نسخه چاپی

وحوش هم وحشيگري "الحوله" را مرتكب نمي‌شوند

بشار اسد: خط قرمز ما مشخص است/گفت‌وگو با تروریست غیرمنطقی است

عکس خبري -بشار اسد: خط قرمز ما مشخص است/گفت‌وگو با تروريست غيرمنطقي است

رئیس جمهوری سوریه تاكید كرد كه سوریه با مشكل سیاسی روبه‌رو نیست بكله با توطئه و فتنه‌ای برای تخریب سوریه روبه‌روست.

به گزارش فارس، تلویزیون سوریه سخنرانی بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در پارلمان جدید این کشور را به صورت زنده پخش کرد.

بشار اسد در ابتدای سخن خود از شهدای کشورش در ماه‌های گذشته یاد کرد و با تجلیل از آنان، از نمایندگان جدید سوریه نیز به دلیل شرکت در انتخابات و رقابت انتخاباتی در شرایط کنونی سوریه تشکر کرد.

بشار اسد خطاب به نمایندگان پارلمان اعلام کرد: پارلمان شما، پارلمان مردم است. پارلمان کشاورزان و کارمندان زحمتکش و پارلمان سربازی است که از کشور خود دفاع می‌کند و پارلمان زن، کارگر، مهندس، دکتر و کل مردم سوریه است.

اسد گفت اگر ما برای خدمت به مردم کار می‌کنیم باید که نظر مردم در اولویت باشد و افزود: پخته شدن دیدگاه ترقی‌خواه پارلمان نیازمند گفت‌وگو در صحن مجلس و گوش فرادادن به راهکارها و پیشنهادها و ارتباط مسئولان در دستگاه اجرایی و قانون گذاری است... پارلمان باید محل اصلی کار و گفت‌وگو شود.

تاکید بر وظیفه نظارتی پارلمان سوریه

بشار اسد در ادامه بر وظیفه و کارکرد نظارتی پارلمان تاکید کرد و با اعلام اینکه معمولا رابطه قوه مجریه با قوه مقننه خوب یا بد توصیف می‌شود، تاکید کرد که این توصیف اشتباه است و باید آن را رابطه‌ای تکاملی دانست.

وی تاکید کرد که کارکردهای پارلمان برنامه‌ریزی، نظارت و پیگیری است که مهمترین آن نظارت است.

بشار اسد برگزاری انتخابات پارلمانی را که در هفتم می برگزار شد، پاسخی به قاتلان، حامیان قاتلان و کسانی دانست که از این قاتلان حمایت مالی می‌کنند.

راه اصلاحات را ادامه می‌دهیم

رئیس جمهوری سوریه تاکید کرد که دور جدید پارلمان سوریه در زمانی آغاز شده است که از زمان پایان استعمار فرانسه، سوریه شاهد چنین کشتار و آوارگی و تکیه برخی بر خارج نبوده است و البته این دور جدید پارلمان، با بسته جدیدی از اصلاحات سیاسی همزمان شده است تا هر کس که پشت عناوینی از اصلاحات مخفی شده است، رسوا شود.

وی تاکید کرد که بر خلاف همه مشکلاتی که اصلاحات با آن روبه رو بود، اما دولت سوریه روند سیاسی را تکمیل می‌کند.

اسد افزود: انتخابات پاسخی بود به قاتلان و جنایتکاران؛ انتخاباتی که در قالب نمایندگان جدید و همراه عزم و اراده و استقامت خود را نشان داد و مسئولیت بزرگی است که بر عهده داخل باقی می‌ماند.

کسانی که خود را نماینده مردم می‌دانند چرا مردم را تحریم می‌کنند؟

رئیس جمهور سوریه در ادامه سخنان خود تاکید کرد که کسانی که بدنشان در داخل سوریه است اما فکر و مغزشان در خارج است، مردم آنان را تحقیر کردند.

اسد افزود: چگونه ممکن است کسانی که مردم را تحریم می‌کنند اعلام کنند که ما نماینده مردم سوریه هستیم.



رئیس جمهور سوریه ادامه داد: میلیون‌ها مردم از پیر و جوان و مردم و زن به خیابان آمدند و حمایت خود را از کشور و امنیت آن اعلام کردند و برخلاف وضعیت کنونی، رای خود را در همه‌پرسی قانون اساسی جدید در انتخابات بیان کرد.

وی تاکید کرد که مردم وضعیت خود [یعنی حمایت از کشورشان را] در انتخابات‌ها و حضور در خیابان‌ها نشان دادند و دخالت خارجی را رد کردند.

راهکار سیاسی از نگاه بشار اسد: گفت‌وگو با تروریست غیرمنطقی است



وی با بیان اینکه بسیاری‌ها از راهکار سیاسی سخن می‌گویند اما هیچ راهکاری ارائه نمی‌کنند، تاکید کرد که اینگونه وانمود می‌کنند که در سوریه دو طرف هستند که با هم اختلاف سیاسی دارند. اما کسی رابطه راهکار سیاسی را با تروریسم توضیح نمی‌دهند که از ابتدای بحران آغاز شده است.

