نسخه چاپی

5نكته كه از بازی ایران ـ ازبكستان آموختیم

شانس‌هایی مثل این بشارت‌دهنده موفقیت یك تیم در پایان یك تورنمنت هستند. امروز ما 3 امتیاز داریم در حالی كه می‌توانستیم با یك شكست ناراحت‌كننده از ازبكستان به خانه بازگردیم

به گزارش نما به نقل از گل، بازی ایران ـ ازبکستان یکی از عجیب‌ترین باز‌ي‌های چند سال اخیر تیم ملی بود. تیمی که بعد از یک فصل سنگین و اردویی سنگین‌تر وارد رقابت‌های سنگین مقدماتی جام جهانی شده بود امروز به دور از شادابی نمایشی ضعیف مقابل ازبکستان داشت اما در نهایت با 3 امتیاز شیرین از زمین بیرون آمد. این 3امتیاز از آن 3امتیازهایی بود که بوی جام جهانی می داد... اما از این بازی چه آموختیم؟

1. بعضی بازی‌ها را باید فدای بازیکن‌ها کرد

تعویض محمد ابراهیمی در دقیقه 45 به معنای شکست نسبی افکار تاکتیکی کارلوس کی‌روش در مهره‌چینی بود. ابراهیمی جوان که دومین بازی ملی را انجام می‌داد در نقش بال راست نمایش ضعیفی از خود نشان داد و از بازی بیرون آمد. اما باید شجاعت کارلوس کی‌روش در بازی دادن به ابراهیمی را ستود. مربیان شجاع بعضی بازی‌ها را فدا می‌کنند تا بازیکنان جدید متولد بشوند. باید قبول کنیم که ابراهیمی ظرفیت روحی حضور در این بازی را نداشت اما با تجربه‌ای مثل این مسابقه است که نسل تازه‌ای از بازیکنان برای تیم ملی ظهور می‌کنند.

2. رحمتی بهترین دروازه‌بان ایران است

مهدی رحمتی با 4 واکنش نجات‌بخش به طور مطلق بهترین بازیکن زمین بود. البته در بین ازبک‌ها گیمریخ ستاره بی‌موی این تیم با بازی متوسطش به شدت جلب نظر کرد. رحمتی اما در روز خوب خود بود و شیر اين میدان دشوار. سطح کیفی رحمتی در این مسابقه نشان داد که او همچنان بهترین دروازه‌بان ایران است و چه خوب که او در چنین مسابقه‌ای به داد ایران رسید.

3. مجتبی جباری به علی کریمی پاس بدهد؟

حضور مجتبی جباری در خط هافبک نشانگر سلیقه کی‌روش در شکل فوتبالی است که دوست دارد تیمش آن را به زمین بگذارد. اما چرا از مجتبی جباری استفاده می‌کنیم وقتی حتی یک مهاجم در خط حمله نداریم. علی کریمی به عنوان مهاجم امروز بازی ضعیفی از خود نشان داد و بخشی از خاصیت مجتبی جباری را از بین برد. البته به نظر اشتباه اصلی را کارلوس کی‌روش انجام داد که در مقابل ازبکستان تهاجمی بدون مهاجم بازی کرد. بازی موثر خلعتبری و انصاری‌فرد در دقایق کوتاه حضور اثبات کرد که علی کریمی باید در همان جایی بازی کند که همیشه بازی می‌کرد؛ جایی که احتیاج به گریزهای سریع طولی و حرکات انفجاری نداشته باشد.

4. شانس بخش مهمی از فوتبال است

تیم ملی کسب این 3امتیاز را تا حد زیادی مدیون نیشی‌مورا داور ژاپنی بازی است که تصمیمش در نپذیرفتن گل صحیح ازبکستان ممکن است به قیمت از دست رفتن جام جهانی برایش تمام شود. این اشتباه شبیه به اشتباهی بود که داور بازی آلمان ـ انگلیس در جام جهانی در رد گل لمپارد انجام داد. البته اگر طرف خوب این ماجرا را در نظر بگیریم شانس‌هایی مثل این بشارت‌دهنده موفقیت یک تیم در پایان یک تورنمنت هستند. امروز ما 3 امتیاز داریم در حالی که می‌توانستیم با یک شکست ناراحت‌کننده از ازبکستان به خانه بازگردیم.

5. حریف ساده دیگر وجود ندارد

نمایش ازبکستان مقابل ایران نشان از یک نکته داشت. اینکه این تیم در روند صعودی خود کماکان بالاتر از سال‌های گذشته به میدان خواهد آمد. این همان انتظاری است که باید از قطر و لبنان هم داشته باشیم تیم‌هایی که بالقوه برای ما بسیار خطرناک‌اند. برای ما ایرانی‌ها که عقده خودبزرگ‌بینی به خصوص در فوتبال همیشه همراه‌مان است سیلی‌های بی‌ضرری مثل امروز کمکی برای برپایی جشن صعود به جام جهانی 2014 برزیل خواهد بود.

۱۳۹۱/۳/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...