خودداری برلین از مصالحه با آمریكا بر سر برجام

مقام های آلمانی هفته گذشته در دیدار با مقام های چینی و آمریكایی بر عزم خود برای حمایت از توافق هسته ای با ایران تاكید و به صراحت اعلام كردند كه از مصالحه با واشنگتن بر سر برجام ایران فاصله دارند.

به گزارش نما، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان روزهای پنجشنبه و جمعه این هفته در سفر به چین بار دیگر تاکید کرد: برلین و پکن، از توافق هسته‌ای ایران به شکل فعلی آن و بدون حضور آمریکا حمایت می کنند.
وی در دیدار با «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین دیگر بر ضرورت حفظ برجام تاکید کرد و گفت اگرچه ممکن است تحریم‌ها علیه تهران منجر به خروج برخی شرکت‌های اروپایی از ایران شوند اما آلمان به برجام پایبند خواهد ماند.
پیش از این تاکید مرکل بر حفظ برجام، «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان نیز روز چهارشنبه برای اولین بار با «مایک پنس» و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی دیدار و بر حفظ توافق هسته ای و برائت این کشور از سیاست های واشنگتن در قبال آلمان تاکید کرد.
تارنمای دویچه وله درباره این دیدار نوشت: گفت و گوهای وزیر امور خارجه آلمان با همتای آمریکایی و مشاور امنیت آمریکا با اختلاف بر سر ایران شروع و به پایان رسید.
این رسانه آلمانی افزود: ماس در این دیدار درباره اختلافات کنونی بر سر ایران گفت و گو کرد و در دیدار با قانونگذاران آمریکایی تایید کرد که برلین مصمم است هر گونه اقدام لازم را برای حفظ توافق هسته ای سال 2015 با ایران را حتی با وجودی خروج آمریکا از این توافق بکار بندد.
ماس تاکید کرد که ما با هر گونه گسترش سلاح هسته ای مخالف هستیم و بودن توافق بهتر از نبودن آن است.
این دیپلمات آلمانی در این دیدار همچنین گفت: ما با مصالحه با آمریکا بسیار فاصله داریم و مسیر کاملا متفاوتی را دنبال می کنیم.
این دیپلمات آلمانی همچنین گفت که به مقام های آلمانی گفته است که اروپا در حمایت از توافق هسته ای سال 2015 «بسیار بسیار متحد است».
وی گفت کشورهای اروپایی درباره برنامه موشکی و فعالیت ایران در خاورمیانه نگرانی دارد اما معتقد است که این مسائل را باید بدون تضعیف توافق هسته ای حل کرد.
پیش از دیدار ماس با مقامات آمریکایی وزارت امور خارجه آمریکا توئیت کرده بود که «آمریکا چیزی فراتر از کاخ سفید است». دویچه وله درباره این توئیت نوشت: این توئیت نشان داد که از دیدار هایکو ماس، پمپئو و بولتون چه انتظاری می توان داشت.
این رسانه این دیدار را موید اختلافات عمیق بر سر آینده توافق هسته ای بعد از خروج واشنگتن ارزیابی و خاطرنشان کرد با وجود تاکید هایکو ماس بر ضرورت حفظ توافق هسته ای ظاهرا این اظهارات گوش شنوایی در واشنگتن نداشته است و تاثیری در تغییر موضع آمریکا نداشت.
مایک پنس که طرف گفت و گوی وزیر امور خارجه آلمان بود پیشتر گفته بود که در دیدار ژوئن (تیر) آینده با نمایندگانی از آلمان، فرانسه و انگلیس که همگی امضا کننده توافق هسته ای هستند، از موضع کشورش در قبال توافق هسته ای دفاع خواهد کرد.
پمپئو و مایک پنس هر دو از مخالفان توافق هسته ای هستند و روز پنجشنبه پمپئو بار دیگر گفت که کشورش «فشارهای مالی بی سابقه ای» بر ایران اعمال خواهد کرد.
رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) همچنین مدعی شد که متحدان اروپایی آمریکا در نهایت به دلیل «همپوشانی در ارزش ها و منافع» از موضع آمریکا پیروی خواهند کرد.
ماس اوایل ماه جاری میلادی بشدت از موضع آمریکا در قبال ایران انتقاد و آن را «ناامید کننده» توصیف کرده بود. وی همچنین گفت که کشورش در صورت لزوم برای حفظ منافع خود خواهد جنگید.
با این حال ظاهرا وی در دیدار روز پنجشنبه با مقامات کنگره آمریکا تلاش کرد این موضع خود را اندکی تعدیل کند.
وی با وجود تاکید بر روابط با آمریکا گفت دو کشور در برخی مسائل اختلاف نظر دارند.
