خبری از صادرات گاز به عمان نیست

تیرماه وارد دهه سوم خود می‌شود و هنوز از پروژه صادرات گاز از ایران به عمان كه وعده كلید خوردن آن تا تیرماه داده شده بود خبری نیست.

به گزارش نما، صفحه نخست صادرات گاز از ایران به عمان در ۲۵ اسفند ماه سال ۱۳۸۳ روی کاغذ نوشته شد اما با گذشت حدود ۱۵ سال هنوز به مرحله اجرا درنیامده است. این قرارداد ۲۵ ساله بود و باید از سال ۲۰۰۸ با ۳۰ میلیون مترمکعب آغاز میشد و در سال ۲۰۱۲ به ۷۰ میلیون مترمکعب می‌رسید.

تورق فصل‌های این پروژه حاکی از آن است که هر باز تاریخ‌های معینی برای اجرای آن اعلام شده است. در همین چند سال اخیر مسئولان بارها خبر از کلید خودرن آن داده اند. در این راستا معاون اول رئیس جمهوری، اوایل مهرماه سال ۱۳۹۵ در دیدار علی بن سعود السنیدی، وزیر بازرگانی و صنایع عمان نفت، گاز و انرژی را زمینه های مناسب همکاری‌ میان ایران و عمان دانست و گفت: خوشبختانه احداث خط انتقال گاز ایران به عمان مراحل نهایی را طی می‌کند که باید هرچه سریعتر موانع پیش روی این پروژه برطرف و به مرحله اجرا درآید. زنگنه نیز در اواخر سال ۱۳۹۵ درمورد صادرات گاز به عمان اعلام کرده بود مدل صادرات گاز به عمان تا ۱۰ اسفند مشخص می‌شود، اما این موضوع تحقق نیافت.

بیژن زنگنه نیز در برنامه‌ای که به عنوان وزیر پیشنهادی نفت در دولت دوازدهم ارائه کرد ذکر کرده بود صادرات گاز به عمان از سال ۱۳۹۷ و با ۱۰ میلیون مترمکعب در روز آغاز خواهد شد که این میزان در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به ۲۵ میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید. همچنین در بازه‌های زمانی مختلف تاکید کرد این موضوع دنبال می‌شود و تقریبا بحث نقشه‌برداری آن تمام شده است. مشاور اسناد مناقصه و پیشنهاد خود را تهیه و ارائه می‌کند که در این زمینه مناقصه برگزار شود.

در نهایت در دیداری که بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران و محمد الرومحی، وزیر نفت عمان در اواسط فروردین‌ماه سال جاری با یکدیگر داشته‌اند درمورد جزییات این پروژه به توافق رسیدند و حتی زمان آغاز آن را نهم تیرماه اعلام کردند.

نحوه اجرای پروژه مذکور به این صورت است که قرار است گاز از رودان به کوه مبارک و سپس به غرب جاسک منتقل و پس از آن به عمان صادر شود. همچنین تهران و مسقط توافق کردند روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز از ایران به عمان صادر شود؛ قرار است بخشی از ظرفیت این خط لوله در عمان به گاز طبیعی مایع (ال ان جی) تبدیل و به بازارهای هدف صادر شود و باقی مانده ظرفیت خط به بازارهای آتی در کشورهای جنوب خلیج فارس اختصاص یابد.

با اینکه آخرین اخبار در اردیبهشت‌ماه حاکی از نزدیک شدن مذاکرات به برگزاری بود و قرار بود عمان در خردادماه برای پروژه ساخت یک خط لوله گاز طبیعی زیردریایی بین سوهار و ایران برگزار کند و همچنین اعلام شد کار مربوط به مطالعات بستر دریا، طراحی خط لوله و تجهیزات جانبی و ایستگاه‌های کمپرسور کامل شده است، همچنان خبری از اجرای این پروژه نیست

البته به نظر نمی‌رسد سایه تحریم‌ها بر سر این موضوع باشد زیرا وزیر نفت عمان گفت کشورش به رغم تحریم‌های آمریکا علیه تهران، همچنان پیگیر پروژه خط لوله گاز طبیعی به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار است که این سلطان نشین را به ایران متصل می‌کند. البته با وجود این که عمان قصد دارد به پروژه‌ خط لوله گازی ایران ادامه‌ دهد، الرومحی گفت‌ که کشورش نیازمند اطلاعات بیشتر درباره جزئیات بیشتر در مورد تحریم‌های آمریکا علیه ایران است.

۱۳۹۷/۴/۲۰

اخبار مرتبط