نسخه چاپی

كاپیتان تیم ملی بسكتبال ایران در گفت و گو با نما:

روی كاغذ قهرمانیم

عکس خبري -روي کاغذ قهرمانيم

شرایط مسابقه با آن چیزی كه روی كاغذ است تفاوت زیادی دارد. ما با فیلیپینی همگروه هستیم كه بازی‌های خوبی در جام جهانی از خود ارائه داد و نشان داد كه می‌تواند در كره‌جنوبی دردسرهای زیادی را برای‌مان ایجاد كند.

به گزارش نما ،نایب قهرمانی و عنوان سومی تیم‌های صربستان و فرانسه در جام جهانی بسکتبال ارزش ملی‌پوشان کشورمان را بیش از پیش نشان داد چرا که برخی منتقدین معتقد بودند ایران توانایی پیروزی بر این 2 تیم را در مرحله گروهی داشت. بازی‌های قابل قبول بسکتبالیست‌های ایران در جام جهانی اسپانیا توقعات را از آنها در آستانه بازی‌های آسیایی اینچئون تا حدی بالا برده است که تصور می‌شود که ایران می‌تواند مدال برنز خود در گوانگ‌ژو را به طلا تبدیل کند. هرچند صمد نیکخواه بهرامی کاپیتان تیم ملی بسکتبال ایستادن در سکوی نخست را سخت‌تر از آن چیزی می‌داند که تصورش را می‌توان کرد.

ایران در اسپانیا به تیم‌هایی باخت که تا دورهای پایانی بالا آمدند و 2 تا از آنها پس از آمریکا دوم و سوم شدند. به عنوان کاپیتان تیم ملی از عملکردتان راضی هستی؟
خدا رو شکر می‌کنم که همگروهان ایران تا مراحل پایانی بالا آمدند و برخی از آنها در مراحل حذفی توسط همدیگر حذف شدند. دیدید دیدار نیمه نهایی را فرانسه و صربستانی برگزارکردند که وقتی به ایران بازگشتیم این ور و آن ور می‌شنیدم، برخی می‌گفتند ایران باید آنها را شکست می‌داد. اگر آن موقع جوابی به این اظهارنظرها می‌دادم از دیدگاه بسیاری افراد پاسخ من بزرگ‌نمایی تصور می‌شد و می‌گفتند قصد توجیه نتایج‌مان را داریم. حالا که تیم‌های دوم و سوم جام جهانی به آسانی مقابل ما پیروز نشدند، نشان می‌دهد که ما تا آنجا که می‌توانستیم برابر رقبای خود تلاش کردیم و کم کاری نکردیم.

شروع ایران مقابل اسپانیا و بعد از آن برزیل ناامید کننده بود. اما در دیدارهای بعدی عملکرد بهتری از تیم ملی دیدیم؟
نبود یک بازیکن پست یک در کنار مهدی کامرانی با توجه به مصدومیتی که سجاد مشایخی داشت کارمان را سخت کرده بود. من به ناچار در پست غیرتخصصی‌ام بازی می‌کردم و کارآیی همیشگی‌ام را نداشتم. تمام تلاشم را می‌کردم تا به کامرانی کمک کنم اما جای خالی بازیکن پست یک تیم آن‌طور که باید و شاید پرنشد. ضمن اینکه بازیکنان برزیل و اسپانیا نیز تا لحظه آخر با تمام تلاش بازی کردند. همانطور که دیدید ما امتیازهای زیادی را روی ضد حملات به آنها دادیم که نشان از ناهماهنگی ایجاد شده در تیم بود. از بازی سوم منسجم‌تر بازی کردیم و در نتیجه بهتر نتیجه گرفتیم.

بچیروویچ سرمربی تیم‌ملی به خوبی توانست تیم را هدایت کند؟
مربیان اروپایی بعد از اینکه شرایط تیم خود را دیدند، بهترین برنامه‌ای که به درد تیم‌شان می‌خورد را انتخاب می‌کنند و طبق همان برنامه تا آخر کار خود را پیش می برند. به نظرم عملکرد بچیروویچ درجام جهانی با توجه به موجودیت بسکتبال ایران قابل دفاع هست. اوهر آنچه از دستش برمی‌آمد انجام داد.