«جیمز دوبوویتز» دستیار سابق امور اروپا و اروسیای وزارت امور خارجه آمریکا درباره روابط آمریکا و آلمان گفت: من با دولت آمریکا در دوران ریاست جمهوری «جان اف کِنِدی» همکاری کرده ام و فکر نمی کنم که تاکنون روابط دو کشور تا این اندازه بد بوده باشد.
دویچه وله ضمن تایید این مساله اذعان کرد که روابط برلین و واشنگتن تاکنون بر سرمسائل دیگری به غیر از برجام از جمله توافق تغییرات آب وهوایی و مسائل تجاری دچار اختلاف بوده است.
ترامپ چندی پیش با این بهانه که توافق آب و هوایی پاریس محدودیت های اقتصادی شدیدی را برای شهروندان آمریکا ایجاد می کند و تاثیری در بهبود وضعیت محیط زیست ندارد، کشورش را از این توافق خارج کرد.
تصمیم واشنگتن درباره اعمال تعرفه بر صنعت فولاد و آلومینیوم نیز مقامات برلین را نگران کرده است و صدر اعظم المان در سفر اخیر خود به پکن به آمریکا هشدار داد که واشنگتن باید برای همیشه اتحادیه اروپا را از تعرفه های ناعادلانه فولاد معاف کند.
دویچه وله پیشتر گزارش داده بود که روابط تاریخی بین تهران و برلین، آلمان را به حامی قوی توافق هسته ای تبدیل می کند. این رسانه بر نقش المان برای کمک به واکنش دیگر امضاکنندگان برجام به دنبال خروج آمریکا از این توافق تاکید کرده بود.
دویچه وله خاطرنشان کرد: توافق هسته ای ایران مورد توافق همه احزاب المان از حزب پوپولیست راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» (AfD) گرفته تا حزب چپ این کشور است و هیچ یک از این احزاب با دیدگاه های رئیس جمهوری آمریکا درباره توافق و تردیدهای آن درباره این توافق موافق نیستند.
«ولکر کاندر» رئیس فراکسیون حزب سوسیال مسیحی آلمان در پارلمان این کشور پیشتر هشدارداده بود که لغو توافق اوضاع در خاورمیانه را بدتر خواهد کرد.
«الکساندر دوبرینت» Alexander Dobrindt از حزب اتحاد سوسیال مسیحی المان نیز این دیدگاه را تایید کرد و گفت به نظر من درست است که این توافق حفظ شود.
دویچه وله نوشت: آلمان به طور کلی معتقد است که درمجموع حفظ برجام بهتر است.
«امید نوری پور» که به نوشته دویچه وله در تهران متولد شده است و اکنون عضو حزب سبز در پارلمان المان است توافق هسته ای ایران را برای حفظ امنیتی داخلی آلمان مهم توصیف کرده است.
نوری پور یکی از 500 نفر از قانونگذاران آلمانی، انگلیسی و فرانسوی بود که ماه گذشته در نامه ای به ترامپ از وی خواست از توافق خارج نشود.
وی گفته بود که کنگره باید مانع خروج واشنگتن ازتوافق شود و اگر آمریکایی ها در توافق نمی مانند وظیفه ما اروپایی ها و امضا کنندگان توافق است که هر تلاشی را کار بندیم تا با همکاری چینی ها و روس ها توافق را حفظ کنیم.
خروج از توافق هسته ای وعده ترامپ از زمان کارزار تبلیغاتی اش در انتخابات ریاس جمهوری سال 2016 بود که در نهایت چندی پیش آن را عملی کرد.
«مارکوس کایم» Markus Kaim کارشناس خاورمیانه در موسسه المانی امور بین المللی و امنیتی در گفت وگو با دویچه وله گفت: در نهایت برجام توافقی بین المللی است که به غیر از آمریکا و ایران، اروپایی ها یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان و روسیه و چین نیز در آن حضور دارند. دیگر طرف های برجام توافق کرده اند که به آن پایبند باشند.
حمایت المان از توافق هسته ای ایران در دیدار مرکل ازآلمان همچنین خشم دولت عربستان را برانگیخت و ولیعهد این کشور ظاهرا به شرکت های دولتی آلمان دستور داده است که معاملات تجاری خود را با آلمان متوقف کنند.
کمیسیون مشترک برجام که بر اساس مفاد توافق مسئول نظارت بر اجرای توافق هسته‌ای است برای بررسی راه های پیش رو برای حصول اطمینان از اجرای مستمر همه ابعاد این توافق روز جمعه در وین تشکیل جلسه داد.
در پایان این نشست کمیسیون مشترک که آلمان به همراه چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا در آن عضو هستند، اعضا، بر اجرای کامل برجام تاکید کردند.
اعضای برجام همچنین از تایید دوباره پایبندی مستمر ایران به تعهدات هسته‌ایش استقبال کردند و ایفای نقش حرفه‌ای و بی‌طرفانه‌ آژانس را مورد تمجید قرار دادند. آنها همچنین از وضع دوباره تحریم های آمریکا ابراز تاسف کردند.


۱۳۹۷/۳/۵

اخبار مرتبط