سهم 7درصدی تعاون از اقتصاد كشور

رئیس اتاق تعاون ایران تصریح كرد: سهم بخش تعاون از اقتصاد كشور باید 25درصد باشد كه در حال حاضر این سهم 7 درصد است و متأسفانه ما با این بخش فاصله بسیار زیادی داریم.

به گزارش نما، انصاری معاون اقتصادی وزارت امور خارجه در جلسه دیدار با اعضای اتحادیه‌های مختلف تعاونی‌ها با بیان اینکه متأسفانه در کشور ایران از تعاونی‌ها تعریف خوبی نشده است، گفت: در ایران تعاونی مساوی است با تعاونی‌های مسکن که همیشه سهامداران مشکلات بسیاری با آنها داشتند و خاطره خوبی از تعاونی‌ها در ذهن مردم باقی نمانده است.

وی افزود: محدوده تعریف تعاونی در ایران بسیار کم است، در حالی که در دنیا تعاونی‌ها نقش بسیار پررنگی دارند.

انصاری اظهار کرد: در کشورهای روسیه، انگلستان و هند که من نیز سال‌های متمادی در آنجا حضور داشتم سهم بزرگی از اقتصاد آنها مربوط به تعاونی‌ها بوده است.

معاون اقتصادی وزارت امور خارجه اظهار کرد: تعاونی‌ها اصلی ترین ابزار اقتصاد به شمار می‌روند و باید دولت حمایت‌های گسترده‌ای از این بخش اقتصادی انجام دهد.

وی با بیان اینکه متأسفانه هم اکنون دولت تنها با پرداخت یارانه از این حوزه‌های اقتصادی حمایت می‌کند، افزود: یارانه بهترین وسیله‌ای است که نهادهای اقتصادی کشور را در دراز مدت فلج می‌کند و آنها را به مرور زمان از بین می‌برد.

انصاری افزود: اقتصاد دنیا به این نتیجه رسیده‌ است که روش پرداخت یارانه مفید نیست و تعاونی‌ها باید با تولیدات داخلی خود و رسیدن به خودکفایی بتوانند نیازهای اصلی خود را تأمین کنند و به بخش یارانه چشمداشتی نداشته باشند.

معاون اقتصادی وزارت امور خارجه در پایان گفت: تعاونی‌ها بار دیگر باید در کشور فعال شوند، زیرا که تعاونی‌ها ابزار مهمی برای بسیج مردم در حوزه اقتصاد و در نهایت رونق اقتصادی کشور هستند.

سهم 7درصدی تعاون از اقتصاد کشور


در ادامه این برنامه عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران با بیان اینکه جایگاه ویژه بخش تعاون در قانون اساسی به عنوان مسئولیت مهم اقتصادی مطرح شده است، گفت: اتاق تعاون ایران در همه بخش‌های اقتصادی حضور دارد و از سوی دیگر به عنوان مشاور اقتصادی سه قوه نیز فعالیت خوبی دارد.

وی در ادامه افزود: هم اکنون 100 هزار تعاونی فعال در کشور وجود دارد که البته در سال‌های اخیر تعدادی از این تعاونی‌ها تعطیل شده است.

عبداللهی با بیان اینکه افزون بر تعاونی‌های مختلف در حوزه کشاورزی و صنعتی تعاونی‌های مشتمل بر کالای مصرفی و مسکن نیز وجود دارد، افزود: بخش تعاون در بیش از 12 رشته از جمله کشاورزی، صنعت، تولید لبنیات، دام و طیور، تولید پتروشیمی و تولیدات دانش‌بنیان حضور فعالی دارد و بخش عمده تولیدات کشور مربوط به بخش تعاونی است.

رئیس اتاق تعاون ایران تصریح کرد: سهم بخش تعاون از اقتصاد کشور باید 25درصد باشد که در حال حاضر این سهم 7 درصد است و متأسفانه ما با این بخش فاصله بسیار زیادی داریم.

وی با بیان اینکه اقتصاد کشور مبتنی بر سه اقتصاد از جمله دولتی، بانکی و تعاونی است، افزود: هم اکنون 14 میلیون نفر عضو تعاونی‌های کشور هستند که از این 14 میلیون نفر 40 میلیون نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم از این بخش استفاده می‌کنند.

عبداللهی با تأکید بر اینکه بخش تعاون با سازندگی کشور عجین شده است، افزود: رسالت اصلی ما در این حوزه توجه به نیازهای مردم است و خوشبختانه بسیاری از تعاونگران از این موضوع استقبال کرده‌اند.

رئیس اتاق تعاون ایران یادآور شد: تلاش می‌کنیم با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان یک نهاد غیردولتی سهم بزرگی از اقتصاد کشور را تأمین کنیم.

وی تأکید کرد:‌ اتاق تعاون ایران هم ردیف و مشابه اتاق بازرگانی سعی دارد مأموریت اصلی خود که حمایت از تعاونی‌ها است را به درستی انجام دهد.

عبداللهی با تأکید بر اینکه امروزه یکی از خلاءهای اصلی کشور عدم وجود یک فعال اقتصادی در حوزه سیاست بوده است، افزود: در دنیا موضوع سیاست و اقتصاد قابل تفکیک نیست، ولی متأسفانه در سال‌های گذشته موضوع اقتصاد در بخش سیاست مغفول مانده که امیدواریم با انتصاب معاون اقتصادی وزارت خارجه این خلاء بزرگ رفع شود و ما شاهد اتفاقات خوب در حوزه اقتصاد سیاسی کشور باشیم.

رئیس اتاق تعاون ایران با اشاره به اینکه هدف نهایی تمام سیاست‌های کشور جلب منافع اقتصادی و کسب منافع ملی است، گفت: در کشور ما این موضوع مغفول مانده در حالی که با پیگیری آن می‌توانیم شاهد آثار و برکات بسیاری برای کشور باشیم.

وی تأکید کرد:‌ معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه تسهیل کننده و تسریع کننده فعالیت‌های اقتصادی در خارج و داخل کشور است که باید در این زمینه از فعالیت‌ها و حوزه‌های تعاونی نیز استفاده کند.

عبداللهی اظهار کرد: اگرچه بخش تعاونی در مقایسه با سایر بخش‌ها دارای افراد کمتری است، اما در حوزه تعاونی اقتصادی ما حضور پر رنگ و بیشتری در سال‌های گذشته داشته‌ایم.

رئیس اتاق تعاون ایران یادآور شد:‌ در بسیاری از کشورها سهم بزرگ اقتصاد مربوط به فعالیت‌های تعاونی است، به طوری که در کشور هلند 80 درصد از فعالیت‌های کشاورزی از طریق تعاونی‌ها صورت می‌گیرد، ولی متأسفانه در کشور ایران این موضوع بسیار کمرنگ بوده است.

۱۳۹۷/۲/۲۴

اخبار مرتبط