پوشش بی‌سابقه سفر اون به سنگاپور در رسانه‌های كره شمالی

روزنامه رسمی "رودونگ سینمون" كره شمالی روز دوشنبه ساعاتی بعد از آنكه رهبر این كشور تور بازدید از مكان‌های تفریحی و دیدنی سنگاپور را به اتمام رساند در اقدامی بی‌سابقه این بازدید را با سرعتی بالا پوشش خبری داده و صفحه اول خود را مملو از عكس‌های این بازدید رهبر كره شمالی كرد.

به گزارش نما، این روزنامه رسمی متعلق به حزب حاکم کارگر در کره تنها در صفحه نخست خود ۱۴ عکس از این بازدید منتشر کرد که بیش از نیمی از حجم صفحه اول را در شماره امروز (سه‌شنبه) این روزنامه به خود اختصاص داد.

در این تصاویر کیم جونگ اون به همراه مقام‌ها از مکان‌های دیدنی سنگاپور از جمله یک باغ گیاهان استوایی و همچنین یک استخر شنا در ساحل دریا مشغول بازدید بود.

سرعت روزنامه رودونگ سینمون و دیگر رسانه‌های دولتی کره شمالی در پوشش خبری این تور بازدید خیلی غیرمعمول بود؛ چراکه در این کشور اغلب رسانه‌ها رخدادهای خبری را در بهترین حالت یک روز بعد از اتفاق افتادن گزارش می‌دهند.

همچنین لحن شوخ طبعانه‌ای که این رسانه‌ها در گزارش خود به کار بردند برخلاف لحن جدی و رسمی آن است که معمولا برای گزارش یک سفر رسمی به کار می‌رود.

این پوشش خبری بازتاب نوعی اطمینان جدید در میان مقام‌های کره شمالی است مبنی بر اینکه این کشور منزوی این‌ بار واقعا در عرصه جهانی پذیرفته شده است.

این طولانی‌ترین مسافتی است که رهبر کره شمالی از زمانی که به قدرت رسیده تاکنون سفر کرده و پیش از این هرگز دیداری بین رهبر کره شمالی و رئیس‌جمهور آمریکا اتفاق نیفتاده است.

رسانه‌های رسمی کره شمالی تیمی بزرگ از خبرنگاران و عکاسان و فیلمبرداران را برای این سفر کیم جونگ اون به سنگاپور اعزام کردند و آنها به مکان‌های مختلفی که دسترسی به آنها برای دیگر رسانه‌های جهان ممنوع بوده دسترسی داشته‌اند.

به عنوان مثال، رسانه‌های کره شمالی پیش از این سفر مهم کیم جونگ اون به چین را بعد از آنکه رهبر کره شمالی به پیونگ یانگ بازگشت، پوشش خبری دادند.

در مورد دیدار مهم رهبر کره شمالی با رئیس‌جمهور کره‌ جنوبی نیز که در تاریخ ۲۷ آوریل صورت گرفت، این رسانه‌ها اوایل روز بعد از این دیدار آن را پوشش دادند.

در این تصاویر علاوه بر عکس‌های بازدید کیم جونگ اون یکسری تصاویر جداگانه از منظره چند مکان دیدنی سنگاپور از جمله هتل مارینا بی سندز و همچنین منظره سنگاپور از بالای این هتل به چشم می‌خورد.

خبرگزاری رسمی کره شمالی گزارش کرد که رهبر کره شمالی درباره این تور بازدید خود اظهارنظر کرده و گفته است: سنگاپور یک کشور تمیز و زیبا است و هر ساختمانی در آن با سبکی خاص بنا شده و سنگاپور از نظر او به همان شکلی که او تعریفش را در گذشته شنیده بود، است.

او همچنین گفت که قصد دارد خیلی چیزها را با استفاده از دانش و تجربه خوب سنگاپور در حوزه‌های مختلف در آینده یاد بگیرد.

روزنامه رودونگ سینمون در شماره روز دوشنبه خود نیز کیم جونگ اون را پیش از عزیمت به سنگاپور در پیونگ یانگ نشان داد که مشغول دست دادن با مقام‌های دولتش و دست تکان دادن در ورودی هواپیمای ایر چاینا پیش از برخاست هواپیما بود.

همچنین تلویزیون دولتی کره شمالی نیز ابتدا تصاویری از عزیمت کیم جونگ اون به این سفر و سپس ورود او به سنگاپور و دیدار رهبر کره شمالی با لی هسینگ یونگ، نخست وزیر سنگاپور در کاخ ریاست جمهوری این کشور را پخش کرد.

با این حال رسانه‌های کره شمالی همچنان محدودیت‌هایی برای فعالیت‌هایشان دارند و به عنوان مثال یک چنین رخدادهای حساسی را به صورت زنده پخش نمی‌کنند.

با وجود آنکه امروز (سه‌شنبه) همه شبکه‌های خبری بین‌المللی مهم به صورت زنده اولین دست دادن ترامپ و کیم جونگ اون و نخستین اظهاراتشان در دیدارشان را پخش کردند اما تلویزیون دولتی کره شمالی در این لحظات برنامه‌ای پخش نمی‌کرد و تمایلی به کنار گذاشتن چارچوب زمانی همیشگی خود که پنج ساعت بعد از این دیدار طبق آن برنامه‌هایش را آغاز می‌کند، نشان نداد.

۱۳۹۷/۳/۲۲

اخبار مرتبط