وی با طرح این سوال که تروریسم در سوریه گروه خاصی را هدف قرار داد یا اینکه همه را هدف گرفت، تاکید کرد که این غیرمنطقی است که با تروریست‌ها گفت‌وگو شود و آنان بگویند خب دیگر دست از ترور برمی‌داریم. این غیرمنظقی است.

رئیس جمهوری سوریه تاکید کرد که سوریه با مشکل سیاسی روبه‌رو نیست بکله با توطئه و فتنه‌ای برای تخریب سوریه روبه‌روست.

ما با جنگی حقیقی از خارج سوریه مواجهیم



بشار اسد با بیان اینکه شیوه برخورد با بحران درونی با جنگ خارجی تفاوت می‌کند، تاکید کرد: ما با جنگی حقیقی از خارج از سوریه روبه ‌رو هستیم.

بشار اسد: ما آماده گفت‌وگو هستیم/امنیت ملی خط قرمز ماست

به گزارش فارس، رئیس جمهوری سوریه با بیان اینکه دولت سوریه آماده گفت‌وگوی صادقانه است، تاکید کرد که امنیت ملی خط قرمز دولت سوریه است و با تروریست‌ها تساهل نمی‌شود اما کسانی که از این راه بازگردند، در رویشان باز است.

بین تروریسم و روند سیاسی باید تمایز قائل شد

رئیس جمهوری سوریه در ادامه سخنان خود در مراسم افتتاحیه اولین جلسه پارلمان جدید سوریه بعد از حوادث جاری این کشور، در خصوص دخالت‌های خارجی در کشورش اعلام کرد: امروز پس از یک سال و نیم از گذشت اتفاقات، نقش بین‌المللی و نقش منطقه‌ای برخی کشورها که از شکستی به شکستی دیگر منتقل می‌شوند، روشن شده است.

وی با بیان اینکه برخی جسمشان در داخل سوریه اما تفکر و مغزشان در خارج از سوریه است، تاکید کرد، برخی به اطلاعات غلط استناد کردند اما آنچه امروز روی می‌دهد خیلی پیچیده است. امروز ما پس از ریخته شدن خون‌های پاک نیازمند عقلانیت هستیم.

وی اعلام کرد: آنچه ما از مردم یاد گرفتیم این است که با مشکلات روبه‌رو شویم نه اینکه از آن فرار کنیم. تروریسم کاری به اصلاحات یا گفت‌وگو ندارد. این مهم است که میان تروریسم و روند سیاسی تمایز قائل شویم تا بتوانیم [مشکل را] حل کنیم. ما با مشکل سیاسی روبه‌رو نیستیم.

روند سیاسی با دولت جدید سوریه ادامه می‌یابد/ ما همیشه آماده گفت‌وگوییم

اسد با اشاره به روند سیاسی ادامه داد: در هر کار سیاسی باید بنای ما مردم باشد و در رأس آن گفت‌وگوی ملی باشد. اصلاحات سیاسی امور را اصلاح نمی‌کند [تا زمانی که تروریسم فعال است] زیرا تروریسم از کار سیاسی جداست اما ما روند سیاسی را ادامه می‌دهیم.

اسد افزود: هر نتیجه‌ای که گفت‌وگوها بدان رسید، باید به تایید مردمی برسد حال چه از طریق پارلمان یا از طریق همه‌پرسی مردمی... ما همیشه آماده گفت‌وگوییم. جریان‌های متعددی وجود دارد. برخی اعلام آمادگی کردند اما برخی هنوز نه.

اسد تاکید کرد: برخی معارضان هنوز منتظر توازن قوا و اشاره از خارج از کشور هستند. ما تاکید می‌کنیم که درهای [گفت‌وگو] هنوز باز است. این روند سیاسی با دولت جدید و بر اساس نقشه‌بندی و جبهه‌بندی جدید در پارلمان شکل می‌گیرد و کامل می‌شود.

با تروریسم مسامحه نمی‌کنیم/دولت از کسی انتقام نمی‌گیرد



اسد با بیان اینکه تروریسم کاری با روند سیاسی ندارد، تاکید کرد، راهکار و درمان آن [تروریسم] متفاوت است و ما باید با تروریسم مبارزه کنیم تا مرهمی باشد بر دل هموطنان. هیچ تساهل یا تسامحی با ترورریس‌ها نمی‌شود و به مقابله با آنان ادامه می‌دهیم. التبه درها برای کسانی که بازگردند همچنانکه خیلی‌ها بازگشتند، باز است.

دولت سوریه از کسی انتقام نمی‌گیرد نه الان نه در پایان اتفاقات.

