نسخه چاپی

پیشنهاد جدید آمریكا به ایران

عکس خبري - پيشنهاد جديد آمريکا به ايران

در حالی كه درخواست‌های آمریكا از ایران در مورد غنی‌سازی بی‌نتیجه مانده، دیپلمات‌ها روز شنبه اعلام كردند در حال حاضر، دو طرف در مورد پیشنهاد جدیدی بحث می‌كنند. طی آن، دستگاه‌های سانتریفیوژ برچیده نمی‌شود؛ اما اتصالات آن‌ها قطع می‌شود.

گروه ترجمه- خبرگزاری آسوشیتدپرس 21 سپتامبر 2014 (30 شهریور) در مقاله‌ای به پیشنهاد جدید آمریکا به ایران در مورد برنامه هسته‌ای پرداخت و نوشت: در حالی که درخواست‌های آمریکا از ایران در مورد غنی‌سازی بی‌نتیجه مانده، دیپلمات‌ها روز شنبه اعلام کردند در حال حاضر، دو طرف در مورد پیشنهاد جدیدی بحث می‌کنند. طی آن، دستگاه‌های سانتریفیوژ برچیده نمی‌شود؛ اما اتصالات آن‌ها قطع می‌شود. گفت‌وگوهای هسته‌ای چند ماه است به دلیل مخالفت جدی ایران، با کاهش شدید تعداد و سطح غنی‌سازی و خروجی سانتریفیوژها متوقف شده است. زمان می‌گذرد و ضرب‌الاجل 24 نوامبر نزدیک می‌شود و دو طرف مشتاق پایان این بن‌بست هسته‌ای هستند. پیش از ازسرگیری گفت‌وگوهای روز جمعه، روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داد واشنگتن‌ طرحی جدید را مد نظر دارد که مطابق آن، لوله‌های اتصال سانتریفیوژها برداشته شود. این موضوع به آمریکا اجازه می‌دهد درخواست‌های خود از ایران را برای کاهش شمار سانتریفیوژها از 19 هزار به 1500 متوقف کند.

در ادامه مقاله آمده است: دو دیپلمات که نخواستند نامشان فاش شود، به آسوشیتدپرس گفتند ایران که با هرگونه توافقی می‌تواند شاهد پایان تحریم‌های فلج‌کننده باشد، در ابتدا تمایلی به دیدار دوجانبه در ماه آگوست نداشت؛ اما حالا این پیشنهاد در گفت‌وگوهای میان آمریکا و ایران و پنج قدرت جهانی دیگر مورد بحث قرار می‌گیرد و جمهوری اسلامی به آن توجه نشان داده است. این پیشنهاد به ایرانی‌ها اجازه می‌دهد مدعی شوند سوگند و پافشاری خود برای کاهش توانمندی‌های غنی‌سازی را زیر پا نگذاشته‌اند و در عین حال درخواست‌های آمریکا برای تنزل برنامه هسته‌ای ایران به نقطه‌ای که نتواند به‌سرعت تسلیحات هسته‌ای بسازد نیز محقق می‌شود؛ اما هرگونه طرحی می‌تواند به دلیل مخالفت تندروهای ایران و منتقدان در کنگره آمریکا با شکست مواجه شود به‌طوری‌که پس از اعلام این خبر، گروهی از 31 سناتور جمهوری‌خواه به‌سرعت از این پیشنهاد انتقاد کردند. سناتورهای جمهوری‌خواه با هشدار در مورد «امتیازهای هسته‌ای دردسرساز به ایران» نگرانی‌های خود را طی نامه‌‌ای به جان کری در مورد ابتکار عمل جدید و انعطاف احتمالی مواضع آمریکا در سایر مسائل بیان کردند.

در پایان مقاله آمده است: از جمله امضاکنندگان نامه ارسالی سناتورها به جان کری، سناتور مارک کرک بود که عامل اصلی تصویب بسیاری از تحریم‌های ضدایرانی است. احتمال می‌رود وزیر خارجه آمریکا و همتاهای ایرانی وی به گفت‌وگوها بپیوندند. پیش از گفت‌وگوها، وندی شرمن، مذاکره‌کننده اصلی آمریکا، تأیید کرد طرف‌های گفت‌وگو در مورد تعداد و گستره توانمندی غنی‌سازی ایران «همچنان اختلاف‌نظر جدی» دارند.

 تحلیل‌:
شاید پیشنهاد جدید آمریکایی‌ها برای زنگ تفریح و رفع خستگی نشست‌های سنگین هسته‌ای مناسب باشد؛ اما به هیچ وجه به کار مذاکرات جدی هسته‌ای نمی‌آید که یک طرف آن با اتکا به توان داخلی‌اش با سعی و تلاش، مباحث پیچیده‌ هسته‌ای را اندک‌اندک یافته و تصاحب کرده و درحال حاضر، ثمره تلاشش به بار نشسته و در حال غنی‌سازی صنعتی است. آمریکایی‌ها حق ندارند به حقوق هسته‌ای ایران دست‌اندازی کنند. آن‌ها باید به‌دنبال پیشنهادهایی باشند که با حفظ حریم حقوق هسته‌ای ایران، نگرانی ادعایی آن‌ها را رفع کند.

۱۳۹۳/۶/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...