نسخه چاپی

بررسی دسترسی زندانیان به تجهیزات غیرقانونی

هر ساله در زمان برنامه‌ریزی بودجه، صدای اعتراض مسئولان سازمان زندان‌ها بلند می‌شود كه با این بودجه در نظر گرفته شده، بسیاری از طرح‌ها، برنامه‌ها و حتی اقدامات جاری معطل می‌ماند، اما گویا گوش شنوایی نیست و این در حالی است كه این هفته رئیس سازمان زندان‌ها برای رفع این مشكل به هیات دولت می‌رود.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، تخلفات محکومین در داخل زندان موضوعی است که مسئولان زندان همیشه با آن روبه‌رو بوده‌اند و در آینده نیز زندانیان، مرتکب تخلفات متعددی می‌شوند که قطعا راه گریزی از آن نیست.

برخی تخلفات زندانیان در داخل زندان جنبه انضباطی دارد که مختص داخل زندان است و مسئولان، طبق آیین‌نامه داخلی زندانیان با متخلفان برخورد می‌کنند. ایجاد درگیری، اغتشاش، تخریب اموال زندان و زندانیان، اعتصاب و توهین برخی موارد از تخلفاتی است که در زندان رخ می‌دهد و با زندانیان متخلف، طبق قانون برخورد می‌شود.

اما برخی از تخلفات توسط زندانیان در جریان ارتباط با افراد خارج از زندان رخ می‌دهد و تبادل برخی متن‌ها، انتقال برخی وسایل و مواد مخدر شامل این تخلفات می‌شود. ماجرای بند 350 اوین که ابتدای سال جاری رخ داد، اتفاقی بود که پیش از آن رخ داده بود و اتفاق چند هفته قبل در زندان قزلحصار نشان داد که همچنان این اتفاقات در حال وقوع است.

به هر حال عاملان این تشنج در بند 350 اوین شناسایی شدند و ضمن این که با آن‌ها طبق آئین‌نامه داخلی زندان برخورد شد، پیگیری قضایی جداگانه نیز در دستور کار قرار گرفت.

اما پرسش اصلی این است که زندانیان، مخصوصاً زندانیان امنیتی و خشن، چرا و چگونه این اندازه به تجهیزات الکترونیکی مانند تلفن همراه،‌ تبلت و سیم‌کارت دسترسی آسان دارند؟

نخستین پاسخی که باید درباره این سوال داد، پایین و ناکافی بودن بودجه سازمان زندان‌هاست که هر ساله در زمان بودجه‌ریزی، صدای اعتراض مسئولان سازمان زندان‌ها بلند می‌شود که با این بودجه در نظر گرفته شده، بسیاری از طرح‌ها، برنامه‌ها و حتی اقدامات جاری معطل می‌ماند اما گویا گوش شنوایی نیست و اساساً دلایل این مسئولان شنیدنی نیست.

سازمان زندان‌ها با وجود این‌که با توجه به مأموریت‌ها و وظایفش، سازمانی امنیتی محسوب می‌شود اما هنگام اختصاص بودجه، مانند سازمان‌های خدماتی بودجه دریافت می‌کند و همین موضوع، مسئولان این سازمان را برای خرید و استقرار دستگاه‌ها و ابزارهای کشف اینگونه وسایل و تجهیزات با مشکل روبه‌رو کرده است.

از سوی دیگر، طرح‌هایی مانند خروج زندان‌ها از محدوده شهری، اجرای طرح مراقبت الکترونیکی و مجازات جایگزین،‌ تجهیز و بهسازی خودروهای حمل زندانی و ارتقای امنیت آن‌ها (در حال حاضر خودروهای حمل زندانی غالباً فرسوده، فاقد ایمنی و به صورت اجرایی هستند)، از جمله اقداماتی است که سازمان زندان‌ها از چندین سال گذشته در دستور کار دارد اما عمده آن‌ها به خاطر مشکلات مالی به صورت کامل اجرا نمی‌شوند.

