دستور وزیر خارجه عراق برای خروج نظامیان تركیه

وزیر خارجه عراق در نشست عمومی اتحادیه عرب گفت: هرچه سریع‌تر نیرو‌های تركیه از خاك عراق خارج شوند.

به گزارش نما، ابراهیم الجعفری، وزیر خارجه عراق در نشست عمومی اتحادیه عرب در قاهره گفت: «هیچ دلیلی ندارد در برابر تجاوزگری‌های آمریکا سکوت کنیم.»

ابراهیم الجعفری گفت: «امروز سومالی با خطر تروریسم دست به گریبان است. من با توجه به تجربه‌ای که در عراق از تروریسم به دست آورده ام می‌گویم تروریسم با گذرنامه وارد هیچ کشوری نمی‌شود، بنابراین ممکن است در هر زمانی و برای هر کشوری زنگ خطر به صدا در آید. تروریسم همگان را هدف قرار می‌دهد آن‌ها به هیچ کس رحم نمی‌کنند آن‌ها پیر و جوان و زن و مرد را هدف قرار می‌دهند و هیچ کس را مستثنی نمی‌کنند. این تجربه‌ای است که ما در عراق به دست آوردیم.»

وی در ادامه درباره این که چه پاسخی باید به تروریسم داد، افزود: «پاسخ این است که باید آستین جدیت را بالا بزنیم و باید در هر منطقه‌ای که تروریست‌ها حضور یافته اند یا احتمال حضور یافتن تروریست‌ها می‌رود اقدام کنیم و در کنار دولت آن کشور قرار بگیرم. نباید گذاشت سومالی قربانی تروریسم شود. باید درد تروریسم را با درمان زود هنگام معالجه کرد. اگر امروز سومالی به مشکل تروریسم دچار شود و کاری نکنیم فردا نوبت جای دیگر است.ـ»

ابراهیم الجعفری در ادامه همچنین افزود: «عراق مدت‌ها دچار دیکتاتوری بود و از آن رهایی یافت و مدتی نیز به داعش گرفتار شد و آن را نیز پشت سر گذاشت. شیواترین پیامی که من دارم این است که در کنار عراق قرار بگیرید و ازعراق پشتیبانی کنید. این کشور‌هایی که امروز حقوق ما را نادیده می‌گیرند تاریخ را نخوانده اند -اگر نگویم که تاریخ خودشان را هم خوب نخوانده اند- تا همین دیروز آمریکا مستعمره انگلیس بود. ۱۷۷۵ انقلاب آمریکا شروع شد و ۱۷۸۳ انقلاب آمریکا به رهبری جورج واشنگتن به پیروزی رسید.»

وی افزود: «ما نباید اعتماد به نفس خود را از دست بدهیم ما فرهنگ و تمدن و تاریخ داریم ما آینده داریم. هیچ دلیلی ندارد که از کسی بترسیم. زمانی باید بترسیم که ما تقصیرکار باشیم، وقتی باید بترسیم که ما اموال مردم را دزدیده باشیم، اما اگر علیه ما تجاوزی صورت گرفته و حقوق ما مصادره شده باشد و قدس ما غصب شده باشد و همه این مسائل رخ داده باشد چرا باید سکوت کنیم؟ سکوت برای چه؟ من امیدوارم که این کنفرانس نتایجی بی نظیر داشته باشد و این کافی نیست که ما صرفاً بیانیه صادر کنیم یا اینجا سخنرانی کنیم بلکه باید سخنان ما با عمل همراه باشد.»

ابراهیم الجعفری تاکید کرد: «برخی از کشور‌های دنیا متقبل شده اند که سی میلیارد دلار به عراق کمک کنند. کمک سی میلیاردی به لحاظ مبلغ کم نیست، اما ارزش آن بیشتر به خاطر آن است که نشان می‌دهد کشور‌های جهان به آنچه در عراق می‌گذرد بی توجه نیستند و همچنان که در جنگ با داعش در کنار عراق ایستادند و در پیروزی بر داعش نقش آفریدند در مرحله دوم که مرحله پس از پیروزی بر داعش باشد نیز برای بازسازی کشور، ساخت و ساز، آشتی و دمیدن روح در کالبد سیاستمداران گروه‌های سیاسی مختلف، در کنار عراق ایستاده اند.»

وی گفت: «امیدواریم که اعطای این سی میلیارد دلار به زودی انجام شود و این مبلغ به عراق تحویل داده شود تا این سرمایه در بازسازی و ساخت و ساز عراق هزینه شود و به جوانان کمک کند جذب شوند و از پیوستن به محافل تروریستی، دور بمانند. کسانی که در کنار ما قرارگرفتند و دست کمک رسانی خود را به سوی ما دراز کردند شایسته هرگونه تقدیر و ارج گذاری هستند.»

