پور حسین در گفتگو با نما:

قاچاق از مبادی رسمی و با رانت بازی صورت می گیرد

عکس خبري -قاچاق از مبادي رسمي  و با رانت بازي صورت مي گيرد

عضو كمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، گفت: معتقدم در بحث قاچاق بخصوص قاچاق سوخت كه اكنون با توجه به شرایط اقتصادی كشور با بالا رفتن نرخ ارز به تجارتی پر سود برای عده ای تبدیل شده است رانت هایی وجود دارد.

شکور پور حسین نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با نما با اشاره به تاکید مکرر مقام معظم رهبری به مقابله جدی با پدیده قاچاق، گفت: از محور های طرح سوال از رئیس بحث مهم قاچاق بود که انتظار می رفت دولت بتواند قاچاق را کنترل کند که نتوانسته است این کار را کند لیکن مجلس از وی سوال پرسید گرچه از پاسخ رئیس جمهور قانع نشد.
وی عنوان نمود: معتقدم که در پدیده قاچاق بخصوص قاچاق سوخت که اکنون با توجه به شرایط اقتصادی کشور با بالا رفتن نرخ ارز به تجارتی پر سود تبدیل شده است رانت هایی وجود دارد.
وی افزود: در بحث قاچاق یک بخش رانت و بخش دیگر قاچاق است چرا که مبادی ورودی و خروجی قاچاق در کشور کاملا" مشخص است و امکان برخورد هم وجود دارد لیکن مسائل پشت پرده ای وجود دارد که قابل بیان در جراید و رسانه ها نیست و ضرورت مقابله جدی با پدیده قاچاق از سوی همه مجموعه ها و متولیان امر و نهادهای ناظر وجود دارد تا دست به دست هم دهند که بتوان جلوی رانت و قاچاق را گرفت.
وی خاطر نشان نمود: وضعیت نابسامان کشور در حوزه اقتصاد روی تمام امور در کشور سایه انداخته است و تجارت پر سود برای عده ای شده که دسترسی به رانت دارند لیکن خسارت و هزینه آن متحمل اقشار کم درامد و متوسط پایین جامعه می شود و دولت باید سیاست های اقتصادی را به فوریت به سرانجام برساند.
پور حسین اظهار نمود: امروز در مقایسه تطبیقی با سایر کشورها قیمت سوخت به نسبت بسیاری از کشورها پایین است که با بالا رفتن قیمت ارز سود کلان نصیب برخی با قاچاق آن می شود لیکن باید بگوییم قاچاق سوخت از مبادی صورت می گیرد که باید نظارت های جدی بر آنها شود یا توسط افرادی صورت می گیرد که از رانت و سفارش برخوردارند و می طلبد با اینها برخورد ویژه شود.
وی اذعان نمود: اخیرا فردی با یک نامه خروج سوخت از کشور را قانونی نموده و اقدام به خارج کردن 2400 میلیارد تومان سوخت از کشور به صورت قاچاق نموده و اینهاست که نگران کننده است که افرادی رانت شان به صورتی است که حتی قاچاق کردنشان هم قانونی می شود در حالی که باید با یک نگاه یکسان به حفظ و حراست حقوق ملت در این باب برخورد نمود و قوه قضاییه و سازمان بازرسی و تعزیرات وظایف خود را به صورت منظم و بدون اغماض و مستقل و به شدت انجام دهند.
وی گفت: در شرایط کنونی که وضعیت بد اقتصادی باعث شده که هر افزایش قیمتی باعث نگرانی اقشار متوسط و کم درامد جامعه شود باید دولت مثل کشورهای دیگر از افرادی که دارای توانمندی بیشتری هستند مالیات گرفته و از سوی دیگر در مقام سهمیه بندی از افراد کم درامد حمایت نماید و اعتمادی را که بین مردم در حال از دست رفتن نسبت به مسئولان است به انها بر گرداند.

۱۳۹۷/۶/۲۳

اخبار مرتبط