نسخه چاپی

سناریوهای جدید كاهش بار قبوض برق

با عقب رفتن یك ساعته، ساعت رسمی كشور و كاهش طول روز در 6 ماهه دوم سال جاری پیك مصرف برق شبانه به تدریج از پیك برق روزانه پیشی می‌گیرد و در این بین مسئولان وزارت نیرو سه راهكار برای كاهش بار مالی قبوض نجومی برق در 6 ماهه دوم سال معرفی كردند.

به گزارش نما به نقل از مهر: با مصوبات دولت از بامداد امروز ساعت رسمی کشور، یک ساعت به عقب کشیده شده است تا عملا با کوتاه‌ شدن طول روز، شاهد تغییر پیک مصرف برق توسط مشترکان در کشور هم باشیم.

بررسی وضعیت جهش مصرف برق در کشور نشان می دهد که از خرداد ماه تا روزهای پایانی مرداد ماه پیک مصرف برق روز به روز افزایش یافت به طوری‌که صنعت برق ایران تابستان سال جاری یک رکورد جدید و تاریخی مصرف را به نام خود ثبت کرد و روز شنبه چهارم مرداد ماه ساعت 15:24 با مصرف 48 هزار و 527 مگاوات برق در کل کشور رکورد مصرف برق ایران شکسته شد.

با این وجود با ورود به شهریور و کاهش دمای هوای طاقت فرسای تابستانی در بخش عمده ای از استان های کشور، متوسط برق هم روندی رو به کاهش به خود گرفته است.

آمارهای رسمی شرکت مدیریت شبکه برق ایران نشان می دهد که روز گذشته 30 شهریور ماه اوج و پیک مصرف برق در ساعات روز در ساعت 14:40 بعد از ظهر و با مصرف 40 هزار و 426 مگاوات بوده است و پیک مصرف برق در ساعات شب هم در ساعت 20:15 دقیقه و با مصرف 26 هزار و 417 مگاوات حاصل شده است.

به عبارت دیگر روز گذشته پیک مصرف برق کشور در ساعات روز در مقایسه با مرداد ماه سال جاری حدود هشت هزار مگاوات کاهش یافته است که پیش بینی می شود با ورود به فصل پائیز و کاهش چشمگیر دمای هوا سقوط مصرف برق توسط مشترکان کشور کاهش یابد.

جزئیات تغییر رفتار مصرف کنندگان برق

مسئولان وزارت نیرو پیش بینی می کنند که در 6 ماهه دوم سال جاری ساعات پیک مصرف برق از روز به شب منتقل شود وعملا با خاموش شدن دستگاه های سرمایشی و کولرها و کوتاه‌ شدن طول روز بیشترین میزان مصرف برق در حدفاصل ساعت 18 تا 22 رقم بخورد.

در 6 ‌ماهه نخست سال پیک روز در ساعت‌ های 11 تا 15 و در شب بین 19 تا 23 اتفاق می‌ افتد درحالی که در 6 ‌ماهه دوم پیک شب بر پیک روز غلبه کرده و ساعت پیک مصرف به 18 تا 22 منتقل می‌ شود.

به اعتقاد مسئولان توانیر ووزارت نیرو عامل اصلی شکل گیری پیک مصرف برق شبانه در 6 ‌ماهه دوم در بخش خانگی تأمین مصارف روشنایی است به طوری که برآوردها نشان می دهد بخش روشنایی 25 تا 30 درصد مصرف الکتریکی ساختمان‌ها را به ‌خود اختصاص می‌ دهد که مشترکان می‌ توانند با صرفه ‌جویی در مصرف برق و انتخاب سامانه روشنایی مناسب، افزون‌ بر کمک به شبکه برق هزینه‌ های برق خود را به‌ شدت کاهش دهند.

از سوی دیگر با توجه به اینکه هم ‌اکنون پیک شب از پیک روز سبقت گرفته است، مسئولان وزارت نیرو به مشترکان توصیه می کنند نسبت به بهینه ‌سازی مصرف انرژی بیش از پیش دقت کرده و از تجهیزات روشنایی با بازده بالا همچون لامپ‌های کم‌مصرف CFL و یا LED استفاده کنند.

3 سناریوی جدید کاهش بار قبوض برق

احمد توکلی مجری طرح‌‌های بهینه‌ سازی مصرف انرژی سازمان بهره وری انرژی در تشریح مهمترین راهکارهای کاهش بار مالی قبوض برق در نیمه دوم سال جاری گفت: سامانه روشنایی LED یک فناوری جدید روشنایی است که مصرف برق آن یک سوم لامپ‌های CFL است.

این مقام مسئول با اعلام اینکه طول عمر و روشنایی لامپ‌های LED بیشتر از لامپ‌های دیگر است به ‌طوری که یک لامپ LED دست‌کم 50 هزار ساعت عمر می‌کند، تصریح کرد: اگرچه ممکن است هزینه اولیه استفاده از لامپ‌های LED بیشتر باشد، اما؛ هزینه آن از طریق طول عمر بسیار بیشتر و نوردهی بیشتر جبران می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه انتخاب لامپ مناسب، افزون‌ بر کاهش مصرف انرژی افزایش بازده روشنایی و کاهش تعداد لامپ ‌ها را به همراه دارد، اظهار داشت: استفاده بهینه از تجهیزات الکتریکی در کاهش مصرف برق بسیار اهمیت دارد؛ چرا که ممکن است در مکان‌ هایی از لامپ کم ‌مصرف استفاده کنیم، اما؛ از آن مکان استفاده نشده و لامپ بیهوده روشن باشد.

توکلی با بیان اینکه اگر هر مشترک خانگی یک لامپ کم‌ مصرف 20 وات را خاموش کند، 500 مگاوات از بار نیروگاهی کشور کاهش می‌یابد، تاکید کرد: علاوه بر این استفاده از سامانه‌ های جدید روشنایی تایمردار و سنسو ردار را در کاهش هزینه‌ ها و مصرف برق بسیار مفید است.

مجری طرح‌‌های بهینه‌ سازی مصرف انرژی سازمان بهره وری انرژی با یادآوری اینکه سامانه ‌های روشنایی مجهز به سنسورهای حضور، در مقایسه با سنسورهای تایمردار موجب صرفه ‌جویی 90 درصدی برق می‌شود، تبیین کرد: از سوی دیگر تعرفه پرباری برای مشترکان خانگی در کنتورهای سه ‌زمانه بین ساعت‌های 17 تا 23 منظور می‌شود.

این مقام مسئول، افزود: با کاهش مصرف برق و افزایش بازده روشنایی با استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف، هزینه‌ های برق را در 6 ماهه دوم سال می ‌توان به‌ شدت کاهش داد.

وی با اعلام اینکه مشترکان برق با راه ‌اندازی وسایل الکتریکی همچون ماشین لباس ‌شویی، اتو، ماشین ظرف‌شویی و جارو برقی در ساعت‌ های کم‌باری که بین ساعت 23 شب تا 6 صبح است، می‌‌توانند از تعرفه‌ های کم‌ باری که بسیار مخفف است، استفاده کنند، خاطرنشان کرد: این راهکارهای ساده منجر به کاهش قابل توجه بار مالی قبوض برق مشترکان خواهد شد.

۱۳۹۳/۶/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...