اسد: امنیت ملی سوریه خط قرمز ماست

رئیس جمهوری سوریه در ادامه سخنان خود تاکید کرد: امنیت ملی سوریه خط قرمز ماست و ما به راهکار سیاسی برای همه مسائل نیاز داریم. راهکار سیاسی هم با قوانین و قانون اساسی یا اینگونه اقدامات آغاز نمی‌شود بلکه این امر با مفاهیم آغاز می‌شود.

بشار اسد در ادامه با بیان اینکه برخی برای دفاع از کشورشان تظاهرات کردند، و برخی هستند که به آنان اهانت شد چه از طرف یک دولتی یا مسئول امنیتی، تاکید کرد که این بدین معنا نیست که به نهادهای دولتی تعرض کند.

بشار اسد: حتی وحوش هم وحشیگری "الحوله" را مرتکب نمی‌شوند



رئیس جمهوری سوریه با بیان اینکه او رئیس جمهور همه کسانی است که زیر سقف قانون هستند، تاکید کرد که در کشتار الحوله ارتش را متهم کردند در حالی که حتی حیوانات وحشی هم این کشتار را مرتکب نمی‌شوند.

به گزارش فارس، بشار اسد در ادامه سخنان امروز خود در جمع نمایندگان جدید پارلمان سوریه به تبلیغات برخی اشاره کرد که می‌گویند برخی از مردم خاکستری هستند و گفت: تاوانی که ما داده‌ایم خیلی سنگین است ولی درس‌هایی که ما یاد گرفتیم گرانبهاتر است. ما به ملی‌گرا می‌گویم ملی و به کسی که میهنی نیست می‌گوییم غیرملی‌گرا و از این پس دیگر خاکستری نداریم. زمانیکه احزاب داخلی دچار اختلاف باشند ممکن است بگوییم که من خاکستری هستم اما زمانیکه اختلاف بین وطن و خارج از وطن باشد، من تاکید می‌کنم که وطنی و ملی هستیم.

اسد تاکید کرد: در این چارچوب باید اعلام کنم که رئیس جمهور برای همه ملت نیست بلکه رئیس جمهور برای همه کسانی هستند که زیر سقف قانون اساسی و در قالب قانون قرار گرفته‌اند.

اسد گفت: به کسی که به دنبال رئیس جمهوری می‌گردد که رنگ و طعم و بو نداشته باشد آنهم در کشورش که رنگارنگ است و تاریخی دیرینه دارد، می‌گویم که رنگ من رنگ مردم با همه اقشار و طیف‌های مقاومتش است.

حتی وحوش هم وحشیگری الحوله را مرتکب نمی‌شوند

رئیس جمهوری سوریه در ادامه به کشتار الحوله و اتهامی که به ارتش سوریه زده می‌شود اشاره کرد و گفت: ابتدا ارتش را متهم کردند ولی طولی نکشید که از این اتهام عقب نشستند و گفتند شبه نظامیان طرفدار نظام این کار را کردند، این اسمی است که آنان می‌گویند. در حالی که متهم کردن ارتش یعنی متهم کردن تک تک مردم سوریه.این کاری که آنان در کشتار الحوله کردند، حتی وحشی‌ها هم مرتکب نمی‌شوند.

اسد این سوال را مطرح کرد که چه کسی از این کشتار سود می‌برد و آیا دولت سوریه این کار را قبل از سفر کوفی عنان انجام داد که فشار بین‌المللی را از طریق شورای امنیت که بیشترشان علیه سوریه هستند، افزایش بدهد؟ بدیهی است که خیر.

کشتار الحوله و تلاش برای ایجاد اختلاف مذهبی کارت آخرشان علیه سوریه است



اسد با بیان اینکه این شرایط سوریه را از عزم خود برای پیشرفت منصرف نمی‌کند، و تروریسم نمی‌تواند اراده ملت سوریه را بشکند تاکید کرد که اقدامات علیه سوریه چند مرحله داشت.

اسد گفت: آنان شکست خورده‌اند. زمانی به ارتش و نیروها حمله کردند و شکست خوردند. پس از آن روی به بمب‌گذاری و انفجارهای خونین آوردند اما اراده مردم را نتوانستند سست کنند و باز هم شکست خوردند و اکنون روی به ایجاد درگیری مذهبی آورده‌اند.

رئیس جمهور سوریه تاکید کرد: این کارت آخرشان است. که نشان دهنده شکست آنان است.

وی در پایان سخنان خود بر اتحاد و وحدت در میان صفوف مردم تاکید کرد و گفت:اولین نشانه ملت‌های متمدن این است که متحد هستند. امروز باید در یک صف با وطن بایستیم. تکیه صرف بر دولت کافی نیست و هم هم‌وطنی باید به دفاع از وطن خود توجه کند.

۱۳۹۱/۳/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...