نسخه چاپی

حداكثر نرخ كارمزد خرید با كارت اعتباری

مدیركل نظام‌های پرداخت بانك مركزی با بیان اینكه هزینه تراكنش‌ خریدهای خرد با خریدهای با ارقام بالا فرقی نمی‌كند، گفت: قطعا نرخ كارمزد خرید از كارت‌خوان بیشتر از نرخ 120 تومانی مانده‌گیری نخواهد بود و حداكثر نرخی كه تعیین خواهد شد 120 تومان است.

به گزارش نما، ناصر حکیمی با بیان اینکه در صورتی که کارمزد خرید با کارت‌خوان‌ها دریافت شود، بانک‌ها باز هم نیمی از هزینه تراکنش‌ را به شرکت‌های پی اس پی می‌پردازند، اظهارداشت: هزینه‌ای که برای هر تراکنش محاسبه شده بین 200 تا 250 تومان است اما پیشنهاد ما با توجه به بررسی‌های میدانی انجام شده، حدود 50 درصد از هزینه‌ها در قالب کارمزد پوشش داده خواهد شد.

وی با بیان اینکه هزینه تراکنش‌ خریدهای خرد با خریدهای با ارقام بالا فرقی نمی‌کند، گفت: قطعا نرخ کارمزد خرید از کارت‌خوان بیشتر از نرخ 120 تومانی مانده‌گیری نخواهد بود و حداکثر نرخی که تعیین خواهد شد 120 تومان است.

مدیرکل نظام‌های پرداخت بانک مرکزی افزود: سالانه حدود 500 میلیارد تومان هزینه از این بابت توسط بانک‌ها به شرکت‌های پی اس پی پرداخت می‌شود؛ این یارانه از جیب چه کسی داده می‌شود. از منابع عمومی این هزینه‌ها تامین می‌شود.

وی تصریح کرد: هزینه خرید هر دستگاه 700 تا 800 هزار تومان و هزینه نگهداری به طور متوسط در هر ماه 10 تا 15 هزار تومان است و در چنین شرایطی باید مقداری از این هزینه توسط دارنده دستگاه‌ کارتخوان پرداخت شود.

حکیمی در پاسخ به انتقاد برخی افراد مبنی بر اینکه بانک بابت سپرده‌گذاری مشتری سود به دست می‌آورد و از محل همان سود، هزینه تراکنش‌ها را به شرکت‌های پی اس پی بپردازد، گفت: حتی اگر کارمزد تعیین شود باز هم بانک 50 درصد هزینه‌ها را می‌پردازد؛ فرض‌ کنید پایانه‌ای وجود نداشت، صاحب دستگاه کارت‌خوان باید پول‌ها را جمع کرده و در نهایت با مراجعه به شعبه بانک، پول‌ها را سپرده‌گذاری کند.

وی با بیان اینکه هزینه هر تراکنش خرید بین 200 تا 250 تومان است، افزود: نرخ تعیین شده برای دریافت کارمزد از هر تراکنش خرید تنها 50 درصد هزینه را پوشش می‌دهد و 50 درصد دیگر توسط بانک پرداخت می‌شود.

*طرح سپاس نیازمند 120 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است

مدیرکل نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در خصوص طرح کیف پول الکترونیکی (سپاس) گفت: این طرح در برنامه کاری بانک مرکزی است اما شبکه آنلاین فعلی آنقدر با مشکلات ریز و درشت روبرو است که در گام اول باید این شبکه ساماندهی شده و به وضعیت پایداری برسد و بعد برای شبکه مکمل سپاس برنامه‌ریزی کرد.

وی ادامه داد: برای کیف پول الکترونیک نیاز به سرمایه‌گذاری 120 میلیارد تومانی است که منابع آن وجود ندارد؛ به همین دلیل باید انتظامی ایجاد و منابع قابل توجیهی حاصل شود تا بتوانیم سرویس‌های دیگری را بر شبکه بارگذاری کنیم. واقعیت این است که شبکه با مشکل جدی محدودیت منابع روبرو شده است.

*راه‌اندازی کیف پول الکترونیکی از اوایل سال آینده

حکیمی اظهارداشت: طرح کیف پول الکترونیکی از اوایل سال آینده به صورت پایلوت در یک منطقه و بعد به صورت کامل در سراسر کشور راه‌اندازی خواهد شد.

*در هیچ کشوری بابت خرید 10 سنتی از کارت اعتباری استفاده نمی‌شود

وی درخصوص برخی انتقادها نسبت به دریافت کارمزد از تراکنش‌های خرد و امکان افزایش استفاده بیشتر از پول نقد در خرید‌های خرد، گفت: برای خرید‌های خرد مثلا 500 تومانی باید از کارت‌خوانی که هزینه هر تراکنش آن 250 تومان است استفاده کرد؟ در هیچ کشوری برای خریدهای 10 سنتی از کارت استفاده نمی‌کنند.

*انتشار پول نقد برای خریدهای خرد است

به گفته وی در خریدهای خرد در همه جای دنیا از پول نقد یا از سیستم کیف پول الکترونیکی استفاده می‌کنند.

مدیرکل نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با بیان اینکه نرخ‌های رایگان موجب شده هر خریدی با استفاده از کارت انجام شود، تصریح کرد: یکی از مزایای برقراری کارمزد این است که تراکنش‌های خرد کم ارزش در شبکه‌ای که با هزینه‌های فراوان مواجه است، حذف خواهند شد؛ پول نقد برای همین خریدهای خرد منتشر می‌شود و کارکرد اسکناس و مسکوک این است.

*کارت اعتباری ابزار خریدهای کمتر از 10 هزار تومان نیست

وی افزود: معمولا ابزاری که رواج می‌یابد به طور غیرمنطقی از آن استفاده می‌کنیم؛ کارت نه برای خریدهای 100 میلیونی و 50 میلیون تومانی است و نه برای خریدهای هزار تومانی است؛‌ این ابزار برای خریدهای 10 هزار تومان تا 10 میلیون تومان است زیرا به دلیل امکان سوء استفاده، ریسک افزایش می‌یابد.

حکیمی با بیان اینکه از این ابزار بیش از اندازه استفاده شده است، گفت: ما مجبوریم با تلاش فراوان این کار را ساماندهی کنیم و قطعا این اقدام بدون اعتراض و شکایت نخواهد بود زیرا وقتی رویه‌ای غلط جا می‌افتد، اصلاح آن بسیار سخت است.

۱۳۹۳/۷/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...