محمد دهقانی در گفتگو با نما:

خوشبینی مسئولان به غرب موجب خسارت به كشور شد

عکس خبري -خوشبيني مسئولان به غرب موجب خسارت به کشور شد

عضو كمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: نگاه غربی مشكلات فراوان برای كشور ایجاد كرده است، ناراحتیم كه اینگونه منافع ملت به خاطر برخی ساده اندیشی ها و نگاه ها و خوش بینی های اشتباهی كه به غرب وجود دارد و خود بوضوح نماد نوعی غرب زدگی ذهن هاست به كشور خسارات عدیده می زند.

محمد دهقانی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با نما با اشاره به بی اعتباری و بدنامی شرکت فرانسوی توتال در سطح بین المللی،گفت: زمانی که توتال وارد گفتگو با وزارت نفت شد بسیار تلاش کردیم با بیان ایرادات وارده بر انعقاد این قرارداد شخص وزیر را متقاعد کنیم با آنها قرارداد نبندد لیکن وی همه حرف های ما را شنید ولی با بیان اینکه تنها توتال حاضر به سرمایه گذاری در ایران شده و او را می آوریم تا زمینه همکاری با سایر شرکت های خارجی فراهم شود کاری را که خود می خواست عملی کرد.
وی افزود: برای ما کاملا روشن بود هیچ شرکت خارجی دیگری هرگز برای سرمایه گذاری به ایران نخواهد آمد و توتال هم بعد از هماهنگی با آمریکا و اجازه گرفتن از آنها بدون اینکه واقعا" قصد سرمایه گذاری در کشورمان داشته باشد به این قرارداد ورود کرده است.
دهقانی با بیان اینکه آن زمان که وزیر نفت انتقادات ما را رد می کرد آرزو می کردیم حرف های وی درست باشد، ابراز نمود: قرارداد توتال به خواست آقای زنگنه منعقد شد و حالا که آشکار شده حرف هایی که ما به ایشان گفتیم درست بوده متاسفیم که حرف ها و خوشبینی های آقای زنگنه غلط از آب درآمده و در روند انعقاد این قرارداد خسارت عدیده بر کشور و مردم تحمیل شده است.
وی اظهار نمود: مکرر به وزیر نفت گوشزد کردیم انعقاد قرارداد توتال برای کشور زیان بار است و شما تضمین نمی گیرید برای زمانی که تحریم ها برگردد و وی بیان می کرد ما طوری قرارداد بسته ایم که اگر توتال برود ضرر نمی کنیم در حالی که مهم ترین ضرر به منافع ملی کشور این است که کار خوابیده و مدت مدیدی کشور را معطل خود کرده اند آنهم در شرایطی که یک میلیون و پانصدهزار میلیارد تومان نقدینگی میان مردم در داخل کشور وجود دارد و پول در کشور کم نداریم اگر هنر استفاده مفید از این دارایی ها باشد.
نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، عنوان نمود: کل سرمایه مورد نیاز سالانه برای سرمایه گذاری نفتی در کشور 200 هزار میلیارد تومان و در کل بنا براعلام دولت تا 700 هزار میلیارد برآورد شده است و تنها هنر لازم دارد تا پول های سرگردان مردم را در غالب شرکت های سرمایه گذار داخلی جمع آوری کرده و در بخش نفت و گاز سرمایه گذاری نمود تا سود حاصله از آن به جای بیگانگان نصیب خود کشور و مردم شود.
وی خاطر نشان کرد: البته باید به این مهم هم توجه کرد که همه سرمایه ها هم در غرب دنیا نیست در شرق دنیا چندین میلیارد انسان زندگی و کار می کنند و شرکت های بزرگ و توانمند سرمایه گذاری خارجی دارند و روی آنها می توان در جذب سرمایه گذار خارجی حساب کرد.
دهقانی با ابراز تاسف از نگاه به غربی که مشکلات فراوان برای کشور ایجاد کرده است، گفت: ناراحتیم که اینگونه منافع ملت به خاطر برخی ساده اندیشی ها و نگاه ها و خوش بینی های اشتباهی که به غرب وجود دارد و خود بوضوح نماد نوعی غرب زدگی ذهن هاست به کشور خسارات عدیده می زند.

۱۳۹۷/۳/۱۴

اخبار مرتبط