نسخه چاپی

رویكرد ایران و روسیه در قبال گروه تروریستی داعش

عکس خبري -رويکرد ايران و روسيه در قبال گروه تروريستي داعش

دو كشور ایران و روسیه كه روابط بسیار پرتنشی با آمریكا دارند، جنگ علیه گروه دولت اسلامی را مد نظر قرار می‌دهند.

گروه ترجمه ـ پایگاه اینترنتی آی‌بی‌تایمز 23 سپتامبر 2014 (۱ مهر) در مقاله‌ای به رویکرد ایران و روسیه در قبال گروه تروریستی داعش پرداخت و نوشت: دو کشور ایران و روسیه که روابط بسیار پرتنشی با آمریکا دارند، جنگ علیه گروه دولت اسلامی را مد نظر قرار می‌دهند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، یکشنبه شب به شورای امنیت روسیه گفت که همکاری با شرکای بین‌المللی را مد نظر دارد و دولت ایران نیز گفته آماده همکاری با آمریکا در جنگ علیه دولت اسلامی در ازای امتیازگیری هسته‌ای است. گزارش‌های متناقضی در مورد سیاست‌های ایران در قبال دولت اسلامی به گوش می‌رسد. رهبر ایران گفت ایران قبلاً درخواست آمریکا برای همکاری با دولت اوباما علیه شبه‌نظامیان را رد کرده؛ اما آمریکا این موضوع را تکذیب کرده است. یک مقام که نخواست نامش فاش شود گفت که ایران پس از دیدار هسته‌ای نیویورک که میان ظریف و کری صورت گرفت، لحن خود را تغییر داد.

در ادامه مقاله آمده است: هفته گذشته حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران از راهبرد آمریکا علیه داعش به‌طور جدی انتقاد کرد، زیرا آمریکا از دخیل کردن نیروهای نظامی در صحنه امتناع می‌کند. وی در مصاحبه هفته گذشته خود با ان‌بی‌سی‌نیوز گفت: «آیا آمریکایی‌ها از دادن تلفات در صحنه عراق وحشت دارند؟... آیا وحشت دارند که سربازان‌شان در جنگی که مدعی هستند علیه تروریسم است، کشته شوند؟» جان کری در نشست شورای امنیت به ریاست آمریکا گفت که ایران نقش مهمی در مبارزه علیه داعش دارد. ایران از زمان تصرف بخش‌های بزرگی از عراق و سوریه، اقدامات شگفت‌انگیزی صورت داده است. پس از آغاز حملات هوایی آمریکا علیه شبه‌نظامیان در بخش‌هایی از کردستان عراق، دولت ایران برای نیروهای کردی تسلیحات فرستاد و به طور مؤثر اهداف ایران و آمریکا در کنار یکدیگر قرار گرفت. این اقدام به دلیل روابط تنش‌آمیز با کردهای خود(ایران) غیرمنتظره بود. تصمیم کرملین برای همکاری نیز در برهه حساس جنگ علیه داعش اتخاذ شده است. در نشست روز جمعه شورای امنیت که در آن، روسیه از امتیاز وتو برخوردار است، کری موضوع را برای جلب حمایت بین‌المللی در عراق به منظور مقابله با گروه دولت اسلامی مطرح کرد.

در پایان مقاله آمده است: سخنگوی کرملین به رسانه‌های روسیه گفت که پوتین همکاری مشترک با سایر کشورها را مد نظر قرار داده است؛ اما وی در مورد اینکه روسیه به همکاری با چه کشورهایی تمایل دارد، شفاف‌سازی نکرد و نیز نگفت که روسیه گزینه پیوستن به ائتلاف جهانی به رهبری آمریکا علیه داعش را مد نظر قرار داده یا خیر. به گزارش خبرگزاری اینترفاکس، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفت: «اعضای دائم شورای امنیت دیدگاه‌های خود در مورد شکل‌های احتمالی همکاری با سایر شرکا در مورد طرح مبارزه با دولت اسلامی را در چارچوب قوانین بین‌المللی مطرح و ابعاد آن را بررسی کردند.»

 تحلیل‌: با اینکه مقامات ایران و در رأس آن‌ها، امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) با دادن نشانه‌های دقیق دال بر درخواست آمریکا از ایران برای همکاری با آمریکا علیه داعش، این درخواست اعلام شده را آشکار کردند و حتی جان کری در نشست پاریس به‌نوعی آن را تأیید کرد، رسانه‌های آمریکایی و برخی مقامات آن اصرار دارند آن را تکذیب کنند. این روش برخورد، اهمیت حضور و عدم حضور ایران در ائتلاف را نشان می‌دهد که نبود ایران در آن، یعنی ابتر ماندن آن‌ها و ناکام شدن آمریکا در رسیدن به برخی از اهدافش از این ائتلاف!

۱۳۹۳/۷/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...