار افت شده است ولی این چیزی از ارزش‌های اوکم نمی‌کند. آنچه این مطلب را به درازا می‌کشاند «زین الدین زیدان» نیست. «علی کریمی» است که در فوتبال ایران جایگاهی همچون «زیدان» در فرانسه دارد. جادوگری که به تازگی هدایت سپید‌رود رشت را بر عهده گرفته است. تیمی که متعلق به سرزمین پدری «علی کریمی» گیلان است. تماشاگران و هواداران فراوانی دارد و قرمز هم می‌پوشد. از قرار معلوم تا حدودی مشکلات مالی این باشگاه هم رفع شده است و می‌ماند! علی کریمی.

او باید دوران کار در نفت تهران و حواشی به وجود آمده و مسائل دیگر را فراموش کرده و بداند توقعات از «علی کریمی» زیاد است.

مربیگری همان قدر که برای اسطوره‌های فوتبال راحت به نظر می‌رسد به همان اندازه هم سخت و دشوار است. «زیدان» و پیش‌تر «یوهان کرویف» قانون فوتبالیست بزرگ مربی بزرگ نمی‌شود، را نقض کرده‌اند و «علی کریمی» هم می‌تواند چنین کند.

او باید دوران بازی و ستاره بودن را کنار بگذارد. خودش، رسانه‌ها، مدیران و عوامل باشگاه و بازیکنان را مدیریت کند تا نظیر دوران بازی موفق شود.

«علی کریمی» چهره‌ای کاریزماتیک است که محبوبیت فراوانی هم دارد و باید قدر آن را بداند. بازیکنان از او الگو می‌گیرند و توصیه می‌کنیم مراقب باشد و کمتر از گذشته عصبانی شود. به خودمان اجازه دادیم به «کریمی» توصیه کنیم چون ما هم مثل هواداران جادوگر را دوست داریم و به سرنوشت او حساس!

۱۳۹۶/۱۰/۲۱

اخبار مرتبط