در پایان جام جهانی در بخش پاس منجر به گل رتبه ششم را به دست آوردی. به نظرخودت شایسته این انتخاب بودی؟
تمام تلاشم را کردم که بهترین عملکرد را در تیم‌ملی داشته باشم و تا آنجا که از دستم برمی‌آمد برای موفقیت بسکتبال کشورم تلاش کردم. اینکه کمیته فنی مسابقات مرا مستحق این رتبه دانسته است بی دلیل نبوده است و خوشحالم که به این رتبه رسیدم. البته حامد حدادی نیز در استفاده از توپ‌های زیرسبد موفق به ایستادن در رتبه ششم شد.

ایران برای دومین بار متوالی در جام جهانی حضور پیدا کرد. به نظرت نسل جدید بسکتبال‌مان می‌تواند در جام‌های جهانی بعدی حضور مستمری داشته باشند؟
مهم‌ترین موضوعی که باعث رشد ورزشکاران جوان می‌شود توجهی است که از سوی مسئولان به آنها می‌شود. ورزشکار زمانی که احساس کند سعی وکوشش برای مدیران ورزشی اهمیت دارد قطعا  تلاشش را مضاعف می‌کند. به نظر من جام جهانی فرصت خیلی خوبی بود که جوانان تیم ملی بسکتبال بدست آوردند. مطمئنا تجربه بزرگی بوده است و در آینده آنها نیز تاثیرگذار خواهد بود. پتانسیل‌های بکری دربسکتبال ایران وجود دارد که اگر به خوبی هدایت شوند می‌توانند سال‌های سال متضمن موفقیت بسکتبال ایران باشند. ما لیاقت این را داریم که همیشه درجام جهانی حاضرباشیم و بتوانیم رتبه‌ خود را هر دوره ارتقاء بخشیم.

با توجه به عملکرد تیم ملی بسکتبال درجام جهانی می‌توانید مدال طلای بازی‌هایی آسیایی اینچئون را به دست آورید؟
ما روی کاغذ قهرمانی این مسابقات را به راحتی به دست می‌آوریم. اما شرایط مسابقه با آن چیزی که روی کاغذ است تفاوت زیادی دارد. ما با فیلیپینی همگروه هستیم که بازی‌های خوبی در جام جهانی از خود ارائه داد و نشان داد که می‌تواند در کره‌جنوبی دردسرهای زیادی را برای‌مان ایجاد کند. کره‌ای‌ها هم که میزبان مسابقات هستند و اگر با آنها روبه‌رو شویم قطعا کارسختی پیش رو داریم. چین هم مسلما با قدرت وارد مسابقات خواهد شد. بنابراین نباید با این تصور که جام دردستان‌مان است پا به مسابقات بگذاریم درحالی که کارمان سخت‌تر از آن چیزی است که می‌توان فکرش را کرد.

خط خوردن ارسلان کاظمی و انتخاب اوشین ساهاکیان در بازی‌های آسیایی این شائبه را ایجاد کرده که کاپیتان تیم‌ ملی تمایلی به حضور کاظمی در اینچئون نداشته است؟
نمی‌دانم کاری که به سرمربی تیم ملی مربوط است چه ربطی به من می‌تواند داشته باشد. من همیشه رابطه خوبی با کاظمی داشتم و اگر جای مربی تیم ملی بودم، ارسلان را خط نمی‌زدم. کاظمی بازیکن جوانی است و می‌تواند در آینده موفق باشد. باورکنید اگر هدایت تیم ملی برعهده من بود ممکن بود هر بازیکنی را غیر از کاظمی خط بزنم. ارسلان توانایی‌های فنی بالایی دارد و می‌تواند در هر لحظه از بازی به تیم کمک کند.

اینکه گفته می‌شود فصل آینده در لیگ NBA حضورخواهی داشت را تایید می‌کنی؟
هنوز به طور قطع معلوم نیست اما احتمال آن وجود دارد که در سال آتی در ایران بازی نکنم.

۱۳۹۳/۶/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...