تجهیز زندان‌های کشور به دستگاه‌های ایکس‌ری به منظور کاهش حداکثری ورود موادمخدر به زندان‌ها و کنترل افرادی که به زندان رفت‌وآمد دارند نیز یکی از این‌ طرح‌هاست که متأسفانه از یک سو به دلیل اعمال تحریم‌ها و از سوی دیگر به دلیل کمبود منابع مالی هنوز به طور کامل حتی در زندان‌های کشور اجرا نشده است که اگر اجرایی می‌شد، ورود این‌گونه تجهیزات به داخل زندان را به میزان قابل توجهی کاهش می‌داد.

یکی دیگر از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، عدم صراحت قانونی درباره تعیین مجازات کسانی است که اقدام به انتقال غیرقانونی اینگونه تجهیزات به داخل زندان‌ها می‌کنند و متأسفانه بیش‌تر کسانی که در این بخش مرتکب تخلف شده‌اند (چه زندانی و چه فردی که تجهیزات را به او رسانده) با مجازات مستقل،‌ درخور و بازدارنده مواجه نمی‌شوند.

به هر حال، با توجه به جایگاه خاص سازمان‌ زندان‌ها و همچنین تلاش رسانه‌های ضدانقلاب برای هجمه به عملکرد نظام جمهوری اسلامی، این سازمان را به یکی از اهداف همیشگی معاندان تبدیل کرده است و همین امر نشان‌دهنده ضرورت نگاه ویژه به سازمان زندان‌ها برای ارتقای سطح کنترل، امنیت و نظارت است که می‌طلبد مسئولان قوه‌ قضاییه هم در تعامل با دولت سهم این سازمان از بودجه را بالا ببرد و هم از بودجه درون سیستمی خود استفاده کند تا مشکلات پیش‌روی سازمان زندان‌ها را کاهش دهد.

جهانگیر: این هفته به هیات دولت می‌روم/ نیازمند اعتبارات ویژه هستیم

"اصغر جهانگیر" رئیس سازمان زندان‌های کل کشور، در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به طرح‌ها، برنامه‌ها و اقدامات سازمان زندان‌ها در تجهیز هر چه بهتر این سازمان اظهار داشت: ما از نظر بودجه‌ای در مضیقه هستیم و برای عملیاتی کردن طرح‌ها و برنامه‌هایمان نیازمند اعتبارات ویژه‌ایم.

وی ادامه داد: سازمان زندان‌ها در تلاش است تا از طریق تعاملات با مجلس شورای اسلامی و دولت به منظور ارتقای امنیت مردم جامعه اعتبارات ویژه‌ای را دریافت کند که طرح‌های معطل مانده را عملیاتی کند.

جهانگیر با اشاره به اهمیت اجرایی شدن طرح دستبند و پابندهای الکترونیکی به منظور کاهش جمعیت کیفری گفت: در طرح دستبند و پابند الکترونیکی به دلیل اینکه بودجه کافی برای این طرح در نظر گرفته نشده بود، از شخص ریاست قوه قضاییه مبلغی را دریافت کردیم تا اعتبار اصلی در این زمینه تامین شود، اما این اعتبار کفایت نمی‌کند.

رئیس سازمان زندان‌های کل کشور در ادامه این مطلب تاکید کرد:سازمان زندان‌ها، با توجه به گستردگی و حجم بالای فعالیت‌ و برای اجرایی شدن برنامه‌ها و طرح‌های جدید، مستلزم این است که اعتباراتش تامین شود.

وی تصریح کرد: در این هفته به هیات دولت می‌روم، قرار است در جلسه‌ای مشکلات و مسائل پیرامون زندان را مطرح کنم تا اعتبارات لازم را به ما اختصاص دهند.

رئیس سازمان زندان‌های کل کشور در پایان خاطرنشان کرد: برای اجرایی شدن طرح‌‌های جدید و برنامه‌هایی که در دستور کار داریم، تنها اختصاص بودجه کافی نیست، بلکه این طرح‌ها باید به صورت پایلوت امتحان شوند که این امر آیین‌نامه‌های خاص خودش را دارد که در زمان مشخصی در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

۱۳۹۳/۶/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...