اروپا مجبور به نرمش در برابر آمریكا است

یك شبكه خبری آلمانی با اشاره به تلاش اروپایی‌ها برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران تشریح كرد كه كشورهای اروپایی حتی اگر بخواهند در برابر آمریكا بایستند برای حفظ روابط راهبردی ناچارند كه در برابر آمریكا نرمش نشان دهند.

به گزارش نما، شبکه خبری «دویچه‌وله» در گزارشی به گزینه‌های پیش روی اروپا در پی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) اشاره کرد و این پرسش‌ها را مطرح کرد که آیا حفظ این توافق به روابط فراآتلانتیک آسیب وارد می‌کند و باعث بازنگری در روابط با روسیه خواهد شد؟ و اینکه اروپا در زمینه حفظ توافق با کرملین تا چه حد راحت خواهد بود؟

این شبکه خبری نوشت که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران با وجود درخواست‌های سیاستمداران قدرتمند اروپایی، گواه دیگری از این است که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا هیچ تردیدی ندارد تا منافع اروپایی‌ها و نگرانی‌های روابط فراآتلانتیک را نادیده بگیرد. (در شرایط کنونی) سران اروپایی انتخاب‌های جالبی پیش رو ندارند: یا باید در برابر ترامپ ایستادگی کنند و تحریم‌ها علیه هر طرفی که با ایران وارد رابطه بازرگانی می‌شود را بپذیرند یا اینکه هر چه واشنگتن می‌گوید را قبول کنند؛ حتی اگر به قیمت زیرپا گذاشتن توافقی که به آن اعتقاد دارد و مورد تائید سازمان ملل است.

در ادامه این گزارش آمده است که در تلاش برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران و وقار کشورهای اروپایی که توافق هسته‌ای با ایران را امضا کرده‌اند یعنی آلمان، فرانسه و بریتانیا، این کشورها باید تصمیم بگیرند که چطور می‌توانند با مسکو، تهران و پکن ارتباط محکمی داشته باشند. «جولیان بارنس- داسی» از بخش امور خارجی شورای اروپا در این مورد گفت که این موضوع به اقدام طرف‌های مختلف توافق بستگی دارد مبنی بر اینکه چطور می‌توانند برخی از امتیازهای آمریکا را حتی بدون حضور این کشور در توافق حفظ کنند.

وی معتقد است که پیام برای «جواد ظریف» وزیر خارجه ایران روشن است و آنهم این است که ایران کاری نکند که باعث شد که ضمن تجدید‌نظر باعث خروج از توافق شود و گفت که باید به ایرانی‌ها اعلام کرد: «ما در تلاشیم که هر آنچه می‌توانیم انجام دهیم. شما هم باید هر چه می‌توانید انجام دهید و ما با هم بر روی یک برنامه احتمالی کار خواهیم کرد.»

بارنس- داسی معتقد است که این کار اگر چه فریبکارانه است اما سران اروپایی باید آن را امتحان کنند و گفت: «من فکر می‌کنم، اگر اروپایی‌ها تصور نمی‌کنند که دستاورد بیشتری به دست نخواهد آمد و امکان موفقیت هم کم است اما همچنان ارزش دارد که روی این موضوع کار کنند.» و اعلام کرد که از لحاظ راهبردی به نفع اروپاست که توافق هسته‌ای با ایران حفظ شود و روسیه هم می‌تواند بخشی از راه حل باشد حتی در جهت جذب دوباره آمریکا.

چنین اقدامی به نفع کشورهای اروپایی است که از کاهش و یا لغو تحریم‌ها علیه روسیه حمایت می‌کردند.«رونالد فرویندشتاین» رئیس مرکز مطالعات اروپایی «ویلفرد مارنتس» معتقد است که کشورهایی از جمله اتریش، یونان، مجارستان و حتی دولت آتی ایتالیا احتمالا چنین تمایلی داشته باشند و چنین اقدامی را به چشم فرصتی مغتنم می نگرند. این موضوع زمانی اهمیت می‌یابد که به یاد آوریم، «ولادیمیر ژیزوف» سفیر روسیه در اتحادیه اروپا به دویچه‌وله گفته که امیدوار است که رابطه نه فقط در سطح رابطه اقتصادی در سطح عادی بلکه فراتر از عادی میان روسیه و اتحادیه اروپا بر قرار شود.

دویچه‌وله در پایان این گزارش نوشت که بارنس- داسی بر این باور است که حتی مخالفت قدرتمند اروپایی‌ها با اقدامات آمریکا در نهایت بی‌نتیجه خواهد بود و در نهایت نشانی از ناتوانی اروپا در تکیه بر خود است. فقدان زیرساخت امنیتی، و روابط پر تنش با روسیه از جمله مواردی هستند که در نهایت باعث خواهند شد تا اروپا را به مرحله‌ای برساند که خواست آمریکا را به چالش نکشند. آنها باید روابط راهبردی خود را حتی اگر آنچه ترامپ می‌گوید ظالمانه باشد، حفظ کنند.

۱۳۹۷/۲/۲۷

اخبار مرتبط