وزیر خارجه عراق گفت: «از تریبون اتحادیه عرب موضع ترکیه را به خاطر نفوذ نیرو‌های مسلح این کشور به منطقه بعشیقه محکوم می‌کنم این منطقه صد و ده کیلومتر در عمق عراق واقع شده است. من این مساله را محکوم کردم و این محکومیت را به سازمان ملل متحد نیز منتقل کردم و از تریبون شورای امنیت سازمان ملل نیز آن را بیان داشتم و اتحادیه عرب نیز برای اولین بار در تاریخ خود این اقدام ترکیه را محکوم کرد و از ترکیه خواست که نیرو‌های خود را از منطقه بعشقیه خارج کند و در آینده نیز چنین کاری را تکرار نکند. این مساله تنها موفقیت برای عراق نیست بلکه موفقیتی برای کل امت عربی محسوب می‌شود. اما تنها کافی نیست که ما حق را آشکار کرده و خواهان اجرای آن شویم چرا که تجربه ثابت کرده است که تنها این که در آغاز حق خود را مطالبه کنی کافی نیست بلکه باید در مطالبه حق مداومت به خرج بدهی تا آنکه به حق خود برسی. تا همین امروز نیرو‌های ترکیه در درون خاک عراق حضور دارند و با وجود همه محکومیت‌ها همچنان به این اقدام خود ادامه می‌دهند.»

الجعفری ادامه داد: «ما علاقه داریم که روابط مان با ترکیه به بهترین نحو باشد ما ارتباط داشتن با ترکیه را رد نمی‌کنیم همچنان که مخالف ارتباط با هیچ یک از دیگر کشور‌های همسایه خود نیستیم. اما پذیرش داشتن رابطه با کشور‌های همسایه به معنای آن نیست که در برابر تجاوز‌های آن‌ها نیز سکوت کنیم و اگر وارد خاک ما شوند و حاکمیت ما را نقض کنند چیزی نگوییم. اینکه اعضای اتحادیه عرب با اجماع خواهان خروج نیرو‌های ترکیه از خاک عراق شده اند خود حامل پیامی دوستی برای عراق است و نشان از رأی نیک و ارزیابی به جا و قرار گرفتن کشور‌های عربی در کنار عراق است و به ما این پیام را می‌دهد که عراق تنها و بی پشتوانه نیست.»

ابراهیم الجعفری گفت: «امروز جنگ جدیدی در گرفته است. من در دهه هشتاد قرن گذشته کتابی با عنوان "جنگ آب" خواندم، در آن کتاب مشاور فرانسوا میتران رئیس جمهور اسبق فرانسه گفته بود قرن بیست و یکم شاهد جنگ آب خواهد بود. ما هم اکنون این مساله را در مصر و عراق شاهد هستیم. همچنان که برخی کشور‌ها با سخت گرفتن درباره رود نیل به دنبال فشار بر مصر هستند عده‌ای نیز با مشکل درست کردن برای رودخانه‌های عراق کار را بر عراق سخت می‌کنند. این اقدام یک اقدام بی برنامه نیست بلکه ادامه همان طرح‌های قدیمی است. عراق که به کشور دجله و فرات معروف و از ثروت هنگفتی برخوردار است و از کشاورزی پرحجمی برخوردار بوده است هم اکنون با پدیده بیابان زایی مواجه است. وقتی سطح آب پایین می‌آید این به معنای آن است که کشاورزی در معرض تهدید قرار دارد و حیوانات و انسان‌ها نیز در معرض تهدید قرار دارند و زمین و حتی تمدن جهانی نیز در معرض تهدید قرار دارد. چرا که کشور‌هایی همچون عراق و مصر از قدیمی‌ترین تمدن‌های جهان هستند.»

وزیر خارجه عراق در نشست اتحادیه عرب گفت: «ما امروز در جهان تجاوزگری زندگی می‌کنیم آنکه از رسانه‌های قدرتمند برخوردار است و ابزار‌های نظامی قوی تری دارد حرف خود را به کرسی می‌نشاند حتی اگر تاریخ هم نداشته باشد. جهان عجیب و غریبی شده است. اینجا است که اراده قوی خود را نشان می‌دهد. به میزان جمعیت ما و مساحت ما در جهان نگاه نکنید بلکه به توان اراده ما و اصرارمان بر مطالبه حقوق مان نگاه کنید.»

