تعلیق تحریم‌های هسته‌ای تمدید شد

تداوم سیاست‌های دوگانه‌

عکس خبري -تداوم سياست‌هاي دوگانه‌

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریكا با صدور فرمانی تعلیق تحریم‌ها علیه ایران در ارتباط با برجام را برای یك دوره زمانی دیگر تمدید كرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با صدور فرمانی تعلیق تحریم‌ها علیه ایران در ارتباط با برجام را برای یک دوره زمانی دیگر تمدید کرد. با این اقدام، تحریم‌های ضدایرانی تصویب شده از سوی کنگره آمریکا در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران همچنان در حالت تعلیق می‌مانند. ترامپ در عین حال تأکید کرد، در صورتی که متن برجام براساس خواست او تغییر نکند، در مرحله بعدی، تعلیق تحریم‌ها را تمدید نخواهد کرد. همزمان با این اقدام ترامپ، وزارت خزانه‌داری آمریکا، 14 مقام و سازمان یا شرکت ایرانی را به اتهامات مربوط به نقض حقوق بشر یا برنامه موشکی ایران تحریم کرد. هرچند «موش‌دوانی» آمریکا در اجرای برجام موضوع جدیدی نیست و این کشور با اتخاذ راهبردهایی متناقض نهایت تلاش خود را به کار بسته است تا عایدی چندانی نصیب ایران نشود؛ اما درباره این اقدام آمریکا می‌توان به چند نکته اشاره کرد:
1ـ همزمانی تعلیق تحریم‌های مرتبط با مسئله هسته‌ای ایران با صدور فرمان تحریمی جدید علیه این کشور نشان‌دهنده تداوم سیاست دوگانه‌ آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران است؛ به این معنا که آمریکا با تعلیق تحریم‌های ضدایرانی می‌کوشد ایران را در برجام نگه ‌دارد؛ اما در عین حال با صدور فرمان‌های تحریمی جدید درصدد است بر سر راه همکاری دیگر کشورها با ایران مانع‌آفرینی کند تا عایدی چندان نصیب ایران نشود. به بیان دیگر،‌ آمریکا با این قبیل اقدامات خود می‌خواهد به دیگر کشورها نشان دهد، اگرچه تحریم‌های ایران تعلیق شده، اما این کشور هنوز از وضعیت غیرعادی خارج نشده است. این اقدام در اساس نوعی تلاش برای جلوگیری از زدودن تصور و برداشت غلط جهانیان از ایران بوده که خود مانعی بزرگ برای بهره‌مندی کشورمان از شرایط پسابرجام است که می‌توان از آن، به منزله‌ از بین بردن روح برجام نام برد.
2ـ کیفیت سیاست آمریکا در قبال برجام نشان می‌دهد، این کشور درصدد است با مستمسک قراردادن برجام، محدودیت‌های ایران را به حوزه‌های غیر هسته‌ای نیز بکشاند و برجام را مطابق خواست خود تغییر دهد. (این نکته در سخنان ترامپ نیز تصریح شده است.) به عبارت دیگر، همان‌گونه که مکرر گفته‌ایم، آمریکا برجام را پایانی برای تحریم‌ها و محدودیت‌های ضدایرانی نمی‌داند؛ بلکه میل گزافه‌ای دارد که به بهانه‌ رفع تحریم‌هایی که در برجام بر آنها تصریح شده است، بر دیگر حوزه‌های توانمندی‌های راهبردی ایران نیز دست‌اندازی کند.

۱۳۹۶/۱۰/۲۳

اخبار مرتبط