وی تاکید کرد: «امروز کودک فلسطینی هم تحت تعقیب قرار دارد و حقوقش نقض می‌شود. این ملت وقتی کودکشان هم می‌ترسد چه ارزشی می‌تواند داشته باشد. اینکه کمک‌های مالی به ملت فلسطین قطع می‌شود و اجازه کمک حتی به کودکان فلسطینی هم داده نمی‌شود چه معنایی دارد. این مساله به این معنا است که حتی کودکان فلسطینی با عمر کم شان خواب ظالمان را آشفته کرده اند. در اینجا است که اتحادیه عرب باید پیام خود را بدهد و کودکان فلسطینی را بر کودکان خود ترجیح و نشان دهد از آنکه در خط مقدم مقابله با دشمنان قرار می‌گیرد از حمایت کافی برخوردار است و ارزش کار او درک می‌شود. عدالت مسئله بسیار مهمی است. همین امر باعث شد که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله فریاد برآورد که ای مسلمانان به حبشه بروید که در آنجا حاکم عادلی است و او به هیچ کس ظلم نمی‌کند. وقتی عدالت پایمال شود ظلم بر جهان حکمفرما خواهد شد. ما کشور متمدن، انسانیت و اعطای حقوق دیگران هستیم. ما باید به جهان نشان دهیم که در سطحی هستیم که شایستگی این نعمت‌های خدا را داریم.»

ابراهیم الجعفری گفت: «این کشور‌ها در برهه‌ای با استفاده از غفلت تاریخ نام کشور‌های بزرگ بر خود نهاده اند. کشور‌های بزرگ یعنی چه؛ یعنی اینکه سرور کشور خود و دیگر کشور‌ها هستند. این مساله در غفلت تاریخ و در پی جنگ جهانی دوم رخ داد. حال ما و نسل‌های ما باید هزینه این مساله را بپردازند و تسلیم واقعیتی به نام کشور‌های بزرگ شوند. آیا ما عامل جنگ جهانی دوم بودیم. آیا ما به کسی تجاوز کردیم. دنیای عجیب و غریبی شده است و زیر پرچم سازمان‌های بین المللی دم از حقوق بشر و گسترش عدل می‌زنند. جهان مسخره‌ای شده است. من نمی‌خواهم مسخرگی را با مسخرگی پاسخ دهم و قصد ندارم سنگ را با سنگ پاسخ گویم. انسان باید خودش را بشناسد. شمایی که در اینجا حاضر هستید نماینده قله تمدن در جهان هستید. تمدن از مناطق شما و تاریخ شما برخاسته است. چرا ما باید اعتماد به نفس خود را از دست بدهیم. ما باید حقوق خود را مطالبه کنیم. اتحادیه عرب باید اولویت‌های خود را بر اساس منافع و خطرات خود مشخص کند و به حجم اتحادیه عرب و ارزشمندی عرب بیاندیشد. ما نباید در شن‌های خود فرو رویم و دیگران را فراموش کنیم. تمام جهان به شما می‌نگرند. این نسل و نسل‌های پسین را مخاطب قرار دهید.»

وزیر امور خارجه عراق در ادامه سخنان خود به مساله سوریه اشاره کرده و گفت: «درباره سوریه باید بگویم که پیشتر صدای من در اینجا طنین انداز شد و از ضرورت بازگشت سوریه به آغوش کشور‌های عربی سخن گفتم. ما هیچ پیوند عاطفی با کسی نداریم. ما پیوند اجتماعی، انسانی و عربی با برخی کشور‌ها داریم ما رابطه همسایگی با برخی کشور‌ها داریم. تاخیر پیوستن سوریه به اتحادیه عرب به چه معنا است. ملت سوریه باید در این کشتار‌های جمعی باقی بماند و فقر همچنان بر سر مردم سایه انداز باشد و کشور از یک برهه دشوار و تیره به برهه‌ای دشوارتر و تیره‌تر منتقل شود، چه کسی از این مساله سود می‌برد. آنچه من درباره سوریه می‌گویم درباره هر کشور عربی دیگر که خدای ناکرده به وضع نامساعدی همچون سوریه گرفتار شود نیز می‌گویم.»

وی درباره اوضاع یمن هم گفت: «درباره یمن باید بگویم همچون گذشته خواهان راه حل سیاسی برای بحران یمن هستم. راه حل اول و دوم و سوم و آخر برای بحران یمن راه حل سیاسی است. هیچ راه حل جایگزینی برای راه حل سیاسی وجود ندارد. آنچه را تفنگ نمی‌تواند انجام دهد گفتمان سیاسی و گفتگوی مستقیم می‌تواند محقق کند. طرفین درگیر باید رو در روی هم بنشیند و مذاکره کنند. یمن دارد هزینه پرداخت می‌کند. ما طرفدار گفتگو هستیم ما از پایان دادن به خونریزی حمایت می‌کنیم. یمن تاریخی بس کهن دارد و حاکمانی عادل بر این کشور حکومت کرده اند که نمونه بارز آن بلقیس است که در تصمیم گیری‌ها از خرد بهره می‌برد. ما کمترین خواسته‌ای که داریم این است که کشور‌های عربی بلکه کشور‌های خاورمیانه به وضع همراهی و همکاری با یکدیگر و انسجام و تکامل بازگردند.»

۱۳۹۷/۶/۲۱

اخبار مرتبط